SAMOVOZNI DOLAZE: Evo koliko brzo će se širiti upotreba AUTONOMNIH VOZILA, i šta ona donosi
Automobili budućnosti biće, po svemu sudeći, autonomna vozila na električni pogon.
Uz prelaženje sa tradicionalnih goriva na električni pogon, koje se u sve većem obimu očekuje u bliskoj budućnosti (detaljnije pročitajte OVDE), najvažnija tendencija u auto industriji današnjice jeste razvoj autonomnih vozila. Prognoze o tome kada će samovozna kola zaživeti slične su kao i one vezane za automoble na struju.
Mnogi stručnjaci saglasni su sa procenom da će za 15 godina svaki šesti automobil koristiti neki od sistema za autonomnu vožnju, odnosno da će 5 odsto od svih vozila biti potpuno automatizovano, što znači da će relacije moći da prelaze bez pomoći vozača.
O ovakvim prevoznim sredstvima čovečanstvo odavno mašta, a taj san postao je još primamljiviji pre nekoliko decenija, kada se u avionskoj industriji pojavio takozvani autopilot, bez kojeg je danas letenje nezamislivo. Danas je, već, teško pronaći većeg proizvođača automobila koji nema razvijen program autonomnih vozila, a najdalje u tome je (kao što je slučaj i u vezi sa električnim automobilima) otišla kompanija Tesla Motors.
Pogledajte OVDE kako je Teslin autopilot za dlaku sprečio tešku saobraćajnu nesreću.
Ova firma već danas nudi autonomno upravljanje po autoputevima, u vozilima koje serijski proizvodi. Šta više, već smo bili u prilici da vidimo snimak muškarca koji spava u Teslinom automobilu, tokom vožnje na putu, koji kruži internetom (pogledajte OVDE).
Istina je da Tesla prednjači, ali ostatak industrije takođe ne spava. Većina proizvođača ima barem jedan autonomni demonstrator koji se pojavljuje u medijima, dok najveći svetski proizvođač automobilskih sistema, "Bosch" uredno radi na sistemima koji će se uskoro naći u slobodnoj prodaji u čitavom nizu vozila.
Neka od vozila koja su se već pojavila na tržištu samo su delimično autonomna, te zahtevaju pažnju vozača i mogu da upravljaju sama sobom jedno na određenim delovima relacija koje treba da pređu. Takav je slučaj, primera radi, sa kamionima koje je nedavno predstavio nemački gigant Mercedes, koji mogu autonomno da se kreću samo po autoputevima, a to čine u koordinisanoj koloni, što obezbeđuje manju potrošnju energije (detaljnije pročitajte OVDE).
Takođe je interesantno da su se, osim giganata auto industrije, u igru uključile i kompanije koje se ne bave izvorno proizvodnjom automobila, već se informacionim tehnologijama, kao što su Google i Apple (kako bi trebalo da izgleda Google-ov samovozni auto, koji će pešake lepiti za haubu, ako ih nesrećnim slučajem udari, pogledajte OVDE).
Iz današnje perspektive vrlo je zanimljivo razmišljati o tome kakve će se promene dogoditi ukoliko se predviđanja optimista obistine, pa autonomna vozila zaista postanu široko raširena. Takav razvoj situacije znatno će uticati na saobraćaj, i na naše živote u celini, a brojni stručnjaci napominju da je prvi uslov da se dosegne nivo na kojem će autonomna vozila biti sasvim bezbedna, kao i da infrastrukturu treba prilagoditi njihovoj upotrebi.
No, nema sumnje da bi svako voleo automobil koji bi mogao da ga odveze na posao, i zatim se samostalno parkira u obližnoj javnoj ili kompanijskoj garaži. On bi takođe, tokom radnog vremena, mogao da se odveze do kuće svog vlasnika, da pokupi decu, odbaci ih do škole, i zatim da se ponovo vrati do firme.
Takođe, mladi ljudi koji još uvek nisu obučeni za vozače ili nemaju dovoljno iskustva u vožnji, ne bi bili uskraćeni za korišćenje individualnog prevoznog sredstva, kao što je automobil. Čak uopšte ne bi ni morali da idu u auto školu. Osim mladih, radovaće se i stari, koji više nisu u stanju samostalno da upravljaju vozilom. Samovozna kola biće zgodna i za ljubitelje dobre kapljice, koji neće morati da se suzdržavaju od pića, ako su u kafanu došli svojim kolima.
Naravno, postoje i teška pitanja i problemi vezana za uključivanje ove vrste vozila u saobraćaj, kao na primer – koga kriviti ako dođe do nesreća? Osim toga, postoje i ljubitelji vožnje koji se plaše da će jednog dana morati teškom mukom da brane svoje pravo da sednu za volan i uživaju u upravljanju vozilom.