POSLEDNJI LET ZA NJUJORK BIO JE '92, a nakon toga se dogodilo ono što Srbija nikako ne može da zaboravi
Poslednji let JAT za Ameriku bio je 19. maja 1992. godine. Dva dana kasnije Amerika je uvela embargo na vazdušni saobraćaj sa Jugoslavijom.
Bila je to samo uvertira za oštre ekonomske sankcije koje će Ujedinjene nacije uvesti našoj zemlji krajem maja iste godine. JAT se ubrzo našao na rubu potpunog kolapsa vegetirajući na domaćim linijama.
Poslednji let pre totalne blokade obavljen je 3. juna iz Moskve. Mesec dana kasnije JAT je uveo autobuske linije za Budimpeštu i Temišvar.Tokom narednih godina krize rutom preko Budimpešte iz zemlje će u beli svet otići na hiljade mladih ljudi s kartom u jednom pravcu.
Potpisan kontoverzan ugovor sa avansom od 20 miliona evra
U decembru 1993. godine JAT je promenio ime u "JAT Airways" i pokušao da promoviše novi identitet. Ipak, ni to nije uspelo sve do 1994. godine kada je Savet bezbednosti UN odlučio da delimično ublažio sankcije.
Ipak, iako su postojali pokušaji nije bilo uspeha da se obnovi linija Beograd-Njujork. U aprilu 1998. kompanija je potpisala kontroverzan ugovor do čije realizacije nikad nije došlo i koji joj je dugo bio kamen oko vrata. Naime, naručeno je osam Erbasa A319 sa isporukom između 2000. i 2005. i uplaćen avans od 20 miliona evra.
Kada je na jesen 1998. usledila je nova tura međunarodnih sankcija koja je potpuno poništila pozitivne efekte povratka jednog DC-10 u saobraćaj: uveden je totalni embargo na letove u zemlje EU, sa izuzetkom Grčke.
POSLE SKORO ČETVRT VEKA: Poleteo prvi avion za Njujork! (FOTO/VIDEO)
Za vreme bombardovanja 1999. godine JAT je deo flote sklonio u susedne zemlje kako bi je sačuvao od oštećenja. Saobraćaj je počeo da se normalizuje po prestanku NATO operacija, a let za Njujork pokrenut je tek danas.