Smanjen PDV na štampu, a na digital su zaboravili?!
I dok je konačno smanjen PDV za štampu, koji svi podržavaju, ostaje pitanje da li će se isto desiti i sa digitalnim medijima. Da li se na taj način pravi razlika između novinara u štampanim i digitalnim medijima? Pravi li se ovom odlukom jaz između štampanih i on lajn medija? I ostaje pitanje da li će Srbija pratiti evropske trendove pa će ista pravila važiti za sve?
PDV prepolovljen samo za štampane medije
Inicijativa za smanjenje poreza na štampu u Srbiji usvojena je juče. PDV na print je sa 10 odsto smanjen na pet, a PDV na oglašavanje u štampi sa 20 na 10 odsto. Iako je ovo veliki napredak za štampano novinarstvo, postavlja se pitanje kakav uticaj ova odluka ima na digitalne medije.
Odluka o smanjenju PDV na oglašavanje u štampi napravila je jaz između tradicionalnih i savremenih medija, jer su time oglašivači dobili povoljnije uslove u štampi.
"Sigurno je da se pravi razlika. Smatram da svi mediji treba da budu tretirani ravnopravno, a ako me pitate za razlog zašto to nije tako, to je zato što smo mi i dalje tradicionalističko društvo pa ne shvatamo da su i digitalni mediji jednako važni kao i štampani“, ističe ekonomski novinar Miša Brkić.
Postavlja se pitanje koliko će ova odluka zapravo pomoći štampanom novinarstvu da preživi.
"Ovaj način je pogrešan. Mislim da štampanim medijima treba drugačije pomoći. Kompanije kojima je način komuniciranja preko digitalnih medija značajan, neće napustiti ovaj vid oglašavanja, i svakako neće pomoći štampanim medijima u smislu bolje finansijske situacije“, rekao je Brkić.
Ima više tviteraša nego ukupnog tiraža dnevnih novina
Vlasnik marketinške agencije Homepage Miloje Sekulić smatra da je ovo klasično 'davanje infuzije lešu'.
"U situaciji kada je ukupan tiraž dnevnih novina u Srbiji manji od broja tviteraša koje je moguće dosegnuti kampanjom koja košta manje nego pola oglasne strane u prosečnom tabloidu i kada je tiraž štampanog izdanja popularne dnevne novine desetak puta manji od broja poseta njenom sajtu u jednom danu jasno je koliko je print izgubio bitku i ide na smetlište istorije“, objašnjava Sekulić.
Oglašivači imaju svoje ciljne grupe
U EU digitalni mediji imaju prednost
- Predsednik Evropske komisije Žan Klod Junker je u saradnji sa Evropskom asocijacijom izdavača novinskih I novih medija (ENPA) sastavio predlog o smanjenju PDV na digitalna izdanja medija u zemljama članicama EU. Taj predlog sadrži mogućnost da se članicama EU primenjuju manji PDV na digitalna medijska izdanja.
- Evropska komisija je pokazala političku volju da pomogne medijskom sektoru ne odvajajući digitalno okruženje od štampanog, pa se ove mere smanjenja PDV odnose na sve medije, ističe ENPA.
- U saopštenju ENPA je, takođe, pozdravila odluku norveške vlade da uvede nultu stopu PDV ZA digitalne vesti, koje se objavljuju u Norveškoj. Štampa u Norveškoj već ima nultu stopu PDV.
Da oglašivače, koji duže vreme posluju sa digitalnim medijima, neće primamiti niža cena i naterati ih da svoje mesto pronađu na stranicama novina, potvrdio je i Ivan Levi iz advertajzing agencije "Httpool“.
"Oni koji koriste digitalne medije svesni su da su print mediji odavno prevaziđeni i da je oglašavanje u digitalnim medijima neophodno“, rekao Levi.
Ova odluka Skupštine je sa oduševljenjem dočekana od strane štampanih medija, koji su u sve težoj situaciji, nadajući se da će smanjenje PDV-a uticati na njihov bolji materijalni položaj.
"Mislim da ova odluka neće imati neke veće posledice po online medije koji su u velikoj ofanzivi i nadam se da je ovo prvi korak prema jednom poboljšanju položaja uopšte medijske zajednice koja trpi udarce ekonomske krize već duže vreme. Mislim da u nekom narednom periodu treba razmišljati i o online zajednici, ali sada prvenstvo ima štampa koja je na izdisaju“, rekao je Vukašin Obradović, predsednik NUNS-a.
Samim tim, postavlja se pitanje da li mediji, koji su "u ofanzivi" po rečima Vukašina Obradovića, treba da budu preskočeni u davanju olakšica za celu medijsku profesiju, posebno kada se zna da EU podstiče online medije i upravo njima daje poreske olakšice, jer su u ekspanziji.
"Ne mogu da uđem u glavu donosiocima odluke osim ako nije u pitanju čuvanje socijalnog mira (pročitah da se radilo o 60.000 otkaza koji su pretili u slučaju nedonošenja ove odluke - što je svakako preterano). U svakom slučaju, u filmu "Park iz doba Jure" postoji rečenica "Život uvek nađe način", pa je i tako sa ovom uredbom. Oglašivača naime zanima kakav je efekat postigao a ne da li plaća PDV na oglašavanje za 10% manje“, rekao je Miloje Sekulić, vlasnik marketinške agencije Homepage.
U Srbiji je smanjenje PDV u štampanim medijima, viđena kao spas tradicionalne medijske struke, koja je na izdisaju, a o online medijima se još uvek ne priča.
I posle mnogih pregovora dugi niz godina unazad, sa svim vladajućim strukturama, usvajanje ovakvog predloga, konačno je ugledalo svetlost dana.
Povod za ovakvu odluku je teško stanje u medijima, kao i dobra iskustva koje su slične mere već donele u regionu i svetu, a inicijativu su podržale sve stranke članice Odbora, kako vlast tako i opozicija, čime je, kako kažu, pokazana namera da se mediji u Srbiji podrže u daljem osnaživanju i nezavisnom radu.
Pogledajte i: