Kako je izgledala prva ideja o metrou u BG (FOTO)
Prvi celovit koncept metroa u Beogradu nastao je 1968. godine i predviđao je tri linije. Iako je metro i ranije pominjan, ovo je prva studija sa celokupnim konceptom.
Trideset tri kilometra i 35 stanica, pokrivala je studija dr. inž. Sava Janjića, koja je prva celovita studija o metrou u Beogradu.
LINIJA A Zemun Gornji Grad – Bežanijska kosa – Novi Beograd – Terazije – Tašmajdan – Vukov spomenik – Zvezdara
LINIJA B Kalemegdan – Terazije – Slavija – Čubura – Nova železnička stanica – Banjica
LINIJA C Čukarica – Banovo brdo – Mostar – Slavija – Tašmajdan – Pančevački most – Višnjički put
Predviđeno je da bi linije A i B pratile najopterećenije saobraćajne pravce.
Linija C je zamišljena u početku kao kraća poprečna veza između ove dve linije i sa njenom gradnjom bi se počelo tek po završetku izgradnje prve dve linije, a potom bi se širila ka gusto naseljenim stambenim delovima grada, Banovom brdu i Karaburmi.
Za liniju B je predviđena stanica kod tada predviđene lokacije za novu glavnu putničku železničku stanicu na prostoru kod Autokomande (ona je kasnije pomerena u Prokop).
Međustanična rastojanja predviđena su na 600–800 m u centru i na 1000–1.300 m ka periferiji.
Linija A išla bi sa jednog kraja grada na drugi, povezivala njegove najgušće naseljene delove i u nju bi se slivali i od nje odvajali najgušći tokovi putnika.
Početna stanica linije B predviđena je na položaju tadašnje okretnice tramvaja 9 i 10 (danas Trošarina), kojoj gravitiraju okolna naselja poput Banjice, Kumodraža i Jajinaca kao i naselja duž Avalskog puta.
Trasa C imala bi znatno niži prioritet jer su regulacioni planovi predviđali tramvajsku vezu velikog kapaciteta Čukarice sa Karaburmom, Savskom magistralom, zatim bazisnim tunelom i dalje ulicom Đure Đakovića i Višnjičkom.
Za sve tri osnovne linije predviđena je i mogućnost produžavanja ili grananja, poput grananja trase A ka Železničkoj stanici Novi Beograd i Bežaniji ili pak preko Dunava kod Zemuna, trase B ka naselju Braće Jerković i trase C preko Pančevačkog mosta ka naseljima na levoj obali Dunava.
Više o tome kakvi su bili dalje planovi za metro u sledećem tekstu.
Pogledajte i: