САМОВОЗНИ ДОЛАЗЕ: Ево колико брзо ће се ширити употреба АУТОНОМНИХ ВОЗИЛА, и шта она доноси
Аутомобили будућности биће, по свему судећи, аутономна возила на електрични погон.
Уз прелажење са традиционалних горива на електрични погон, које се у све већем обиму очекује у блиској будућности (детаљније прочитајте ОВДЕ), најважнија тенденција у ауто индустрији данашњице јесте развој аутономних возила. Прогнозе о томе када ће самовозна кола заживети сличне су као и оне везане за аутомобле на струју.
Многи стручњаци сагласни су са проценом да ће за 15 година сваки шести аутомобил користити неки од система за аутономну вожњу, односно да ће 5 одсто од свих возила бити потпуно аутоматизовано, што значи да ће релације моћи да прелазе без помоћи возача.
О оваквим превозним средствима човечанство одавно машта, а тај сан постао је још примамљивији пре неколико деценија, када се у авионској индустрији појавио такозвани аутопилот, без којег је данас летење незамисливо. Данас је, већ, тешко пронаћи већег произвођача аутомобила који нема развијен програм аутономних возила, а најдаље у томе је (као што је случај и у вези са електричним аутомобилима) отишла компанија Тесла Моторс.
Погледајте ОВДЕ како је Теслин аутопилот за длаку спречио тешку саобраћајну несрећу.
Ова фирма већ данас нуди аутономно управљање по аутопутевима, у возилима које серијски производи. Шта више, већ смо били у прилици да видимо снимак мушкарца који спава у Теслином аутомобилу, током вожње на путу, који кружи интернетом (погледајте ОВДЕ).
Истина је да Тесла предњачи, али остатак индустрије такође не спава. Већина произвођача има барем један аутономни демонстратор који се појављује у медијима, док највећи светски произвођач аутомобилских система, "Bosch" уредно ради на системима који ће се ускоро наћи у слободној продаји у читавом низу возила.
Нека од возила која су се већ појавила на тржишту само су делимично аутономна, те захтевају пажњу возача и могу да управљају сама собом једно на одређеним деловима релација које треба да пређу. Такав је случај, примера ради, са камионима које је недавно представио немачки гигант Мерцедес, који могу аутономно да се крећу само по аутопутевима, а то чине у координисаној колони, што обезбеђује мању потрошњу енергије (детаљније прочитајте ОВДЕ).
Такође је интересантно да су се, осим гиганата ауто индустрије, у игру укључиле и компаније које се не баве изворно производњом аутомобила, већ се информационим технологијама, као што су Google и Apple (како би требало да изгледа Google-ov самовозни ауто, који ће пешаке лепити за хаубу, ако их несрећним случајем удари, погледајте ОВДЕ).
Из данашње перспективе врло је занимљиво размишљати о томе какве ће се промене догодити уколико се предвиђања оптимиста обистине, па аутономна возила заиста постану широко раширена. Такав развој ситуације знатно ће утицати на саобраћај, и на наше животе у целини, а бројни стручњаци напомињу да је први услов да се досегне ниво на којем ће аутономна возила бити сасвим безбедна, као и да инфраструктуру треба прилагодити њиховој употреби.
Но, нема сумње да би свако волео аутомобил који би могао да га одвезе на посао, и затим се самостално паркира у оближној јавној или компанијској гаражи. Он би такође, током радног времена, могао да се одвезе до куће свог власника, да покупи децу, одбаци их до школе, и затим да се поново врати до фирме.
Такође, млади људи који још увек нису обучени за возаче или немају довољно искуства у вожњи, не би били ускраћени за коришћење индивидуалног превозног средства, као што је аутомобил. Чак уопште не би ни морали да иду у ауто школу. Осим младих, радоваће се и стари, који више нису у стању самостално да управљају возилом. Самовозна кола биће згодна и за љубитеље добре капљице, који неће морати да се суздржавају од пића, ако су у кафану дошли својим колима.
Наравно, постоје и тешка питања и проблеми везана за укључивање ове врсте возила у саобраћај, као на пример – кога кривити ако дође до несрећа? Осим тога, постоје и љубитељи вожње који се плаше да ће једног дана морати тешком муком да бране своје право да седну за волан и уживају у управљању возилом.