Šta piloti ne žele da znate
Pokušajte da uživate u vašem letu posle ovih informacija.
Ako imate paničan strah od letenja, možda bi trebalo da preskočite ovaj tekst.
Ima mnogo informacija vezanih za komercijalne letove koje vam nisu poznate i koje, da ih znate, ako vas ne bi odvratile od letenja avionom, onda bi učinile da se tokom vašeg sledećeg leta osećate prilično neprijatano.
Ako ipak odlučite da pročitate ovaj tekst onda imajte u vidu da svake godine milioni ljudi koristi avionski prevoz i da su problemi, kada se uzme u obzir broj putnika i letova i pod kakvim uslovima se ova putovanja nekada odvijaju, zaista minimalni. Avionske nesreće se dešavaju ali kada se uporedi broj putnika poginulih u saobraćajnim nesrećama tokom jedne godine sa brojem poginulih u avionskin nesrećama, ispada da je bezbednije putovati avionom nego automobilom.
Evo par činjenica o avionskom saobraćaju koje vam do sada verovatno nisu bile poznate:
Avion se nađe u aktivnoj pisti greškom barem 1000 puta godišnje.
Vaša kafa u avionu se pravi od iste vode koja izlazi iz lavaboa u toaletu i neka kafa ima nivo bakterija koji je 100 puta veći od dozvoljenog Vladinog limita.
Vaš pilot i kabinsko osoblje su obično jako umorni jer im je dozvoljeno da budu na dužnosti i do 16 sati bez prestanka. Neki pilotu su dekoncentrisani tokom leta jer koriste svoje mobilne telefone i laptopove. 2009. godine dva pilota su bila toliko zauzeta svojim laptopovima da su preleteli svoju destinaciju za 150 milja.
Pilot i kopilot uvek jedu različitu hranu tokom leta za slučaj da neko od njih dvojice dobije trovanje hranom.
Munja će udariti avion u proseku jednom godišnje, srećom pa takvi događaji nisu prouzrokovali pad aviona u poslednjih 40 godina.
Mnoge velike avionske kompanije iznajmljuju pilote na lizing, pa se zato nemojte čuditi zašto nekad vaš let traje duže od predviđenog jer vaši piloti su iznajmljeni na sat.
Piloti prave greške stalno, greše u vezi brzine, visine i sletanja aviona i još nekih stvari ali uglavnom im kontrola na vreme skrene pažnju pa onda nikome ne govore o svojim greškama. Piloti su stalno pod pritiskom da nose manje goriva nego što oni misle da je potrebno jer avioni sagorevaju više goriva ako nose veću težinu goriva.
Kapetan leta ima neograničenu vlast kada se vrata aviona zatvore i nađete se u vazduhu. On može da hapsi, da kažnjava, pa čak i da preuzme testament preminulog putnika.
Što se tiče masaka sa kiseonikom, treba znati da kiseonika ima samo za 15 minuta ali da je to sasvim dovoljno da pilot spusti avion na visinu na kojoj možete disati normalno.
Mnogo tereta se prevozi komercijalnim letovima, uključujući i prevoz ljudskih ostataka, tako da se nemojte iznenaditi ako se posmrtni kovčeg nađe na istom letu na kom ste i vi.
Kada slećete noću, pilot priguši svetla u slučaju da morate da se evakuišete dok slećete, tako su vaše oči već naviknute na tamu i možete da vidite izvan aviona.
Za sve vas koji se plašite letenja avionom, treba da znate da je većina komercijalnih aviona može da leti i sa samo jednim motorom, a i ako su mu oba motora isključena, avion može da klizi vazduhom još dosta dugo.
Zato se opustite i uživajte u letu.