ГЕЈ ФРЕНДЛИ ТУРИЗАМ: Ђетићи хоће да их приме, ал' им "мајка брани"
Познато је да туризам познаје само једну поделу: на туристе који имају и на оне који немају новца.
Сада се појавила и нова категорија, геј френдли туризам, који уноси нелагоду код већине црногорских хотелијера и угоститеља, јер сматрају да је то непотребно и контрапродуктивно.
Појам "геј френдли" уствари означава места где је ЛГБТ популација добродошла. За сада су добродошли једино у два црногорска хотела, Сплендид и The Queen оф Монтенегро, док су остали против ове категоризације.
За сада у Црној Гори постоје само два хотела која су прихватила ознаку "геј френдли", а већина је против истицања једне популације својих гостију, јер за њих туризам познаје само једну поделу: на туристе који имају и туристе који немају новца.
У Црној Гори, посебно у приморском делу већина људи живи од туризма, па им маркирање туристичког објекта, оваквом ознаком, може донети само контрапродуктивност, иако су права једнака за све.
Декан Факултета за бизнис и туризам Раде Ратковић, за радио Слободна Европа, објашњава ове разлоге и каже:
"По мом мишљењу је проблематично истицање једне групације људи у хотелу или рисорту који је свима намијењен. А друго, зашто једну популацију маркирати, означавати, гетоизирати? И за ту саму групу људи то није добро. Другачије би било да имамо, на примјер, секси туризам ризорт или неки клупски хотел у који иду само његови чланови; то би било разумљиво, али на хотеле који нису на тај начин специјализовани мислим да би било штетно истицати ознаку френдли за неку одређену популацију. Било би то штетно и за хотел и туристе. Онда би могли да ставимо и "нације френдли", или било која скупина френдли. Јер, сваки гост је исти. Мислим да би било неоправдано и са хумане и туристичке стране маркирати само једну одређену скупину као френдли", сматра Ратковић.
Увођење ове ознаке има и своје разлоге. Наиме, према свим проценама, европски геј туристи троше годишње око 50 милијарди еура, па је разлог жеља да се привуче тржиште које свету доноси значајну зараду.
Хотелијер Драган Иванчевић каже да треба туристички анимирати сваку специфичну циљну групу.
"Мислим да је у туризму јако важно проширити тај број циљних група. Након одлуке да наша два хотела буду ЛГБТ friendly, могу рећи да је искуство хотела The Queen оф Монтенегро јако добро, јер имамо пораст долазака популације те циљне групе", каже Иваничевић.
У Црној Гори прошле године одржане су две геј параде - у Будви и Подгорици и обе су се завршиле неславним билансом - жестоким сукобима полиције и противника манифестације, што је на крају резултирало евакуацијама учесника Параде поноса.
Према последњем истраживању јавног мњења, чак три четвртине грађана Црне Горе сматра да још није дошло време за одржавање геј парада у тој држави, док 46,5 одсто сматра да такве манифестације никада не би требало дозволити.
Осим одржавања првог геј прајда, у ЦГ је прошле године објављен и долазак геј крузера који је у Котор искрцао око 2,5 хиљаде путника.
Но, геј туризам још увијек није дио туристичке теорије, па покушаји да се он промовише маркирањем туристичких објеката може у садашњим околностима бити контрапродуктивни, упозорава проф. Ратковић.
"Постоје одређени ризорти, додуше у егзотичним дестинацијама, гдје постоје клубови те врсте, али опет ту не говоримо ни о чему новом - то је такозвани клупски туризам. Тако да бих геј туризам подвео под тај туристички сегмент, а не да претварамо једну сексуалну орјентацију у нови вид туризма за неки посебан свијет, са за њега резервисаним посебним мјестима. Мислим да се тако та популација гетоизира и да је непотребно њихове приватне карактеристике и приоритете на тај начин чинити јавним. Јер, тиме се праве проблеми и њима самима, и другима.", закључује Ратковић.
Признавање геј популације и изједначавање њихових права са правима других људи, један је од услова уласка у Европску Унију, што Црна Гора итекако жели. Да су ђетићи напредни у томе сведочи и сценарио за ТВ спот “Ми смо дио екипе” где група младића посматра фудбалску утакмицу. Пада гол! Двојица се толико радују да почињу да се љубе у уста! И, то је најнормалније у Црној Гори!
Спот показује да је Црна Гора донела јасну политичку одлуку да иде у Европу, али поставља се питање да ли једна кампања може да промени свест тамошњег становништва?