ДАН КАДА СМО УЧИНИЛИ НЕМОГУЋЕ: Овај успех СРПСКЕ ВОЈСКЕ заувек је променио историју ратовања!
У модернијој српској историји 27. март 1999. године остаће упамћен по обарању ПОНОСА америчке авијације, стелта Ф-117А.
Прве бомбе у НАТО агресији на СР Југославију пале су 24. марта 1999. године, а само три дана касније, оборен је "невидљиви" Ф-117А "ноћни соко" у војвођанском месту Буђановци. Може се слободно рећи да је тог дана најмодернија летелица америчке војске доживела рано пензионисање, пошто је за мање од 10 година након агресије на СРЈ повучена из употребе.
НАДЈАЧАНИ ШЕСТ СТОТИНА ПУТА: Како смо се бранили од агресије НАТО пакта (ВИДЕО)
Да је реч је јединственом историјском тренутко не треба нимало сумњати. То је прво и једино обарању авиона смањене видљивости (стелт), потврђено и признато у свету. А хероји који су тим чином заувек ушли у историју ратовања били су припадници 3. ракетног дивизиона 250. ракетне бригаде ПВО, која је тимским радом оборила "невидљиви" Ф-117.
У борбеној посади која је оборила "невидљиви" били су:
- руковалац гађања потпуковник Золтан Дани,
- помоћник руковаоца потпуковник Ђорђе Аничић и мајор Борис Стоименов,
- официр за вођење ракета капетан И класе Сенад Муминовић,
- оператори ручног праћења старији водник Драган Матић и старији водник Дејан Тиосављевић,
- старешина ракетне батерије потпоручник Дарко Николић,
- командир осматрачког радара водник И класе Владимир Љубенковић,
- командир извора за напајање старији водник Ђорђе Малетић.
Авион је погођен тачно у 20 часова и 42 минута захваљујући способности дате јединице, исправној техници и, према устаљеном митосу, "малој техничкој иновацији".
ЛИЦЕМЕРЈЕ НА ДЕЛУ: Овим речима је Солана наредио почетак НАТО агресије на СРЈ (ВИДЕО)
Без обзира на све теорије о томе "како је српски војник поново шокирао свет", следеће чињенице су јасне: авион Ф-117 је пао у атар села Буђановаца, пошто је претходно гађан са две ракете типа "нева", чијим лансирањем је командовао пуковник Дани.
Пилота обореног авиона, Дејла Зелка, евакуисале су америчке снаге, непуних 8 сати по обарању атару села Буђановци.
На сметлишту историје...
Ф-117А "ноћни соко" репутацију је стекао у борбеним летовима над Ираком 1991. године, када је, према објављеним подацима, 1.270 пута пролетео непримећен ирачким небом, у 39 борбених мисија.
Погодак вредан 45 милиона!
Цена једног авиона Ф-117А, којег је од 1982. до 1990. године производила америчка компанија "Локид", износила је 45 милиона долара. Авион је дугачак 20,3 метара, висок 3,8 метара са распоном крила од 13,3 метара, а постиже максималну брзину од 0,9 маха.
Авион Ф-117, конструисан у облику брушеног дијаманта, што је до тада било необично за летелице те намене. Ипак оштри углови били су кључни разлог његове наводне "невидљивости" јер су требали да доведу до распршавања радарских зрака помоћу којих радари "виде" авионе на небу. Поред тога, авион је направљен од специјалних композитних материјала, као и вишеслојне специјалне апсорпционе оплата и премаза, односно боје. Комбинација тих решења требало је утиче на смањање смањеног радарског одраза и уочљивости.
Но, такво решење имало је као колатералну штету аеродинамички јако нестабилан авион, што је исправљено у знатној мери компјутерски контролисаним командама лета (fly-by-wire).
Без обзира на то, Ф-117А је за ондашње време представљао симбол моћи, како због савремених технологија којима је био опремљен, тако и "невидљивошћу" за све радарске системе (па, скоро све).
РУСКИ ФИЛМ КОЈИ МОРАТЕ ДА ПОГЛЕДАТЕ: Кад Американка види шта је НАТО урадио Србији (ВИДЕО)
Када је авион оборен, до 22 часа на телевизији су се појавили први снимци олупине у пламену,, а пола сата након тога све светске медијске куће пренеле су вест.
Тадашњи представник за штампу Пентагона Кен Бејкон је 28. марта потврдио да је авион америчког ратног ваздухопловства пао 40 километара западно од Београда. Ипак, узрок пада није наведен. Званични Пентагон је тврдио да још увек не зна да ли је авион оборен или се летелица срушила због квара.
Данас знају. Уосталом, ако неко још увек сумња, нека посети Музеј ваздухопловства у Београду, где се највећи део остатака обореног авиона и налазе.