Stvaranje ''srpskog FBI'' počupaće repove loših odluka bivših vlasti
Spajanjem Vojnobezbednosne agencije (VBA), Vojnoobaveštajne agencije i Bezbednosne-informativne agencije, Srbija bi trebalo da dobije novu strukturu bezbednosnog sektora.
Službe bezbednosti nisu dovoljno povezane, a preopterećene su raznim problemima, od međusobne konkurencije do korupcije što dovodi do toga da se ne dobijaju željeni rezultati, pa se u tom smislu teži formiranju tri nove strukture:
- Obaveštajne, koja bi nastala spajanjem Vojnoobaveštajne agencije i obaveštajnim delom BIA
- Kontraobaveštajne, koja bi sadržala Vojnobezbednosnu agenciju (VBA) i kontraobaveštajni sektor BIA
- Republički istražni biro koji bi se bavio suzbijanjem organizovanog kriminala
''I vlast i opozicija su se složili da je Srbiji potreban novi zakon o BIA, ali da je, pre nego što se donese, neophodno postaviti bezbednosni sektor na nove osnove. Treba spojiti civilnu i vojnu obaveštajnu službu pod jednu kapu, a civilnu i vojnu kontraobaveštajnu službu pod drugu. Još ako se tome doda da se Služba za borbu protiv organizovanog kriminala pri Upravi kriminalističke policije MUP-a Srbije prebaci u Monitoring centar, onda bismo dobili jednu kompleksnu službu poput američkog FBI-a koja bi se bavila borbom protiv organizovanog kriminala i bila bi u ingerenciji Ministarstva pravde”, rekao je predsednik skupštinskog odbora za kontrolu službi bezbednosti Momir Stojanović.
Šutanovčev potpis bio presudan
Reč je, naime, o dokumentu o nadzoru i kontroli rada VBA i VOA kroz instituciju generalnog inspektora na nivou Ministarstva odbrane i unutar službi kroz unutrašnju kontrolu koji je potpisao tadašnji ministar odbrane Dragan Šutanovac, a prema kom ministar odbrane predlaže generalnog inspektora uz konsultovanje Saveta za nacionalnu bezbednost. Generalni inspektor mora da ima bar devet godina radnog iskustva, ne sme da bude član političke stranke i ne sme da obavlja drugu javnu funkciju, a odgovoran je ministru odbrane lično.
Očigledno je da se ovakvim uređenjem izdejstvovalo to da uticaj ministra odbrane postane prevelik, počevši od izbora inspektora, pa do toga da je dužan da njemu direktno ''podnosi raport''. Kada se to sagleda u kontekstu toga da ministar odbrane upravlja VBA i VOA, situacija postaje još komplikovanija.
Ideja je da se formira i sistem kontrole koji će, takođe, imati tri celine - jednu za analizu, drugu koja bi se bavila delovanjem na osnovu dobijenih analiza, odnosno usmeravanjem i treću koja podrazumeva kontrolu.
Sistem je, dakle, osmišljen tako da počiva na velikoj unutrašnjoj povezanosti i međusobnoj saradnji, što obezbeđuje brzinu protoka informacija, samim tim i delovanja, ali i međusobnu kontrolu, a samim tim i mogućnosti za suzbijanje korupcije i malverzacija.
Ključno je, dakle, prema Stojanovićevim rečima da se izmeštanjem centra nadziranja omogući otkrivanje korupcije unutar samih službi koje, zahvaljujući Šutanovcu, niko ne prati.
''Nadzor treba izmestiti iz ruku rukovodilaca službi i tako sprečiti eventualne zloupotrebe, pa se više neće dešavati da se u vojnoj službi generalni inspektor bavi onim što ne spada u njegove ingerencije. A to smo imali zahvaljujući dokumentu koji je svojevremeno potpisao tadašnji ministar odbrane Dragan Šutanovac, propisujući delokrug rada inspektora. Takve stvari treba da propiše zakon, a ne ministar'', zaključuje Stojanović.