IGRA CENA: Kako se trgovci poigravaju našim novčanicima
Cene osnovnih životnih namirnica gotovo i da se nisu menjale u poslednjih godinu dana pokazuje istraživanje Asocijacije potrošača Srbije, koje je sprovedeno na uzorku od 57 prehrambenih namirnica.
- Trgovinski lanci očigledno pribegavaju metodi promenama cena - snizi cenu svežeg mesa, ali povećaj cenu za mesne prerađevine. Ukoliko uporedimo ukupnu vrednost formirane korpe - ovih 57 namirnica plaćamo za 102 dinara manje nego što smo pre godinu dana, ali je zato korpa poskupela u odnosu na novembar 2014. godine za čak 385 dinara, kaže se u izveštaju APOS-a.
Ipak ovo ne znači da su sve grupe proizvoda pojeftinile. Zamrznuti proizvodi ipak beleže rast u odnosu na mart prošle godine. Najveći rast cena je kod zamrznute i konzervirane ribe (oslić, tunjevina, sardine...) i to za 13 odsto u proseku . Poskupele su zamrznute namirnice od povrća za 4 odsto u proseku (grašak, boranija i povrće za čorbu). Upravo zbog toga ova grupa namirnica nije bitnije poskupela od novembar 2014. godine.
Sveže meso jeftinije, a suvomesnato skuplje
Grupa proizvoda koji čine meso i mesne prerađevine u proseku su poskupeli za 6 odsto, ali ipak sveže juneće i svinjsko meso pojeftinilo je za 5, odnosno 10 odsto. Ako tome dodamo da je sveže pileće meso poskupelo za 10 odsto onda se može zaključiti da trgovci nadoknađuju male gubitke taktikom "smanji jedno - povećaj drugo". To pokazuje i primer čajne kobasice koja je jeftinija za 14 odsto u odnosu na pre godinu dana, ali je u približno istom procentu poskupela Alpska kobasica i stišnjena šunka, kažu u APOS-u.
Isti trend, odnosno pojeftinjenje svežeg, a poskupljenje mesnih prerađevina - nastavljen je i od novembra prošle godine.
Iako je belo brašno poskupelo za 4 - hleb i testenine su pojeftinil od 6 do 16 odsto. Obrnuta situacija je u grupi mlečnih proizvoda gde su sveže i trajno mleko, jogurt pojeftinili od 7 do 9 odsto, ali su zato mladi sir i kačkavalj skuplji za 6 odnosno 5 odsto.
Za razliku od marta prošle godine, od novembar se beleži blagi rast mleka i mlečnih proizvoda od 4 odsto u proseku. O novembra 2014. godine do danas poskupeli su i jaja, so, dodaci jelima, flaširana voda i dr.
Razlike u cenama korpe od 57 namirnica u Beogradu, Nišu i Novom Sadu
Pročitajte i: