LJAJIĆ O ZAKONU O INFORMACIONOJ BEZBEDNOSTI: Cilj povećanje zaštite i bezbednosti, ali i svesti
Ključni razlog za donošenje ovog zakona je činjenica da se pojavljuju veliki izazovi na polju informacione bezbednosti.
Cilj predloženog zakona o informacionoj bezbednosti je da se poveća nivo zaštite i bezbednosti u informaciono-komunikacionim sistemima u zemlji, i podizanje svesti institucija, organa i građana o opasnostima u toj oblasti, izjavio je potpredsednik Vlade Rasim Ljajić.
Predstavljajući poslanicima taj zakonski predlog, Ljajić je u skupštini rekao da Srbija nije pošteđena od sajber napada i visokotehnološkog kriminala, zbog čega je potrebno doneti krovni zakon koji će ići u korak sa trendovima u zaštiti od tih pojava.
U poslednje dve godine 1.645 napada
Prema Ljajićevim rečima, u 2013. godini u Srbiji je bilo 865 registrovanih krivičnih dela visokoogranizovanog kriminala, a 2014. - 780 napada. Predloženi zakon, rekao je on, treba da omogući definisanje mera zaštite, da se ustanovi odgovornost pravnih lica koja upravljaju tim sistemima i koji su organi koji su nadležni za sprovođenje mera.
Podsećajući da je pre dve godine dolazilo do "napada" na sajtove SPC, Agencije za privatizaciju i drugih organa, Ljajić je rekao da se Srbija suočava sa gotovo istim izazovima koji su prisutni u svetu.
- Ključni razlog za donošenje ovog zakona je činjenica da se pojavljuju veliki izazovi na polju informacione bezbednosti i da svakim danom postajemo svesni ranjivosti naših uređaja i da to postaje globalni problem. Mnogobrojni su sajber napadi, preko 1.000 američkih kompanija je u poslednje dve godine prijavilo incidente i napade hakera - rekao je Ljajić, koji je ministar trgovine, turizma i telekomunikacija.
Propisana je čitava lepeza institucija na koje se odnose odredbe, a obaveza će im biti da donesu akt o bezbednosti, kojim se određuju jasne mere zaštite svih tih sistema, objasnio je Ljajić.
Zakon o oglašavanju
Poslanicima je predstavio i predloženi zakon o oglašavanju, navodeći da je važeći zakon donet pre 10 godina i da su mnoge njegove odredbe prevaziđene usled razvoja tehnologija.
Cilj zakona, prema njegovim rečima, jeste zaštita potrošača, ali i da se obezbedi fer i poštena tržišna utakmica i sprečavanje nelojalne konkurencije.
Novine zakona
Novina je i oglašavanje na otvorenom prostoru, pa se preciznije definiše da se radi o isključivoj nadležnosti lokalnih samouprava, definiše se i internet oglašavanje, a po prvi put se reguliše oglašavanje igara na sreću, koje je ograničeno na period od 21 sat do šest ujutru.
Jedna od novina u predloženom zakonu tiče se oglašavanja alkoholnih pića, pa će ona koja imaju do 20 odsto alkohola moći da se reklamiraju od 18 sati do šest ujutru, a ona sa više od 20 odsto alkohola od 23 do šest sati ujutru.
Po prvi put će biti omogućeno reklamiranje alkoholnih pića i u štampanim medijima, sa izuzetkom časopisa i magazina namenjenih deci i maloletnicima, a predloženim zakonom je zabranjeno obmanjujuće oglašavanje, koje dovodi u zabludu kupce.