ИСКУСТВА СА КРУЗЕРА: Пловећи се заради и обиђе свет, али је посао крвав
Шибенчанин Тони Славица две сезоне је провео радећи на крузерима компаније "Царнивал". То је посао за који слови да доноси добру зараду те омогућава онима који одлуче да се отисну на пучину да виде цели свет.
- Једини разлог због ког сам отишао је да скупим радно искуство радећи вани и да видим свет, земље које иначе у животу не бих имао прилике видети, каже он за Глас Славоније.
- Кад сам скупио довољно храбрости, јер није то баш мала ствар, контактирао сам агенцију "А приори" у Ловрану. Након предане молбе и ЦВ-ја, два месеца сам чекао да ми се отвори термин за интервју, а обавио сам га с представником "Царнивал цруисера", Индијцем Ериком Chinoyem. Разговор је трајао сат времена, разговарали смо о свему и свачему и све је прошло у реду. Исти дан имао сам и испит из енглеског језика који сам положио с 94 посто и након тога креће припрема даље папирологије: договарање термина за визу, поморска књижица, обнављање пасоша и лекарски преглед, каже он.
Затим објашњава како је текао његов први уговор.
- Први уговор почиње укрцавањем на "Царнивал Сенсатион" на Флориди. Његове кружне туре трају три дана: из матичне луке плови се у Nassau на Бахамима, а трећи дан је "сеа day", односно пловидба. То је био брод с 900 запослених и 2800 гостију. На "Сенсатиону" сам имао тренинг за тзв. бар департмент ( одељење за шанкере и бартендере) у трајању од 23 дана како бих усавршио основе посла, комуникацију с гостима, послуживање, држање, апсолутно све састојке пића, коктела и порекло вина.
Даље објашњава да се други део обуке односи на комуникацију с колегама, понашање на броду, како реаговати у случајевима опасности, панике, ватре на броду или при смртним случајевима.
- Након та 23 дана укрцао сам се на највећи брод флоте, "Царнивал Дреам", који запошљава 1500 радника и прима 5700 гостију. С 15 палуба, "Дреам" је дуг 306, а широк 37 метара. На том боду било је радника 45 различитих националности. На крузере најчешће долазе радници из Индије, Бурме, Хондураса, Кине, Гватемале, Филипина, САД-а, целе балканске регије, али и из Румуније, Чешке, Словачке, Турске или Мађарске, објашњава овај Шибенчанин.
- Моја позиција на броду била је шанкер, а већ следећи уговор имам право на промоцију у бартендера, што је одлично јер бартендери имају фиксну плату, а не постотак као шанкери.
Како изгледа живот на броду?
"Особље је смештено на палубама 1, 2, 3. Кабине су јако мале, пет пута пет метара и деле се с цимером. Одлична ствар код овог посла је што се успе изаћи у сваку луку па стварно видиш света. Гости су вани па онда на броду није потребно толико особља. Уз посао се стигне и забавити и уживати. Што се самог посла тиче, ради се од осам па до четрнаест сати сваки дан, а дневно се мењају униформе и до четири пута. Распоред дужности мења се једном месечно. Сви запослени морају имати плочицу с именом, државом и позицијом на броду, па чак и официри и капетан брода", каже Тони.
Уштеди се
"Будући да нема трошкова осим за личну хигијену, изласке, пиће или цигарете, успе се уштедети нешто новца. Рецимо, кутија цигарета на броду је три долара, а "Хеинекен" долар и по. Храна на броду је врло разнолика, увек се нађе нешто и никад нећеш остати гладан", открива овај Хрват.
Правила, правила
- Царнивал компанија има нулту стопу толеранције на дрогу, насиље, вређање на расној, верској и националној основи, неношење плочице с именом, сукобљавање с надређенима и непоштовање правила на броду.