SRBIJA ZA KORAK BLIŽA EU: Evo šta znači otvaranje POGLAVLJA 32
Evropska komisija je ocenila da je postignut napredak u pripremi za otvaranje pregovaračkog poglavlja 32.
Premijer Srbije najavio je odlazak u Brisel, 14. decembra, na međuvladinu konferenciju kako bi se otvorila prva poglavlja.
- Ali računam da poglavlje 32 ubrzo i zatvore, jer znate da kod nas finansijska kontrola dobro funkcioniše - zaključio je Vučić.
Važan politički signal
Nakon odluke Nemačke da da zeleno svetlo, ministarka za evropske integracije Jadranka Joksimović rekla je da će otvaranje prvih pregovaračkih poglavlja biti važan politički signal i valorizacija onog što građani podržavaju.
Prema ranijim izjavama, poglavlje 32, koje se odnosi na finansijsku kontrolu, spremno je.
Poglavlje 32 se sastoji od četiri glavna polja:
1. Interna finansijska kontrola u javnom sektoru - IFKJ,
2. Eksterna revizija,
3. Zaštita finansijskih interesa EU,
4. Zaštita evra od krivotvorenja.
Otvaranje datog poglavlja biće pokazatelj da je Vlada ispunila očekivanja kao i da je to priznanje za sve reforme koje je sprovela.
- To je politički signal EU da se vidi napredak, što je pokazao i izveštaj o napretku gde se konstatuje da Srbija u najvećem broju oblasti čini vidljive napretke i korake u reformskom smilu. To je ono što je dobro - rekla je ministarka Joksimović.
Važan korak za Srbiju
Jadranka Joksimović je objasnila da je ovo jedan veliki i važan korak.
- Želim da građani razumeju da je ovo jedan važan korak u smislu razumevanja da ovo što radimo, a što je pre svega dobro za nas, vrednovano i od strane EU - rekla je Joksimović dodajući da treba da budemo zadovoljni jer svaki korak napred govori o tome da smo zemlja koja ima dobru perspektivu i budućnost.
Zato je, kako je navela, vazno da zadržimo taj pravac i onda će sve ići, ne uvek lakše, ali svako će nekim putem napred.
Pitali smo i građane Beograda koliko znaju o tome šta koje poglavlje donosi, a šta su oni odgovorili pogledajte u našoj VIDEO ANKETI.
Šta predstavlja poglavlje 32?
Za prva dva polja nema zakonskog okvira koji bi se preneo u nacionalno zakonodavstvo, već se sprovođenje ovih standarda vrši putem skrininga i preuzimanja obaveze države kandidata da će usvojiti međunarodne standarde interne kontrole i revizije kao i najbolje prakse EU.
Na polju eksterne revizije od države kandidata se očekuje da primeni norme definisane od strane Međunarodne organizacije vrhovnih revizorskih institucija konkretnije standarde Deklaracije iz Lime i Deklaraciju iz Meksika, koje predviđaju funkcionalne, institucionalno i finansijski nezavisne vrhovne revizorske institucije koje svoje izveštaje podnose isključivo parlamentu.
Polja 3 i 4 sadrže glavni deo EU prava koji se prenosi u nacionalno zakonodavstvo. Tamo gde je ono direktno primenljivo posebna pažnja se nakon članstva usmerava na administrativne strukture i kapacitete.
Poglavlje 32 nema merila – suštinski se otvori, relativno kratko pregovara i vrlo brzo zatvori. Merila su uvedena tek kod hrvatskog pregovaranja i sada su sastavni deo i crnogorskih i srpskih pregovora.
U praksi utvrđivanje merila znači da se države članice na predlog EK slože da postave uslov bez kog nije moguće otvoriti poglavlje.