Фејсбуче, срам те било!
Facebook је постао интегрални део наших живота, а ми врло често не размишљамо о томе како неке ствари функционишу, већ их прихватамо здраво за готово.
Место где се копља највише ломе је свакако News Феед, тј. које све постове корисници виде. С обзиром на то да свако има у просеку преко 300 и више пријатеља, Facebook има посебан алгоритам, преко кога одређује шта би кориснику требало да буде интересантно и онда му приказује неке приче, а неке не. Колико је то моћан алат најбоље су осетиле компаније почетком ове године, када је Facebook променио алгоритам, а видљивост њихових постова је стрмоглаво пала.
Најновија контроверза је везана за експеримент који су спровели психолози у сарадњи са управом Facebooka. Наиме, они су на одабраном узорку (преко 600.000 људи) применили посебне филтере на постове које корисници виде, па су тако једни видели само веселе и оптимистичне приче, а други само песимистичне и негативне. Након тога су истраживачи пратили активности ових људи на мрежи да би видели да ли ће они бити позитивни или негативни.
Истраживање је показало, оно што сви знамо, да смо веома поводљиви, па су корисници испољавали већином оно расположење које је преовлађивало на њиховом news фееду.
Истраживање можете прочитати на званичном сајту ПНАС (Процеедингс оф the Натионал Academy оф Сциенцес), а проблем је настао јер ни Facebook ни истраживачки тим нису обавестили кориснике да су учесници у експерименту. Facebook тврди да он има право на овакве потезе и позива се на уговор који сви потпишу када се први пут региструју, у коме стоји да Facebook располаже вашим подацима. Са друге стране јавност оправдано посматра питање да ли је морално на овај начин манипулисати људима, те да ли се ова могућност може искористи у неко много перфидније сврхе, као што је рецимо вођење пропагандног рата против неке институције, владе или земље.