Kako nas akcije varaju?
Trgovci sve češće ne usklađuju cene u rafu i na kasi, pa se događa da kupac plati više nego što je trebalo. Često ovi potezi ostaju neprimećeni, naročito kada se pazari više artikala ili kada se ide u veće kupovine.
Još jedna od najčešćih metoda za povećanje cena je da na akciji bude roba koja je prethodno poskupela. Trgovci najpre, za određeni proizvod podignu cenu, a potom je blago spuste. Kada prođe ''akcija'' artikal je zapravo poskupeo. Na primer, određena pečenica košta 899 dinara u redovnoj prodaji, zatim joj povećaju cenu na 1.250 dinara. Nakon toga ovu pečenicu ''snize'' na 1150 dinara. Kada prođe akcija, nova cena je praktično 1.250 dinara.
Slično je i sa trgovcima ostalom robom. Tako, na primer, nude odeću i obuću po sniženim cenama i do ''čak 70 odsto'' u sezoni rasprodaja, ne navodeći koja je to osnovica za obaranje cena. Takođe, kupac se namuči dok nađe artikal, koji je baš toliko snižen. U redovnoj ponudi, dogodi se da jedne nedelje povećaju cene robe, da bi za koji dan najavili ''sniženja za 30 odsto''.
Problem je u neodgovarajućoj zakonskoj regulativi, koja treba da predvidi šta prodavac sme da učini prilikom sniženja i rasprodaja. Čitav haos je, kaže Bogosavljević, u informacijama o akcijskim prodajama, koje dovode potrošače u zabludu. Tako lažna sniženja i dalje opstaju, a kupci kada uđu u takve prodavnice, na akciji pronađu samo nekoliko atrikala iz prethodnih sezona, pišu ''Večernje novosti''.
''Postoje pravila kako se oglašava akcijska roba, izdvajanjem na vidljivo mesto, sa istaknutom cenom pre i posle pojeftinjenja, a ukoliko rok upotrebe ističe i to treba jasno da bude. Kod akcijskih ponuda, na našem tržištu to se danas vrlo retko primenjuje '', kaže Vera Vida, predsednica Centra za zaštitu potrošača Srbije CEPS.