Како је изгледала прва идеја о метроу у БГ (ФОТО)
Први целовит концепт метроа у Београду настао је 1968. године и предвиђао је три линије. Иако је метро и раније помињан, ово је прва студија са целокупним концептом.
Тридесет три километра и 35 станица, покривала је студија др. инж. Сава Јањића, која је прва целовита студија о метроу у Београду.
ЛИНИЈА А Земун Горњи Град – Бежанијска коса – Нови Београд – Теразије – Ташмајдан – Вуков споменик – Звездара
ЛИНИЈА Б Калемегдан – Теразије – Славија – Чубура – Нова железничка станица – Бањица
ЛИНИЈА Ц Чукарица – Баново брдо – Мостар – Славија – Ташмајдан – Панчевачки мост – Вишњички пут
Предвиђено је да би линије А и Б пратиле најоптерећеније саобраћајне правце.
Линија Ц је замишљена у почетку као краћа попречна веза између ове две линије и са њеном градњом би се почело тек по завршетку изградње прве две линије, а потом би се ширила ка густо насељеним стамбеним деловима града, Бановом брду и Карабурми.
За линију Б је предвиђена станица код тада предвиђене локације за нову главну путничку железничку станицу на простору код Аутокоманде (она је касније померена у Прокоп).
Међустанична растојања предвиђена су на 600–800 м у центру и на 1000–1.300 м ка периферији.
Линија А ишла би са једног краја града на други, повезивала његове најгушће насељене делове и у њу би се сливали и од ње одвајали најгушћи токови путника.
Почетна станица линије Б предвиђена је на положају тадашње окретнице трамваја 9 и 10 (данас Трошарина), којој гравитирају околна насеља попут Бањице, Кумодража и Јајинаца као и насеља дуж Авалског пута.
Траса Ц имала би знатно нижи приоритет јер су регулациони планови предвиђали трамвајску везу великог капацитета Чукарице са Карабурмом, Савском магистралом, затим базисним тунелом и даље улицом Ђуре Ђаковића и Вишњичком.
За све три основне линије предвиђена је и могућност продужавања или гранања, попут гранања трасе А ка Железничкој станици Нови Београд и Бежанији или пак преко Дунава код Земуна, трасе Б ка насељу Браће Јерковић и трасе Ц преко Панчевачког моста ка насељима на левој обали Дунава.
Више о томе какви су били даље планови за метро у следећем тексту.
Погледајте и: