Pilot pre nesreće prijavio: Ne vidim pistu!
BEOGRAD - Major Omer Mehić, pilot helikoptera koji se srušio 13. marta, zatražio je pomoć od članova posade i upitao ih da li neko od njih vidi pistu. Pilot je letelicu podigao na 250 metara, posle čega se zanela ulevo pa udesno i pala, navodi beogradski list.
Istraga je utvrdila da je helikopter ispunio sve propisane uslove da započne sletanje i da je pilot neprekidno bio na vezi sa kontrolom letenja.
"Vidim pistu", rekao je Omer Mehić.
"Dobro došli, priđite, na pragu ste piste. Spuštajte se slobodno. Na mestu 'ce' vas čeka automobil za pratnju", naveo je kontrolor leta.
"Ne vidim pistu, ne vidim je", uzvratio je Mehić.
"Na pisti ste, spuštajte se slobodno", glasio je odgovor kontrolora leta.
Mehić je potom spustio brzinu na 140 kilometara na čas i prišao pisti, ali se ponovo požalio da ne vidi pistu i da ne može da izvede sletanje. Internom vezom se obratio posadi sa pitanjem da li iko vidi mesto za prizemljenje, ali nije dobio odgovor.
"Idemo u penjanje", naveo je Mehić, posle čega je letelica ubrzala, dostigla visinu od 250 metara, ali se zanela ulevo, posle čega je pilot naglo okrenuo nadesno.
U sledećem momentu helikopter je posustao i usmerio se prema tlu. U izveštaju o uzrocima tragedije u kojoj je poginulo sedam osoba navedeno je da je vojni helikopter bio potpuno ispravan i da su poštovana pravila letenja i lanac komandovanja, pišu "Večernje novosti". Utvrđeno je, međutim, i nekoliko proceduralnih grešaka koje nisu uticale na tragičan ishod. Na primer, zbog hitnosti zadatka o akciji spasavanja nije bio unapred obavešten načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković, kome je za tok operacije javljeno tokom leta. O svim detaljima misije, sve vreme su bili upoznati operativni štabovi vazduhoplovstva i Generalštaba.
Prema nalazu veštaka, vremenski uslovi na nebu nad Srbijom tragične noći jesu bili složeni, ali nisu bili presudni za tragediju. Okolnost koja nije išla naruku spasiocima jeste i da se vreme naglo pogoršalo. Uprkos činjenici da kiša i magla nisu bile prepreka za izvršenje zadatka, pilot Mehić je sve uradio po proceduri, pa je tokom leta razmatrao i mogućnost alternativnog sletanja u Kraljevu, kao i na Banjičkom visu u Beogradu. Doneo je odluku, bez obzira na to, da se prizemlji na surčinski aerodorom.
Nedostatak goriva isključen je kao razlog pada jer je u trenutku nesreće letelica imala još 650 litara goriva, što je bilo dovoljno za još sat i 15 minuta leta.