Примена новог правилника о декларисању козметике до краја године
У Србији се регулатива која уређује декларисање козметичких производа није битније мењала од 1983. На многим козметичким производима декларације скривају састојке, многе су и погрешно преведене са страног језика, углавном стављају у први план ефекте производа а занемарују супстанце... Неспремност стручњака да разговарају на ову тему, а камоли да изнесу критичан став о производима са којима се грађани свакодневно сусрећу занемарује целокупан јавни интерес.
Из Министарства здравља кажу да иако је на снази стари Правилник о условима у погледу здравствене исправности предмета опште употребе, Предлог Правилника о здравственој исправности и начину, садржају и ближим условима декларисања и означавања козметичких производа у потпуности је усаглашен са Уредбама ЕУ. Наведени правилник би требало до краја године да буде у припреми.
Козметичке куће: Спремно дочекујемо промену у начину декларисања
Какав је став по питању декларисања козметичких производа на нашем тржишту питали смо и дистрибутере и произвођаче.
Сања Бург из Л'Орéал Балкан каже да њихова компанија што скорије очекује измену прописа и промену у декларисању.
“У потпуности поштујемо како прописе ЕУ тако и националне прописе земаља у којима дистрибуирамо наше производе. У погледу декларисања, наши производи на тржишту Србије усклађени су и са захтевима ЕУ и захтевима српских прописа. На пример, у погледу означавања трајности, на нашим производима наведен је период након отварања (ПАО), што је захтев прописа ЕУ, али и рок трајања, што је специфичан захтев српских прописа. Србију и на овом пољу очекује усклађивање са прописима Европске уније, што свакако поздрављамо", каже Бург.
Она истиче да је додатни захтеви српских прописа, који су последица њихове неусклађености са прописима ЕУ, чине тренутни начин декларисања козметичких производа на тржишту Србије донекле другачијим у односу на декларисање у земљама ЕУ. " Што са наше стране за последицу има чињеницу да приликом декларисања паралелно испуњавамо захтеве обе стране.Очекујући што скорије измене прописа Републике Србије који се односе на козметику, односно њихово усклађивање са прописима ЕУ и планирамо измене својих декларација у том смислу". закључује Бург.
Из представништва Беиерсдорфа произвођача Нивеа производа кажу да подржавају иницијативу покретања овог питања у нашој земљи.
“Наша компанија Беиерсдорф је из Немачке, па наши производи који долазе из земље ЕУ су у потпуности у складу са прописима ЕУ у области декларисања козметичких производа. Поред тога придржавамо се и прописа који постоје на локалном нивоу у Србији. Дакле на сваком од наших производа можете прочитати све информације које Закон налаже да имају производи из ове индустрије и према стандардиме ЕУ и Србије. Јако нам је битно да све компаније које се баве овом индустријом такође поштују наведене прописе, јер сматрамо да је право потрошача да имају увид у то шта купују као и њихова заштита на првом месту.”, каже Сања Миловановић из Беиерсдорф-а.
Руководилац сектора квалитета и развоја у фабрици “Невена Лесковац” Босиљка Анђелковић каже да се овај домаћи проивођач придржава стандарда квалитета сировина. Када буде ступила примена ЕУ стандарда у нашој земљи ,сигурна сам да ће се и наша фирма придржавати ових стандарда. Ми смо и сада задовољни начином декларисања, а још ћемо више унапредити декларисање јер смо у преговорима за извоз производа у Русију”, каже Миловановић.
Из дистрибуције француске козметичке куће Yves Rocher кажу да проблем представља и што се тестирање производа на животињама занемарује.
“Као фирма која је широм света позната по органској козметици, стављамо велики значај на садржај производа и рок употребе о чему је информација лако доступна на сваком нашем производу.
Што се тиче начина декларисања козметичких производа у Србији, иако је у највећем броју случајева у складу са законом, сматрамо да може бити боље урађен. Поготово када узмемо у обзир да се закон о декларисању козметичких производа није променио од 1983. године иако се последњих десет година ради на томе. Уредбе ЕУ су веома детаљне и обухватају све неопходне услове. Посебно истичемо битност о продаји козметичких производа који су тестирани на животињама. Од 2013. године у ЕУ је забрањен увоз и продаја оваквих производа. Ив Роше се залаже за очување природе и имамо посебно означене етикете да наши производи нису тестирани на животињама. Велики пропуст декларисања козметичких производа на нашим просторима је управо што се на неке ствари попут ових не обраћа пажња. Декларације се прелепљују, а на многима није означена старосна граница – поготово што се тиче козметичких производа намењених бебама и малој деци.
Наш начин декларисања на Српском тржишту је исти као и на тржишту ЕУ, тако да не планирамо да уводимо неке веће промене,” каже Ања Станић Маркетинг и ПР менаџер Yves Rocher Србија.
Из Министарсва здравља кажу да је Предлог Правилника о здравственој исправности и начину, садржају и ближим условима декларисања и означавања козметичких производа у потпуности усаглашен са Уредбама ЕУ.
Често је величина слова на декларацијама била изузетно мала и практично је обичном потрошачу било немогуће да прочита ове податке без додатних помагала. Са оваквим начином информисања и обавезним стављањем симбола који упућује потрошача да треба да прочита одређене информације које су за њега значајне, решен је проблем на један прихватљив начин. Иако је у Србији на снази стари Правилник о условима у погледу здравствене исправности предмета опште употребе који се могу стављати у промет инспекција и овлашћене акредитоване лабораторије за испитивање здравствене исправности козметичких производа примењују одредбе из Европске легислативе о козметичким производима, кажу из Министарства здравља.