ШТА КАЖУ СТРУЧЊАЦИ: Да ли ће због пада цена нафте ПОЈЕФТИНИТИ ГОРИВО У СРБИЈИ? (ИНФОГРАФИК)
Према неким проценама, нафта ове године неће прећи 50 долара по барелу, а у средњем року, ни 70 долара. Како прогнозирају стручњаци, тренутни раст цена сирове нафте ће свакако утицати на раст цене деривата, али не одмах.
Цене горива нису почеле да се повећавају тог 20. јануара, када је почела да расте цена сирове нафте, заправо су наставиле да падају још око месец и по дана, до почетка марта. Од тада до данас просечна цена бензина у Србији је повећана за 9,39 динара или 7,62 одсто, док је дизел поскупео 12 динара или 9,6 одсто
ШОК НЕ ЈЕЊАВА: Нафта поново хвата залет
Тенденција пада цена сирове нафте почела је још 2014. године, са минусом од девет одсто, да би прошле, 2015. године дошло до суноврата цена за 47 одсто. С’ обзиром да је Србија зависна од увоза нафте, такав пад се одразио и на цене бензина код нас. Последњих месеци цена “црног злата” поново расте и то, од јануара за 88 одсто, због чега нас, на дуже стазе, неће заобићи поскупљење горива, иако због јаке конкуренције (мрежа од 1.400 бензинских станица) цена бензина никад неће моћи да буде много висока.
– Суштински, њена цена је почела да пада још у септембру 2014. године, најпре због прецењене процене светског раста, што је резултирало много мањом тражњом нафте. Друго, велики традиционални произвођачи нафте (Ирак, Либија) почели су много више да извозе и треће, поједине земље попут Америке и Канаде почеле су да користе нафту из уљаних шкриљаца, што је довело до огромног раста производње. Та нафта је преплавила светско тржиште и велика количина, а мала тражња су утицале на пад цена – објашњава доцент др Горан Радосављевић са Факултета за економију и финансије.
КУПУЈТЕ ЈЕФТИНИЈЕ ГОРИВО: Ево какве вас погодности чекају ако точите после 00х
Тај велики пад одразио се и на пад цене деривата. Јуна 2015. када је цена сирове нафте била 64,2 долара по барелу, просечна малопродајна цена бензина је била 144,6 динара за литар, а дизела 149,30. Пратећи пад цене сирове нафте, бензин је појефтинио чак 21,3 динара и достигао је почетком марта најнижи ниво од 123,29 динара за литар, док је дизел достигавши цену од 125,11 динара за литар појефтинио чак 24,20 динара.
Цена сирове нафте у протеклих пет месеци уз уобичајне осцилације на дневном нивоу има тренд раста. Од 27,88 долара за барел колико је коштала 20. јануара, поскупела је на ниво од 52,50 долара за барел 8. јуна, што представља повећање цене од 88 одсто. Скок цена нафте на међународном тржишту нафте, с обзиром на високу увозну зависност Србије, неминовно је, како тврди генерални секретар Нафтних компанија Србије Томислав Мићовић, допринео расту малопродајних цена у нашој земљи.
– Цене горива нису почеле да се повећавају тог 20. јануара, када је почела да расте цена сирове нафте, заправо су наставиле да падају још око месец ипо дана, до почетка марта. Од тада до данас просечна цене бензина у Србији је повећана за 9,39 динара или 7,62 одсто, док је дизел поскупео 12 динара или 9,6 одсто – истиче Мићовић.
С’ обзиром на то да су слична кретања цена забележена и у земљама у окружењу када се упореде цене изражене у еврима, и даље је цене бензина у Србији нешто испод регионалног просека, као и цена ТНГ аутогаса, док је просечна цена дизела међу највишима.
– Овакав статус просечне цене дизел горива на Српском тржишту успостављен је након вишекратног повећања акциза у претходних неколико година, чиме је удео државног захватања практично изједначен са уделом захватања у бензину. Према садашњим ценама бензина и дизела, удео акцизе, накнаде за формирање обавезних резерви и ПДВ-а је око 58 одсто, или у апсолутном износу нешто мање од 80 динара по литри. Акциза (50дин/л за бензин и 54 дин/л за дизел) као и накнада за обавезне резерве (2,6 дин/л) уопште не зависе од цене сирове нафте, док је апсолутна вредност ПДВ-а само донекле већа при већим ценама нафте и обрнуто нижа при нижим ценама нафте – помиње Мићовић и додаје:
– Да сирову нафту добијете од произвођача бесплатно, морате узети у обзир танкерски превоз нафте до Крка у Јадрану, па транспорт кроз нафтовод до Панчева, па сложену и скупу рафинеријску прераду, па складиштење и дистрибуцију, и на крају када зарачунате висока државна захватања, цена горива би била изнад 100 дин/л.
УШТЕДИТЕ ХИЉАДЕ ДИНАРА МЕСЕЧНО: Ово је 10 најбољих трикова за МАЊУ ПОТРОШЊУ ГОРИВА
Према неким проценама, нафта ове године неће прећи 50 долара по барелу, а у средњем року, ни 70 долара. Како прогнозирају стручњаци, тренутни раст цена сирове нафте ће свакако утицати на раст цене деривата, али не одмах.
– Уколико нафта настави да пада, као последњих дана, то ће утицати на цену деривата у супротном смислу. Међутим, докле год су државна захватања велика, пад цена нафте неће моћи много да се одрази на појефтињење деривата – закључује Радосављевић.