OVO JE BUDUĆNOST: Čekaju li nas e-vozila u GSP?
Električna ili e-vozila su budućnost gradskog prevoza jer značajno smanjuju zagađenje životne sredine, ali ostaje da se reše problemi punjenja, smanjenja cena i povećanja kapaciteta tih vozila, upozorili su danas stručnjaci i privrednici u Privrednoj komori Beograda.
"Elektroprevoz jeste budućnost, ali kako i kojim sredstvima stići do ovog prevoza je veliko pitanje", rekao je na okruglom stolu o održivom javnom prevozu generalni direktor Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograd željko Milković, navodi se u saopštenju.
On je naveo da GSP ima 650 autobusa i 95 trolejbusa svakog dana u saobracaju, da mesečno za struju izdvaja 25 miliona dinara, a za gorivo oko 400 miliona dinara.
Milković je kazao da je uvođenje EU direktiva deo poslovne politike kompanije, a u pogledu održivog transporta sve više ih se odnosi na zamenu klasičnih alternativnim gorivima, odnosno zamenu dizela
baterijama na struju.
On je ocenio da u ovom trenutku najveći problem predstavljaju sistemi punjenja, a sporni su i kapaciteti punjača, kao i cene jer su ti autobusi još veoma skupi.
Sekretar za zaštitu životne sredine Grada Beograda Goran Trivan, ocenio je da su električna vozila bolje rešenje od uvođenja filtera u svako vozilo, ali je upozorio da se problem smanjenja emisije štetnih gasova na nulu ne rešava ukoliko se električna energija proizvodi klasičnim fosilnim gorivima koja su najveći zagađivači, a to je preovlađujući način proizvodnje u Srbiji.
"Suština e-gradskog prevoza to što se on priprema za svaku liniju i vrstu prevoza posebno, za razliku od klasičnih dizel vozila", rekao je zamenik direktora poljske kompanije Solaris bas end koač (Bus&Coać) Adam Zielinski.
Ta kompanija, koja je napravila studiju za trolejbusku liniju 41 u Beogradu, dužine 10 kilometara, ima iskustvo u projektima električnog prevoza u Nemačkoj i drugim evropskim zemljama, a razvija i hibridna vozila sa čijom proizvodnjom je počela 2001. godine.
Zelinski je kazao da je su za liniju 41 ponuđene dve opcije koje se razlikuju po snazi punjača ( 100 i 200 kilovatsati) jer se električni autobusi kreću na baterije koje se pune električnom energijom.
On je naveo da su za tu liniju potrebne dve stanice za punjenje, kao i da je u toku dana potrebno 12 punjenja, što omogućava 17 sati vožnje.
Pročitajte i: