Kome EPS namešta tender?
Navikli smo na priče o nameštenim tenderima javnih preduzeća, zbog čega je prethodne godine uveden novi Zakon o javnim nabavkama, upravo da bi sprečio razne malverzacije i uhodane šeme kojima su odgovorni trošili novac iz budžeta „bratskim dogovorima“. Ipak, i danas postoje tendencije da se ovaj Zakon u praksi ne poštuje i da se na perfidan način nameštaju tenderi, koji posebnim klauzulama unapred određuju kome će otići novac u džep. Upravo tako izgleda i javni konkurs koji je Elektroprivreda Srbije raspisala.
Elektroprivreda Srbije je raspisala javni tender za izradu reklamnog spota „Uključi se u život“, gde između ostalog, insistira da svaki kandidat poseduje neophodan poslovni kapacitet emitovanje 10 reklamnih spotova u periodu od 2012. godine do danas, koji su emitovani na nacionalnim televizijama u terminu od 18h do 23h.
Kome je namenjen EPS-ov konkurs?
S obzirom da je nameštanje tendera jedan od krucijalnih problema u našoj državi, naša redakcija je pokušala da sazna od nadležnih u EPS-u da li smatraju da je ovakav konkurs zaista javni i da li se odnosi na sve profesionalce koji imaju mogućnosti i znanja da kvalitetno snime reklamni spot ili je ipak ograničen samo na pojedine ponuđače, s obzirom na to da su udarni termini na nacionalnim televizijama dostupni samo najvećim marketinškim agencijama, ali njihov odgovor je da je njihovo pravo da postavljaju takve uslove.
"Nama je ovo potrebno kao referenca, jer je snimanje spota zahtevan i ozbiljan projekat na kojem želimo da ostvarimo saradnju sa produkcijama/agencijama/autorima koji imaju iskustvo rada sa velikim kompanijama u koje spada i EPS, što smatramo potpuno opravdanim zahtevom sa profesionalne strane", pravdaju se PR službe EPS-a.
Ono što je zapravo nelogično u ovom odgovoru je činjenica da EPS ne zahteva rezime reditelja spota ili dokaz o kvalitetu same izrade filmskog materijala, već insistira na njegovom emitovanju, za koji nije zadužen ni reditelj, ni produkcija. Ovakva kvalifikacija će značajno suziti krug ponuđača koji mogu da se prijave na konkurs, jer se eliminacioni aspekt odnosi na distribuciju reklamnog spota, a ne na kvalitet izrade.
Zna se da sekunda u udarnom terminu na nacionalnim televizijama ide do neverovatnih 18.000 dinara, a televizije sklapaju dogovore sa određenim marketinškim agencijama za mnogo manju cenu, tako da se ti termini mogu zakupiti samo preko tih agencija.
Zbog toga je ovaj uslov vrlo teško ispuniti, kada se zna da samo najveće marketinške agencije „drže“ udarne termine, tako da, ukoliko želite da se vaša reklama emituje od 18h do 23h na televiziji, zapravo ste prinuđeni da se obratite tom odabranom krugu agencija.
Komercijalno iznajmljivanje termina je osnovni način zarade svih televizijskih stanica, tako da ne čudi podatak da se ti termini unapred iznajmljuju marketinškim agencijama za mnogo manje novca, da bi ih vlasnici tv stanica motivisali da pronađu zakupce ovih termina.
Na štetu države
Cilj svake države je da spreči i osujeti sprovođenje zajedničkih nastupa u postupku javnih nabavki, posebno iz razloga što rezultat takvog ponašanja konkurenta nije samo značajno narušavanje konkurencije na tržištu, već i značajan odliv budžetskih sredstava. Ovakvi tajni dogovori nanose štetu resursima naručilaca i poreskim obveznicima, smanjuju poverenje javnosti u konkurentnost postupka i minimiziraju prednosti konkurentnog tržišta.
Činjenica da je u jednom broju zemalja nameštanje ponuda propisano kao krivično delo, pokazuje koji značaj se pridaje ovoj vrsti povrede konkurencije.
Članom 232. Krivičnog zakonika („Službeni glasnik RS” broj 111/09) predviđena je krivična odgovornost za odgovorno lice u pravnom licu koje zaključivanjem monopolističkog sporazuma izazove poremećaj na tržištu ili taj subjekat dovede u povlašćen položaj u odnosu na druge, tako da ostvari imovinsku korist za taj subjekt ili za drugi subjekt ili nanese štetu drugim subjektima privrednog poslovanja, potrošačima ili korisnicima usluga, i koje će se kazniti zatvorom od šest meseci do pet godina i novčanom kaznom.
Ispaštaju poreski obveznici
Nameštanje ponuda se pojavljuje pod određenim okolnostima u svim privrednim granama, u celom svetu. Pri svakoj pojavi nameštenih ponuda u procesu javnih nabavki, nanosi se veoma velika šteta poreskim obveznicima, imajući u vidu da javne nabavke učestvuju velikim delom u privredi svake države, kaže se u uputstvu za otkrivanje nameštenih ponuda u procesu javnih nabavki koje je izradila Komisija za zaštitu konkurencije.
Iskustva pokazuju da procesi lažiranja ponuda nekada traju decenijama, pri čemu utiču na razna tržišta. Nažalost, EPS-ov javni konkurs više liči na logičku mozgalicu u kojoj je potrebno da pronađete deo koji nedostaje, a dati su vam svi parametri, nego na jasan i korektan javni poziv koji je dostupan svim profesionalcima na slobodnom tržištu.
S obzirom da na to da postoji vrlo jasan spisak marketinških agencija koje ispunjavaju ovaj uslov, ostaje samo da sačekamo kraj konkursa i da vidimo kojoj je od njih namenjen ovaj tender.