Смањен ПДВ на штампу, а на дигитал су заборавили?!
И док је коначно смањен ПДВ за штампу, који сви подржавају, остаје питање да ли ће се исто десити и са дигиталним медијима. Да ли се на тај начин прави разлика између новинара у штампаним и дигиталним медијима? Прави ли се овом одлуком јаз између штампаних и он лајн медија? И остаје питање да ли ће Србија пратити европске трендове па ће иста правила важити за све?
ПДВ преполовљен само за штампане медије
Иницијатива за смањење пореза на штампу у Србији усвојена је јуче. ПДВ на принт је са 10 одсто смањен на пет, а ПДВ на оглашавање у штампи са 20 на 10 одсто. Иако је ово велики напредак за штампано новинарство, поставља се питање какав утицај ова одлука има на дигиталне медије.
Одлука о смањењу ПДВ на оглашавање у штампи направила је јаз између традиционалних и савремених медија, јер су тиме оглашивачи добили повољније услове у штампи.
"Сигурно је да се прави разлика. Сматрам да сви медији треба да буду третирани равноправно, а ако ме питате за разлог зашто то није тако, то је зато што смо ми и даље традиционалистичко друштво па не схватамо да су и дигитални медији једнако важни као и штампани“, истиче економски новинар Миша Бркић.
Поставља се питање колико ће ова одлука заправо помоћи штампаном новинарству да преживи.
"Овај начин је погрешан. Мислим да штампаним медијима треба другачије помоћи. Компаније којима је начин комуницирања преко дигиталних медија значајан, неће напустити овај вид оглашавања, и свакако неће помоћи штампаним медијима у смислу боље финансијске ситуације“, рекао је Бркић.
Има више твитераша него укупног тиража дневних новина
Власник маркетиншке агенције Homepage Милоје Секулић сматра да је ово класично 'давање инфузије лешу'.
"У ситуацији када је укупан тираж дневних новина у Србији мањи од броја твитераша које је могуће досегнути кампањом која кошта мање него пола огласне стране у просечном таблоиду и када је тираж штампаног издања популарне дневне новине десетак пута мањи од броја посета њеном сајту у једном дану јасно је колико је принт изгубио битку и иде на сметлиште историје“, објашњава Секулић.
Оглашивачи имају своје циљне групе
У ЕУ дигитални медији имају предност
- Председник Европске комисије Жан Клод Јункер је у сарадњи са Европском асоцијацијом издавача новинских И нових медија (ЕНПА) саставио предлог о смањењу ПДВ на дигитална издања медија у земљама чланицама ЕУ. Тај предлог садржи могућност да се чланицама ЕУ примењују мањи ПДВ на дигитална медијска издања.
- Европска комисија је показала политичку вољу да помогне медијском сектору не одвајајући дигитално окружење од штампаног, па се ове мере смањења ПДВ односе на све медије, истиче ЕНПА.
- У саопштењу ЕНПА је, такође, поздравила одлуку норвешке владе да уведе нулту стопу ПДВ ЗА дигиталне вести, које се објављују у Норвешкој. Штампа у Норвешкој већ има нулту стопу ПДВ.
Да оглашиваче, који дуже време послују са дигиталним медијима, неће примамити нижа цена и натерати их да своје место пронађу на страницама новина, потврдио је и Иван Леви из адвертајзинг агенције "Httpool“.
"Они који користе дигиталне медије свесни су да су принт медији одавно превазиђени и да је оглашавање у дигиталним медијима неопходно“, рекао Леви.
Ова одлука Скупштине је са одушевљењем дочекана од стране штампаних медија, који су у све тежој ситуацији, надајући се да ће смањење ПДВ-а утицати на њихов бољи материјални положај.
"Мислим да ова одлука неће имати неке веће последице по online медије који су у великој офанзиви и надам се да је ово први корак према једном побољшању положаја уопште медијске заједнице која трпи ударце економске кризе већ дуже време. Мислим да у неком наредном периоду треба размишљати и о online заједници, али сада првенство има штампа која је на издисају“, рекао је Вукашин Обрадовић, председник НУНС-а.
Самим тим, поставља се питање да ли медији, који су "у офанзиви" по речима Вукашина Обрадовића, треба да буду прескочени у давању олакшица за целу медијску професију, посебно када се зна да ЕУ подстиче online медије и управо њима даје пореске олакшице, јер су у експанзији.
"Не могу да уђем у главу доносиоцима одлуке осим ако није у питању чување социјалног мира (прочитах да се радило о 60.000 отказа који су претили у случају недоношења ове одлуке - што је свакако претерано). У сваком случају, у филму "Парк из доба Јуре" постоји реченица "Живот увек нађе начин", па је и тако са овом уредбом. Оглашивача наиме занима какав је ефекат постигао а не да ли плаћа ПДВ на оглашавање за 10% мање“, рекао је Милоје Секулић, власник маркетиншке агенције Homepage.
У Србији је смањење ПДВ у штампаним медијима, виђена као спас традиционалне медијске струке, која је на издисају, а о online медијима се још увек не прича.
И после многих преговора дуги низ година уназад, са свим владајућим структурама, усвајање оваквог предлога, коначно је угледало светлост дана.
Повод за овакву одлуку је тешко стање у медијима, као и добра искуства које су сличне мере већ донеле у региону и свету, а иницијативу су подржале све странке чланице Одбора, како власт тако и опозиција, чиме је, како кажу, показана намера да се медији у Србији подрже у даљем оснаживању и независном раду.
Погледајте и: