GEJ FRENDLI TURIZAM: Đetići hoće da ih prime, al' im "majka brani"
Poznato je da turizam poznaje samo jednu podelu: na turiste koji imaju i na one koji nemaju novca.
Sada se pojavila i nova kategorija, gej frendli turizam, koji unosi nelagodu kod većine crnogorskih hotelijera i ugostitelja, jer smatraju da je to nepotrebno i kontraproduktivno.
Pojam "gej frendli" ustvari označava mesta gde je LGBT populacija dobrodošla. Za sada su dobrodošli jedino u dva crnogorska hotela, Splendid i The Queen of Montenegro, dok su ostali protiv ove kategorizacije.
Za sada u Crnoj Gori postoje samo dva hotela koja su prihvatila oznaku "gej frendli", a većina je protiv isticanja jedne populacije svojih gostiju, jer za njih turizam poznaje samo jednu podelu: na turiste koji imaju i turiste koji nemaju novca.
U Crnoj Gori, posebno u primorskom delu većina ljudi živi od turizma, pa im markiranje turističkog objekta, ovakvom oznakom, može doneti samo kontraproduktivnost, iako su prava jednaka za sve.
Dekan Fakulteta za biznis i turizam Rade Ratković, za radio Slobodna Evropa, objašnjava ove razloge i kaže:
"Po mom mišljenju je problematično isticanje jedne grupacije ljudi u hotelu ili risortu koji je svima namijenjen. A drugo, zašto jednu populaciju markirati, označavati, getoizirati? I za tu samu grupu ljudi to nije dobro. Drugačije bi bilo da imamo, na primjer, seksi turizam rizort ili neki klupski hotel u koji idu samo njegovi članovi; to bi bilo razumljivo, ali na hotele koji nisu na taj način specijalizovani mislim da bi bilo štetno isticati oznaku frendli za neku određenu populaciju. Bilo bi to štetno i za hotel i turiste. Onda bi mogli da stavimo i "nacije frendli", ili bilo koja skupina frendli. Jer, svaki gost je isti. Mislim da bi bilo neopravdano i sa humane i turističke strane markirati samo jednu određenu skupinu kao frendli", smatra Ratković.
Uvođenje ove oznake ima i svoje razloge. Naime, prema svim procenama, evropski gej turisti troše godišnje oko 50 milijardi eura, pa je razlog želja da se privuče tržište koje svetu donosi značajnu zaradu.
Hotelijer Dragan Ivančević kaže da treba turistički animirati svaku specifičnu ciljnu grupu.
"Mislim da je u turizmu jako važno proširiti taj broj ciljnih grupa. Nakon odluke da naša dva hotela budu LGBT friendly, mogu reći da je iskustvo hotela The Queen of Montenegro jako dobro, jer imamo porast dolazaka populacije te ciljne grupe", kaže Ivaničević.
U Crnoj Gori prošle godine održane su dve gej parade - u Budvi i Podgorici i obe su se završile neslavnim bilansom - žestokim sukobima policije i protivnika manifestacije, što je na kraju rezultiralo evakuacijama učesnika Parade ponosa.
Prema poslednjem istraživanju javnog mnjenja, čak tri četvrtine građana Crne Gore smatra da još nije došlo vreme za održavanje gej parada u toj državi, dok 46,5 odsto smatra da takve manifestacije nikada ne bi trebalo dozvoliti.
Osim održavanja prvog gej prajda, u CG je prošle godine objavljen i dolazak gej kruzera koji je u Kotor iskrcao oko 2,5 hiljade putnika.
No, gej turizam još uvijek nije dio turističke teorije, pa pokušaji da se on promoviše markiranjem turističkih objekata može u sadašnjim okolnostima biti kontraproduktivni, upozorava prof. Ratković.
"Postoje određeni rizorti, doduše u egzotičnim destinacijama, gdje postoje klubovi te vrste, ali opet tu ne govorimo ni o čemu novom - to je takozvani klupski turizam. Tako da bih gej turizam podveo pod taj turistički segment, a ne da pretvaramo jednu seksualnu orjentaciju u novi vid turizma za neki poseban svijet, sa za njega rezervisanim posebnim mjestima. Mislim da se tako ta populacija getoizira i da je nepotrebno njihove privatne karakteristike i prioritete na taj način činiti javnim. Jer, time se prave problemi i njima samima, i drugima.", zaključuje Ratković.
Priznavanje gej populacije i izjednačavanje njihovih prava sa pravima drugih ljudi, jedan je od uslova ulaska u Evropsku Uniju, što Crna Gora itekako želi. Da su đetići napredni u tome svedoči i scenario za TV spot “Mi smo dio ekipe” gde grupa mladića posmatra fudbalsku utakmicu. Pada gol! Dvojica se toliko raduju da počinju da se ljube u usta! I, to je najnormalnije u Crnoj Gori!
Spot pokazuje da je Crna Gora donela jasnu političku odluku da ide u Evropu, ali postavlja se pitanje da li jedna kampanja može da promeni svest tamošnjeg stanovništva?