PROVERITE KOJOJ ZONI PRIPADATE? Od nje zavisi cena karte za gradski prevoz
Za manje od deset dana Beograd će biti podeljen na četiri zone, pa će i gradski prevoz biti tarifiran u skladu sa novim "granicama".
Žitelji obodnih delova Beograda će se posebno radovati. Od 1. oktobra cena karata će za 80 procenata građana koji se voze prigradskim saobraćajem biti niža i do 45 odsto.
Prva zona obuhvataće uži centar prestonice, uključujući naselja Braće Jerković, veći deo Mirijeva, deo Novog Beograda do Bloka 45, deo Zemuna do Saobraćajno-tehničke škole, kao i Ustaničku ulicu, pišu Novosti.
U "zoni 2" naći će se šire gradsko područje uključujući Surčin, Padinsku skelu, Vinču, Beli Potok, Boljevce, Lipovičku šumu, Ripanj i Grocku. U "trojci" su Barajevo, deo Grocke, Obrenovac i Sopot, a u "četvorci" Lazarevac i Mladenovac.
Iako su se tvorci novog sistema trudili da u teritorijalnom prekrajanju i tarifiranju budu pravedniji u odnosu na postojeći sistem, propusta ima. Recimo, putnik koji bi od Banjice hteo da stigne do Banovog brda, a ima mesečnu kartu za prvu zonu, moraće da doplati ukoliko koristi liniju 50, jer prolazi kroz Rakovicu koja je druga zona. Ili da izabere neku drugu liniju i preko centra grada, stigne do željene destinacije.
Plaćanje i mobilnim telefonima
Beograd će, kako je naveo Mitrović, od 1. oktobra biti peti grad u Evropi koji će imati mogućnost plaćanja karte mobilnim telefonom.
- Potrebno je skinuti aplikaciju, mobilni telefon se prisloni na displej validatora i on naplati kartu. Očekujemo da će karta do kraja godine moći da se plaća i platnim karticama - objašnjava Mitrović.
Sudeći po mapi koju su napravili saobraćajni stručnjaci, u srcu Beograda su i Kvantaška pijaca, Kotež, Borča, pa i deo Zemuna, dok su Žarkovo, Vidikovac, Kanarevo brdo i Miljakovac smešteni u "dvojku". I Mirijevski bulevar je granica apsurda koja deli ovo naselje na prvu i drugu zonu.
Izmene će podrazumevati i jednake cene karata za iste destinacije nevezano za to da li se putnici voze vozilima GSP, "Laste" ili privatnih prevoznika. Najjeftinija opcija za plaćanje prevoza, kao i do sada, jeste kupovina mesečne karte.
Za korisnike koji se voze u sve četiri zone, cena će biti snižena sa sadašnjih 7.740 na 4.990 dinara - najavio je prilikom predstavljanja novog sistema Uglješa Mitrović, direktor Direkcije za javni prevoz.
- Mesečna karta za zaposlene u prvoj zoni pojeftiniće za 285 dinara i koštaće 2.990 dinara, za one koji putuju do druge zone nema promena, radnici u trećoj će plaćati 3.890 dinara, a oni iz četvrte 4.990, odnosno 2.750 dinara jeftiniju kartu. Povlašćene kategorije će za mesečnu kartu izdvajati od 30 do 1.170 dinara manje u zavisnosti od zone - objasnio je Mitrović.
Više kontrolora po vozilima
- Kontrole će biti pojačane, s obzirom na to da su karte pojeftinile. Nije cilj kažnjavanje, već da se karta plati jer odvajamo velika sredstva za gradski prevoz. Kupovinom karata povećavaju se sredstva kojima se ulaže u kvalitet i nova vozila - najavio je Uglješa Mitrović i dodao da je od 500.000 ljudi iz prigradskih opština do sada samo 20.000 kupovalo kartu.