VLADA DONELA ODLUKU: Železnice Srbije se dele na četiri preduzeća
BEOGRAD - Vlada Srbije je formalno donela odluku o podeli "Železnice Srbije" na četiri preduzeća: "Holding", "Infrastrukturu", "Srbija voz" i "Kargo", rečeno je u Ministarstvu građevine, saobraćaja i infrastrukture.
Primena ove vladine odluke počeće za desetak dana, posle objavljivanja u "Službenom glasniku".
Vlada je na današnjoj sednici donela odluke o osnivačkim aktima i statutima tri nova preduzeća: "Infrastruktura železnice", "Srbija voz" i "Srbija kargo" i imenovala direktore, tako da će u narednih šest meseci biti raspisani konkursi, a za sada su imenovani ljudi koji će primenjivati osnivačka akta.
Prema vladinim planovima i pismu o namerama poslatom MMF-u, rok za podelu "Železnica Srbije" bio je 1. jul. Međutim, u Ministarstvu građevine, saobraćaja i infrastrukture kažu da reforma Železnica Srbije ide planu.
Od kako je u januaru formirana Radna grupa za upravljanje procesom reformi "Železnica Srbije", kojom rukovodi potpredsednica vlade Zorana Mihajlović, sve aktivnosti na restrukturiranju sprovode se u dogovorenim rokovima.
Ministarstvo privrede je nadležno da sprovede postupak davanja saglasnosti na statusne promene od strane Vlade, kao i donošenje osnivačkih akata i statuta novih kompanija, koje je već usvojila Vladina Radna grupa za upravljanje procesom reformi Železnica Srbije.
Vlada Srbije uputila je generalnom direktoru MMF-a Kristin Lagard Pismo o namerama, u kojem su predstavljeni rezultati i naredni koraci u realizovanju aranžmana sa tom finansijskom institucijom.
Kada je reč o reformi srpskih železnica, u pismu, koje je objavljeno na sajtu Vlade Srbije, navedeno je da su u maju 2015. Skupština Železnica i Vlada Srbije odobrile odluku o podeli Železnica Srbije na posebna privredna društva za prevoz putnika, prevoz robe, infrastrukturu i poslove holdinga, a ta odluka treba da stupi na snagu 1. jula.
"Uz konsultacije sa Svetskom bankom Železnice Srbije doneće i sprovesti mere štednje kako bi se nadomestilo umanjenje subvencija za (15 miliona evra) i isplate na ime plaćanja računa za struju. Plan korporativnog restrukturiranja biće zasnovan na otuđenju imovine, ponovnom uspostavljanju optimalne mreže i samanjenju broja zaposlenih", navodi se u tom dokumentu.
Takođe, sektor za prevoz tereta neće više primati subvencije i poslovaće isključivo na komercijalnoj osnovi od januara 2018. Kako bi se podstakla konkurencija na tržištu, do kraja decembra 2015. biće uvedena naknada na korišćenje infrastrukture.
U saradnji sa Svetskom bankom, Evropskom bankom za obnovu i razvoj i EU od početka maja se prave optimalni planovi korporativnog i finansijskog restrukturiranja, koje vlada treba da usvoji do kraja septembra.