Panama dobija konkurenciju: Kina gradi Nikaragvanski kanal! (FOTO)
MANAGVA - Ove nedelje je Nikaragva, gde je na vlasti socijalistički predsednik Danijel Ortega, odobrila novi projekat u vrednosti od 40 milijardi dolara. Reč je svakako o izgradnji novog kanala kojim bi se spojili Atlantik i Pacifik, a kojim bi čuveni Panamski kanal dobio ozbiljnu konkurenciju.
Vlada Nikaragve i kineska firma HKND, koja će graditi kanal, predstavili su trasu predloženog međuokeanskog kanala koji bi trebalo, kako se nadaju zvaničnici, da izvuče tu centralnoameričku zemlju iz siromaštva. Predloženi kanal bi prolazio kroz jezero Nikaragva, najveće jezero na prostoru Srednje Amerike, i bi bio širok između 240 i 520 metara, a dubok 27,6 metara.
Po pitanju ovog projekta formiran je specijalni komitet koji čine vladini funkcioneri, biznismeni i članovi akademije. Komitet je ove nedelje odobrio rutu dugu 278 kilometara koja će se protezati od Tihog okeana, tj. ušća reke Brito, preko jezera Nikaragva i reka Tule i Punta, do zaliva Blufilds u Karipskom moru.
Na čelu kineske HKND grupe, sa sedištem u Hongkongu, nalazi se kineski biznismen Vang Jing. Glavni inženjer HKND grupe, Junsong Dong, rekao je u razgovoru za medije kako su inicijalno razmatrali šest potencijalnih ruta za izgradnju kanala ali da je na kraju ova izabrana kao najbolja.
Izgradnja bi trebalo da počne decembra 2014. godine i traje pet godina, međutim, još uvek je potrebno izraditi studiju o uticaju koji će kanal imati na okolinu i društvo. Prema planu, kanal će biti otvoren za promet tokom 2020. godine.
Mišljenja o kanalu su podeljena. Vlasti u Nikaragvi izuzetno su optimistične po pitanju ovog projekta i smatraju kako bi mogao zemlju da izvuče iz siromaštva. Predsednik Danijel Ortega, lider “Sandističkog fronta nacionalnog oslobođenja” (FLSN), svakako zdušno podržava projekat kao i većina stanovnika Nikaragve, dok eksperti ukazuju na moguće negativne posledice po čovekovu okolinu. U središte ekoloških nedouomica je najveće slatkovodno jezero Centralne Amerike, jezero Nikaragva. Glavna opoziciona, ekonomsko liberalna stranka “Ustavna Liberalna Stranka” (PLC), odbacuje projekat kao "Propagandu! Medijski spin kojim Vlada želi da stvori utisak lažne nade o budućem prosperitetu zemlje".
HKND grupa, međutim, tvrdi da će direktno zaposliti 50.000 ljudi a da će posredno od projekta imati koristi čak 200.000 građana Nikaragve. "Ovo će biti najveći projekat u ljudskoj istoriji. Kanal će biti od ogromne pomoći narodu Nikaragve ali i za ceo svet, jer će svetskoj trgovini on biti potreban, sigurni smo u to", rekao je vlasnik HKND grupe, Vang Jing.
U zajedničkom saopštenju se navodi kako se projekat izgradnje sastoji od ukupno šest podprojekata. Izgradnja samog kanala je jedna faza, a tu su i izgradnja dve luke, zone slobodne trgovine, turistički projekti u San Lorenzu i aerodrom u gradu Rivas.
Nova trasa je dizajnirana da pruži alternativu istorijskom Panamskog kanala, koji je do sada bez premca, glavni prekookeanski kanal za trgovinu na američkim kontinentima. Prema predlogu zakona koji je dostavljen Kongresu Nikaragve, predloženi kanal će biti u svakom pogledu veći od oba Panamskog i Sueckog kanala.
Panamski kanal bio je simbol rastuće američke moći na početku 20. veka koji je ujedno obeležio rastući uticaj SAD u Latinskoj Americi i svetu. Slično, investicija Kine u Nikaragvi označava sve veću globalnu finansijsku moć azijskog džina. Neki analitičari vide rasteće učešće Kine u regionu, kao posledicu nestanka američke dominacije. Kao jedan od zemalja koja je doživela američku agresiju, Nikaragva definitinvno vidi kinesku ekonomsku ekspanziju kao pozitivnu promenu u Latinskoj Americi.