DAN KADA SMO UČINILI NEMOGUĆE: Ovaj uspeh SRPSKE VOJSKE zauvek je promenio istoriju ratovanja!
U modernijoj srpskoj istoriji 27. mart 1999. godine ostaće upamćen po obaranju PONOSA američke avijacije, stelta F-117A.
Prve bombe u NATO agresiji na SR Jugoslaviju pale su 24. marta 1999. godine, a samo tri dana kasnije, oboren je "nevidljivi" F-117A "noćni soko" u vojvođanskom mestu Buđanovci. Može se slobodno reći da je tog dana najmodernija letelica američke vojske doživela rano penzionisanje, pošto je za manje od 10 godina nakon agresije na SRJ povučena iz upotrebe.
NADJAČANI ŠEST STOTINA PUTA: Kako smo se branili od agresije NATO pakta (VIDEO)
Da je reč je jedinstvenom istorijskom trenutko ne treba nimalo sumnjati. To je prvo i jedino obаrаnju аvionа smаnjene vidljivosti (stelt), potvrđeno i priznаto u svetu. A heroji koji su tim činom zauvek ušli u istoriju ratovanja bili su pripadnici 3. raketnog diviziona 250. raketne brigade PVO, koja je timskim radom oborila "nevidljivi" F-117.
U borbenoj posadi koja je oborila "nevidljivi" bili su:
- rukovalac gađanja potpukovnik Zoltan Dani,
- pomoćnik rukovaoca potpukovnik Đorđe Aničić i major Boris Stoimenov,
- oficir za vođenje raketa kapetan I klase Senad Muminović,
- operatori ručnog praćenja stariji vodnik Dragan Matić i stariji vodnik Dejan Tiosavljević,
- starešina raketne baterije potporučnik Darko Nikolić,
- komandir osmatračkog radara vodnik I klase Vladimir Ljubenković,
- komandir izvora za napajanje stariji vodnik Đorđe Maletić.
Avion je pogođen tačno u 20 časova i 42 minuta zahvaljujući sposobnosti date jedinice, ispravnoj tehnici i, prema ustaljenom mitosu, "maloj tehničkoj inovaciji".
LICEMERJE NA DELU: Ovim rečima je Solana naredio početak NATO agresije na SRJ (VIDEO)
Bez obzira na sve teorije o tome "kako je srpski vojnik ponovo šokirao svet", sledeće činjenice su jasne: avion F-117 je pao u atar sela Buđanovaca, pošto je prethodno gađan sa dve rakete tipa "neva", čijim lansiranjem je komandovao pukovnik Dani.
Pilota oborenog aviona, Dejla Zelka, evakuisale su američke snage, nepunih 8 sati po obaranju ataru sela Buđanovci.
Na smetlištu istorije...
F-117A "noćni soko" reputaciju je stekao u borbenim letovima nad Irakom 1991. godine, kada je, prema objavljenim podacima, 1.270 puta proleteo neprimećen iračkim nebom, u 39 borbenih misija.
Pogodak vredan 45 miliona!
Cena jednog aviona F-117A, kojeg je od 1982. do 1990. godine proizvodila američka kompanija "Lokid", iznosila je 45 miliona dolara. Avion je dugačak 20,3 metara, visok 3,8 metara sa rasponom krila od 13,3 metara, a postiže maksimalnu brzinu od 0,9 maha.
Avion F-117, konstruisan u obliku brušenog dijamanta, što je do tada bilo neobično za letelice te namene. Ipak oštri uglovi bili su ključni razlog njegove navodne "nevidljivosti" jer su trebali da dovedu do raspršavanja radarskih zraka pomoću kojih radari "vide" avione na nebu. Pored toga, avion je napravljen od specijalnih kompozitnih materijala, kao i višeslojne specijalne apsorpcione oplata i premaza, odnosno boje. Kombinacija tih rešenja trebalo je utiče na smanjanje smanjenog radarskog odraza i uočljivosti.
No, takvo rešenje imalo je kao kolateralnu štetu aerodinamički jako nestabilan avion, što je ispravljeno u znatnoj meri kompjuterski kontrolisanim komandama leta (fly-by-wire).
Bez obzira na to, F-117A je za ondašnje vreme predstavljao simbol moći, kako zbog savremenih tehnologija kojima je bio opremljen, tako i "nevidljivošću" za sve radarske sisteme (pa, skoro sve).
RUSKI FILM KOJI MORATE DA POGLEDATE: Kad Amerikanka vidi šta je NATO uradio Srbiji (VIDEO)
Kada je avion oboren, do 22 časa na televiziji su se pojavili prvi snimci olupine u plamenu,, a pola sata nakon toga sve svetske medijske kuće prenele su vest.
Tadašnji predstavnik za štampu Pentagona Ken Bejkon je 28. marta potvrdio da je avion američkog ratnog vazduhoplovstva pao 40 kilometara zapadno od Beograda. Ipak, uzrok pada nije naveden. Zvanični Pentagon je tvrdio da još uvek ne zna da li je avion oboren ili se letelica srušila zbog kvara.
Danas znaju. Uostalom, ako neko još uvek sumnja, neka poseti Muzej vazduhoplovstva u Beogradu, gde se najveći deo ostataka oborenog aviona i nalaze.