ISKUSTVA SA KRUZERA: Ploveći se zaradi i obiđe svet, ali je posao krvav
Šibenčanin Toni Slavica dve sezone je proveo radeći na kruzerima kompanije "Carnival". To je posao za koji slovi da donosi dobru zaradu te omogućava onima koji odluče da se otisnu na pučinu da vide celi svet.
- Jedini razlog zbog kog sam otišao je da skupim radno iskustvo radeći vani i da vidim svet, zemlje koje inače u životu ne bih imao prilike videti, kaže on za Glas Slavonije.
- Kad sam skupio dovoljno hrabrosti, jer nije to baš mala stvar, kontaktirao sam agenciju "A priori" u Lovranu. Nakon predane molbe i CV-ja, dva meseca sam čekao da mi se otvori termin za intervju, a obavio sam ga s predstavnikom "Carnival cruisera", Indijcem Erikom Chinoyem. Razgovor je trajao sat vremena, razgovarali smo o svemu i svačemu i sve je prošlo u redu. Isti dan imao sam i ispit iz engleskog jezika koji sam položio s 94 posto i nakon toga kreće priprema dalje papirologije: dogovaranje termina za vizu, pomorska knjižica, obnavljanje pasoša i lekarski pregled, kaže on.
Zatim objašnjava kako je tekao njegov prvi ugovor.
- Prvi ugovor počinje ukrcavanjem na "Carnival Sensation" na Floridi. Njegove kružne ture traju tri dana: iz matične luke plovi se u Nassau na Bahamima, a treći dan je "sea day", odnosno plovidba. To je bio brod s 900 zaposlenih i 2800 gostiju. Na "Sensationu" sam imao trening za tzv. bar department ( odeljenje za šankere i bartendere) u trajanju od 23 dana kako bih usavršio osnove posla, komunikaciju s gostima, posluživanje, držanje, apsolutno sve sastojke pića, koktela i poreklo vina.
Dalje objašnjava da se drugi deo obuke odnosi na komunikaciju s kolegama, ponašanje na brodu, kako reagovati u slučajevima opasnosti, panike, vatre na brodu ili pri smrtnim slučajevima.
- Nakon ta 23 dana ukrcao sam se na najveći brod flote, "Carnival Dream", koji zapošljava 1500 radnika i prima 5700 gostiju. S 15 paluba, "Dream" je dug 306, a širok 37 metara. Na tom bodu bilo je radnika 45 različitih nacionalnosti. Na kruzere najčešće dolaze radnici iz Indije, Burme, Hondurasa, Kine, Gvatemale, Filipina, SAD-a, cele balkanske regije, ali i iz Rumunije, Češke, Slovačke, Turske ili Mađarske, objašnjava ovaj Šibenčanin.
- Moja pozicija na brodu bila je šanker, a već sledeći ugovor imam pravo na promociju u bartendera, što je odlično jer bartenderi imaju fiksnu platu, a ne postotak kao šankeri.
Kako izgleda život na brodu?
"Osoblje je smešteno na palubama 1, 2, 3. Kabine su jako male, pet puta pet metara i dele se s cimerom. Odlična stvar kod ovog posla je što se uspe izaći u svaku luku pa stvarno vidiš sveta. Gosti su vani pa onda na brodu nije potrebno toliko osoblja. Uz posao se stigne i zabaviti i uživati. Što se samog posla tiče, radi se od osam pa do četrnaest sati svaki dan, a dnevno se menjaju uniforme i do četiri puta. Raspored dužnosti menja se jednom mesečno. Svi zaposleni moraju imati pločicu s imenom, državom i pozicijom na brodu, pa čak i oficiri i kapetan broda", kaže Toni.
Uštedi se
"Budući da nema troškova osim za ličnu higijenu, izlaske, piće ili cigarete, uspe se uštedeti nešto novca. Recimo, kutija cigareta na brodu je tri dolara, a "Heineken" dolar i po. Hrana na brodu je vrlo raznolika, uvek se nađe nešto i nikad nećeš ostati gladan", otkriva ovaj Hrvat.
Pravila, pravila
- Carnival kompanija ima nultu stopu tolerancije na drogu, nasilje, vređanje na rasnoj, verskoj i nacionalnoj osnovi, nenošenje pločice s imenom, sukobljavanje s nadređenima i nepoštovanje pravila na brodu.