ŠTA KAŽU STRUČNJACI: Da li će zbog pada cena nafte POJEFTINITI GORIVO U SRBIJI? (INFOGRAFIK)
Prema nekim procenama, nafta ove godine neće preći 50 dolara po barelu, a u srednjem roku, ni 70 dolara. Kako prognoziraju stručnjaci, trenutni rast cena sirove nafte će svakako uticati na rast cene derivata, ali ne odmah.
Cene goriva nisu počele da se povećavaju tog 20. januara, kada je počela da raste cena sirove nafte, zapravo su nastavile da padaju još oko mesec i po dana, do početka marta. Od tada do danas prosečna cena benzina u Srbiji je povećana za 9,39 dinara ili 7,62 odsto, dok je dizel poskupeo 12 dinara ili 9,6 odsto
ŠOK NE JENJAVA: Nafta ponovo hvata zalet
Tendencija pada cena sirove nafte počela je još 2014. godine, sa minusom od devet odsto, da bi prošle, 2015. godine došlo do sunovrata cena za 47 odsto. S’ obzirom da je Srbija zavisna od uvoza nafte, takav pad se odrazio i na cene benzina kod nas. Poslednjih meseci cena “crnog zlata” ponovo raste i to, od januara za 88 odsto, zbog čega nas, na duže staze, neće zaobići poskupljenje goriva, iako zbog jake konkurencije (mreža od 1.400 benzinskih stanica) cena benzina nikad neće moći da bude mnogo visoka.
– Suštinski, njena cena je počela da pada još u septembru 2014. godine, najpre zbog precenjene procene svetskog rasta, što je rezultiralo mnogo manjom tražnjom nafte. Drugo, veliki tradicionalni proizvođači nafte (Irak, Libija) počeli su mnogo više da izvoze i treće, pojedine zemlje poput Amerike i Kanade počele su da koriste naftu iz uljanih škriljaca, što je dovelo do ogromnog rasta proizvodnje. Ta nafta je preplavila svetsko tržište i velika količina, a mala tražnja su uticale na pad cena – objašnjava docent dr Goran Radosavljević sa Fakulteta za ekonomiju i finansije.
KUPUJTE JEFTINIJE GORIVO: Evo kakve vas pogodnosti čekaju ako točite posle 00h
Taj veliki pad odrazio se i na pad cene derivata. Juna 2015. kada je cena sirove nafte bila 64,2 dolara po barelu, prosečna maloprodajna cena benzina je bila 144,6 dinara za litar, a dizela 149,30. Prateći pad cene sirove nafte, benzin je pojeftinio čak 21,3 dinara i dostigao je početkom marta najniži nivo od 123,29 dinara za litar, dok je dizel dostigavši cenu od 125,11 dinara za litar pojeftinio čak 24,20 dinara.
Cena sirove nafte u proteklih pet meseci uz uobičajne oscilacije na dnevnom nivou ima trend rasta. Od 27,88 dolara za barel koliko je koštala 20. januara, poskupela je na nivo od 52,50 dolara za barel 8. juna, što predstavlja povećanje cene od 88 odsto. Skok cena nafte na međunarodnom tržištu nafte, s obzirom na visoku uvoznu zavisnost Srbije, neminovno je, kako tvrdi generalni sekretar Naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović, doprineo rastu maloprodajnih cena u našoj zemlji.
– Cene goriva nisu počele da se povećavaju tog 20. januara, kada je počela da raste cena sirove nafte, zapravo su nastavile da padaju još oko mesec ipo dana, do početka marta. Od tada do danas prosečna cene benzina u Srbiji je povećana za 9,39 dinara ili 7,62 odsto, dok je dizel poskupeo 12 dinara ili 9,6 odsto – ističe Mićović.
S’ obzirom na to da su slična kretanja cena zabeležena i u zemljama u okruženju kada se uporede cene izražene u evrima, i dalje je cene benzina u Srbiji nešto ispod regionalnog proseka, kao i cena TNG autogasa, dok je prosečna cena dizela među najvišima.
– Ovakav status prosečne cene dizel goriva na Srpskom tržištu uspostavljen je nakon višekratnog povećanja akciza u prethodnih nekoliko godina, čime je udeo državnog zahvatanja praktično izjednačen sa udelom zahvatanja u benzinu. Prema sadašnjim cenama benzina i dizela, udeo akcize, naknade za formiranje obaveznih rezervi i PDV-a je oko 58 odsto, ili u apsolutnom iznosu nešto manje od 80 dinara po litri. Akciza (50din/l za benzin i 54 din/l za dizel) kao i naknada za obavezne rezerve (2,6 din/l) uopšte ne zavise od cene sirove nafte, dok je apsolutna vrednost PDV-a samo donekle veća pri većim cenama nafte i obrnuto niža pri nižim cenama nafte – pominje Mićović i dodaje:
– Da sirovu naftu dobijete od proizvođača besplatno, morate uzeti u obzir tankerski prevoz nafte do Krka u Jadranu, pa transport kroz naftovod do Pančeva, pa složenu i skupu rafinerijsku preradu, pa skladištenje i distribuciju, i na kraju kada zaračunate visoka državna zahvatanja, cena goriva bi bila iznad 100 din/l.
UŠTEDITE HILJADE DINARA MESEČNO: Ovo je 10 najboljih trikova za MANJU POTROŠNJU GORIVA
Prema nekim procenama, nafta ove godine neće preći 50 dolara po barelu, a u srednjem roku, ni 70 dolara. Kako prognoziraju stručnjaci, trenutni rast cena sirove nafte će svakako uticati na rast cene derivata, ali ne odmah.
– Ukoliko nafta nastavi da pada, kao poslednjih dana, to će uticati na cenu derivata u suprotnom smislu. Međutim, dokle god su državna zahvatanja velika, pad cena nafte neće moći mnogo da se odrazi na pojeftinjenje derivata – zaključuje Radosavljević.