Kupujemo li SVESNO falsifikovanu robu? Iznenadiće vas odgovor!
BEOGRAD - Iako je 74 odsto građana svesno da falsifikovani proizvodi mogu biti štetni po zdravlje i bezbednost, više od 50 odsto njih se, u nekom momentu, opredelilo za kupovinu falsifikata.
Skoro svi ispitanici, tačnije 92 odsto, tvrde da postoji jasna razlika između originalnog proizvoda i falsifikovanog, a čak 70 odsto ispitanika je nekada posumnjalo da je za proizvod koji su mislili da je original, u stvari je falsifikat, pokazuje anketa o stavavima građana Srbije.
Više od 60 odsto ispitanika sprovedene ankete obraća pažnju prilikom kupovine da li je roba falsifikovana ili originalna. Oni koji ne kupuju krivotvorene proizvode kao glavne razloge navode brigu za zdravlje i bezbednost, a to je 34 odsto ispitanika potvrdilo.
Postoji još razloga za to što ne kupuju takve proizvode: roba nije legalna (24 odsto) i jedan deo smatra da je pogrešno falsifikovati i distribuirati tuđe ideje i intelektualno vlasništvo (17 odsto).
Oni koji su bili u situaciji da kupe falsifikovan proizvod najčešće su to uradili preko interneta, tačnije 38 odsto ispitanika ili na pijaci i preko poznanika - ovde je u pitanju15 odsto ispitanika.
Najveći broj građana se izjasnilo da povremeno kupuju krivotvorene proizvode, ali da takvu kupovinu, ipak, obavljaju samo nekoliko puta godišnje (83 odsto). U tom slučaju, građani se, najčešće, opredeljuju za kupovinu odeće, zatim kompjuterskih programa, filmova i muzike.
Kupuju i "falsifikovanu" hranu!
Na trećem mestu po učestalosti falsifikovanih proizvoda koje bi građani kupili je kozmetika, na četvrtom je hrana, a nakon toga slede delovi za automobile.
Čak 58 odsto građana odgovorila je da su svesni da kupovina falsifikovanih proizvoda pomaže organizovani kriminal, a 69 odsto ispitanih reklo je da su informisani o tome da štetno utiče na nacionalnu ekonomiju i dovodi do ukidanja radnih mesta.
Anketa je sprovedena u okviru kampanje "Falsifikati koštaju više, kupujem originale!", tokom koje je održano pet informativno-edukativnih događaja u tržnim centrima u Srbiji i u njoj je učestvovalo preko 500 građana.
Tržišni inspektori, predstavnici Uprave carina i Sektora za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine su u okviru akcije na primerima falsifikovane robe pokazivali građanima kako da uoče razliku između falsifikovanih i originalnih proizvoda i ukazivali im na sve štetne posledice proizvodnje i upotrebe falsifikovanih proizvoda.
Kampanju "Falsifikati koštaju više, kupujem originale!" sprovode Sektor tržišne inspekcije Ministarstva trgovine, francuske međunarodne tehničke stručne agencije "Expertise France" i Delegacija Evropske unije u Srbiji.
Kampanja je deo projekta "Sprovođenje prava intelektualne svojine" koji finansira Evropska unija sa 2,8 miliona evra iz pretpristupnih fondova sa ciljem jačanja kapaciteta zaštite i sprovođenja prava intelektualne svojine u Srbiji.