Primena novog pravilnika o deklarisanju kozmetike do kraja godine
U Srbiji se regulativa koja uređuje deklarisanje kozmetičkih proizvoda nije bitnije menjala od 1983. Na mnogim kozmetičkim proizvodima deklaracije skrivaju sastojke, mnoge su i pogrešno prevedene sa stranog jezika, uglavnom stavljaju u prvi plan efekte proizvoda a zanemaruju supstance... Nespremnost stručnjaka da razgovaraju na ovu temu, a kamoli da iznesu kritičan stav o proizvodima sa kojima se građani svakodnevno susreću zanemaruje celokupan javni interes.
Iz Ministarstva zdravlja kažu da iako je na snazi stari Pravilnik o uslovima u pogledu zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe, Predlog Pravilnika o zdravstvenoj ispravnosti i načinu, sadržaju i bližim uslovima deklarisanja i označavanja kozmetičkih proizvoda u potpunosti je usaglašen sa Uredbama EU. Navedeni pravilnik bi trebalo do kraja godine da bude u pripremi.
Kozmetičke kuće: Spremno dočekujemo promenu u načinu deklarisanja
Kakav je stav po pitanju deklarisanja kozmetičkih proizvoda na našem tržištu pitali smo i distributere i proizvođače.
Sanja Burg iz L'Oréal Balkan kaže da njihova kompanija što skorije očekuje izmenu propisa i promenu u deklarisanju.
“U potpunosti poštujemo kako propise EU tako i nacionalne propise zemalja u kojima distribuiramo naše proizvode. U pogledu deklarisanja, naši proizvodi na tržištu Srbije usklađeni su i sa zahtevima EU i zahtevima srpskih propisa. Na primer, u pogledu označavanja trajnosti, na našim proizvodima naveden je period nakon otvaranja (PAO), što je zahtev propisa EU, ali i rok trajanja, što je specifičan zahtev srpskih propisa. Srbiju i na ovom polju očekuje usklađivanje sa propisima Evropske unije, što svakako pozdravljamo", kaže Burg.
Ona ističe da je dodatni zahtevi srpskih propisa, koji su posledica njihove neusklađenosti sa propisima EU, čine trenutni način deklarisanja kozmetičkih proizvoda na tržištu Srbije donekle drugačijim u odnosu na deklarisanje u zemljama EU. " Što sa naše strane za posledicu ima činjenicu da prilikom deklarisanja paralelno ispunjavamo zahteve obe strane.Očekujući što skorije izmene propisa Republike Srbije koji se odnose na kozmetiku, odnosno njihovo usklađivanje sa propisima EU i planiramo izmene svojih deklaracija u tom smislu". zaključuje Burg.
Iz predstavništva Beiersdorfa proizvođača Nivea proizvoda kažu da podržavaju inicijativu pokretanja ovog pitanja u našoj zemlji.
“Naša kompanija Beiersdorf je iz Nemačke, pa naši proizvodi koji dolaze iz zemlje EU su u potpunosti u skladu sa propisima EU u oblasti deklarisanja kozmetičkih proizvoda. Pored toga pridržavamo se i propisa koji postoje na lokalnom nivou u Srbiji. Dakle na svakom od naših proizvoda možete pročitati sve informacije koje Zakon nalaže da imaju proizvodi iz ove industrije i prema standardime EU i Srbije. Jako nam je bitno da sve kompanije koje se bave ovom industrijom takođe poštuju navedene propise, jer smatramo da je pravo potrošača da imaju uvid u to šta kupuju kao i njihova zaštita na prvom mestu.”, kaže Sanja Milovanović iz Beiersdorf-a.
Rukovodilac sektora kvaliteta i razvoja u fabrici “Nevena Leskovac” Bosiljka Anđelković kaže da se ovaj domaći proivođač pridržava standarda kvaliteta sirovina. Kada bude stupila primena EU standarda u našoj zemlji ,sigurna sam da će se i naša firma pridržavati ovih standarda. Mi smo i sada zadovoljni načinom deklarisanja, a još ćemo više unaprediti deklarisanje jer smo u pregovorima za izvoz proizvoda u Rusiju”, kaže Milovanović.
Iz distribucije francuske kozmetičke kuće Yves Rocher kažu da problem predstavlja i što se testiranje proizvoda na životinjama zanemaruje.
“Kao firma koja je širom sveta poznata po organskoj kozmetici, stavljamo veliki značaj na sadržaj proizvoda i rok upotrebe o čemu je informacija lako dostupna na svakom našem proizvodu.
Što se tiče načina deklarisanja kozmetičkih proizvoda u Srbiji, iako je u najvećem broju slučajeva u skladu sa zakonom, smatramo da može biti bolje urađen. Pogotovo kada uzmemo u obzir da se zakon o deklarisanju kozmetičkih proizvoda nije promenio od 1983. godine iako se poslednjih deset godina radi na tome. Uredbe EU su veoma detaljne i obuhvataju sve neophodne uslove. Posebno ističemo bitnost o prodaji kozmetičkih proizvoda koji su testirani na životinjama. Od 2013. godine u EU je zabranjen uvoz i prodaja ovakvih proizvoda. Iv Roše se zalaže za očuvanje prirode i imamo posebno označene etikete da naši proizvodi nisu testirani na životinjama. Veliki propust deklarisanja kozmetičkih proizvoda na našim prostorima je upravo što se na neke stvari poput ovih ne obraća pažnja. Deklaracije se prelepljuju, a na mnogima nije označena starosna granica – pogotovo što se tiče kozmetičkih proizvoda namenjenih bebama i maloj deci.
Naš način deklarisanja na Srpskom tržištu je isti kao i na tržištu EU, tako da ne planiramo da uvodimo neke veće promene,” kaže Anja Stanić Marketing i PR menadžer Yves Rocher Srbija.
Iz Ministarsva zdravlja kažu da je Predlog Pravilnika o zdravstvenoj ispravnosti i načinu, sadržaju i bližim uslovima deklarisanja i označavanja kozmetičkih proizvoda u potpunosti usaglašen sa Uredbama EU.
Često je veličina slova na deklaracijama bila izuzetno mala i praktično je običnom potrošaču bilo nemoguće da pročita ove podatke bez dodatnih pomagala. Sa ovakvim načinom informisanja i obaveznim stavljanjem simbola koji upućuje potrošača da treba da pročita određene informacije koje su za njega značajne, rešen je problem na jedan prihvatljiv način. Iako je u Srbiji na snazi stari Pravilnik o uslovima u pogledu zdravstvene ispravnosti predmeta opšte upotrebe koji se mogu stavljati u promet inspekcija i ovlašćene akreditovane laboratorije za ispitivanje zdravstvene ispravnosti kozmetičkih proizvoda primenjuju odredbe iz Evropske legislative o kozmetičkim proizvodima, kažu iz Ministarstva zdravlja.