PREKLINJAO JE DA GA PUSTE: "Zatvorili su ga u frižider, a nisu znali da IMA ASTMU!"
Priču maltretiranog dečaka ispričala nam je njegova majka, koja i dalje ne može da veruje kroz šta je njen sin prošao, i još gore, kakav je ishod mogao biti...
ZAŠTO AKCIJA PROTIV VRŠNJACKOG NASILJA?
SVAKI RODITELJ CE VAM REĆI da ne postoji ništa vrednije od sopstvenog deteta. Čuvamo ga kao oči u glavi, odvajamo od usta zbog njega, odgajamo ga da postane čovek. A onda ga pošaljemo u školu i tamo ga nečije tuđe dete zlostavlja. Najgore od svega je što najčešce mi to poslednji saznamo. Naš dečak ili devojčica dolaze iz škole uplašeni i bezvoljni, bez džeparca i sa masnicama.
HAJDE DA SPREČIMO da se deca međusobno maltretiraju, da shvate da nasilje nikad nije rešenje i da se ne dele na žrtve i nasilnike. Portal SrbijaDanas.com je pokrenuo akciju za prevenciju vršnjackog nasilja, jer ono itekako postoji i treba pričati o njemu, pre nego što tragični slučajevi počnu da ispunjavaju novinske stupce. Naučimo decu da poštuju druge, jer sva ta deca ce sutra biti ljudi. Kakvi – to zavisi od nas.
Redakcija SrbijaDanas.com
Razumem ja da se deca ponekad šale, i da se nekad posvađaju, ali zaista, ono što su uradili mom Mateji, nema opravdanje.
PROZVALI GA "DEBELI"
Sve je počelo tako što ga je drug Pero zadirkivao. Od kako ga moj sin Matija zna, uvek mu se samo podsmevao i rugao kako je debeo, najviše na časovima fizičkog kad treba da se trči. Stalno mu je vikao da je debeo, i zbog njega su ga prozvali „Debeli“- pričao mi je često Matija.
Činilo mi se sve nekako bezazlenim, mislila sam da nema potrebe da se interveniše jer će Peru dosaditi da zadirkuje mog sina. Nisam od onih majki koje tužakaju svakom prilikom tuđu decu kod nastavnika, mislila sam uvek da deca između sebe treba da reše neke probleme.
BLAMIRANJE - SKIDALI MU ŠORTS PRED SVIMA
Moj sin Matija mi je pričao kako mu je jednom na času fizičkog, kad je trebalo da trče za ocenu, Pero poturio nogu na samom startu, on to nije video valjda pa se sapeo i pao. A sledeći put kad je trebalo da trči, dok je bio u niskom startu, na znak da treba da se trči – on Matiji skine šorts i to pred svima. Matija je tad otrčao u svlačionicu i dugo plakao. Bio ga je blam da posle dođe na čas.
Ali, da je makar to samo bilo jednom, možda bi mu bilo lakše, nego, kad god se nađe iza njega on učini isto. To mi se uopše nije svidelo, i rekla sam Peru jednom posle škole, onako nenametljivo da ne treba da zadirkuje Matiju, već da treba lepo da se druži s njim. Mislila sam tada da će mu biti žao što je to uradio, i da će se postideti što sam mu ja, kao starija osoba, ukazala na greške.
STRAH OD PONOVNOG NASILJA
Matija se, svejedno, i dalje pribojavao. Pričao mi je ponekad kako nije bio siguran nigde, sve vreme je mislio kako je Pero iza njega. Toliko ga je bilo sramota, i nije znao šta da radi ni kako da reaguje. A Pero je ogroman, i svi ga se boje, jer se plaše da će ih tući. Uz sebe ima mnoge slične njemu, koji se nikoga ne plaše, a nemirni su i nevaspitani.
Posle još mnogih zadirkivanja i blamiranja tako što mu je skidao pantalone, Matija se jednom čak osmelio i prijavio ga nastavnici. Međutim, Pero mu je posle rekao da će tek videti šta ga čeka.
Tada je sve krenulo po zlu, jer se tog dana i desio incident. Matija se vraćao iz škole, padalo je veče... Pero se sa svojim drugovima iz drugog odeljenja vraćao kući istim putem, i Matija je mogao da pretpostavi da će ga opet zadirkivati. Pokušao je da ubrza korak, ali nije vredelo, pošto su ionako brži, pa su ga stigli.
Završio u bolnici
Matija je dobio visoku temperaturu, odmah smo ga odveli kod doktora. Primao je injekcije danima. Kad samo pomislim, šta se sve moglo desiti da su sedeli na tom frižideru još koji sekund, jeza me prođe. Koliko je Matija bio ugrožen, nemam reči... Sve i da im je dao povoda za ovako nešto, nisu smeli da mu urade ovako nešto. Mogao se ugušiti...
NAPAD POSLE ŠKOLE I SILEDŽIJSTVO NA DELU
Svi su počeli da mu lupaju čvrge i da ga udaraju školskim rančevima, i govorili su mu kako je debeo, i da je tužibaba jer je rekao sve nastavnici. Onda su mu uzeli ranac, otvorili ga i počeli da bacaju njegove sveske po ulici. Zatim su ga gurali do neke pozide gde je stajao stari frižider za sladolede. Jedan je uzviknuo: „Hajde da ga zatvorimo ovde!“. Matija je preklinjao da ga ostave, i da to ne rade, pa je iz straha počeo da plače i da viče. Oni su počeli da se cepaju od smeha, malo su se nećkali, a on je vrištao i otimao se od njih koliko je mogao.
ZATVORILI GA U ZAMRZIVAČ, A NISU ZNALI DA IMA ASTMU!
Zvao je i komšije u pomoć, ali niko ga nije čuo. Pero mu je začepio usta i rekao da ne viče, ovi su ga zgrabili za noge i ruke i ubacili u zamzivač i zatvorili! Od straha je vrištao i plakao, a nije mogao da otvori poklopac jer su oni seli odozgo! Mislio je da će umreti.
Što je najgore od svega, oni nisu znali da je Matija bolestan i da ima astmu, pa stalno kašlje.
Sedeli su na poklopcu više od minut, a on je mislio da će se ugušiti od kašlja i nedostatka kiseonika. U poslednjem trenutku su ustali sa zamrzivača. Kad se izvukao iz frižidera, video ih je kako beže u daljini. Jedva je došao do kuće. Nije imao pumpicu kod sebe, i to ga je dodatno uplašilo. Kada je stigao kući, videli smo da nešto nije u redu. Bio je sav crven, gušio se od kašlja... Jedva je uspeo da nam ispriča šta se dogodilo.
REČ STRUČNJAKA: Simka Vukojević, pedagog
Ovaj slučaj zlostavljanog dečaka uključuje fizičko (namerno saplitanje, udaranje čvrga) i psihološko, verbalno nasilje (zadirkivanje, nazivanje pogrdnim imenima, pretnje) koji se smenjuju tokom dužeg vremenskog perioda (ponavljaju se). Takvo kontinuirano maltretiranje učenika može se posmatrati i kao posledica tzv. sekundarne viktimizacije, koja je uslovljena neadekvatnom reakcijom šire zajednice.
Tako, učenik nad kojim je vršeno nasilje postaje još ranjiviji i nezaštićeniji onda kada se drugi učenici smeju na spuštanje šorca, ili kada izostane reakcija nastavnika na podmetnutu nogu. Da bismo objasnili ovakvo ponašanje, moramo razumeti faktore koji su doveli učenika u poziciju nasilnika i faktore koje su doveli drugog učenika u poziciju žrtve.
Zašto je nazivanje pogrdnim imenima najučestalije na času fizičkog vaspitanja? Zašto se jedno lično svojstvo učenika (u ovom slučaju izgled) prepoznaje kao osnov za ruganje od strane drugih učenika (okarakterisanom nadimkom ''debeli'')? Da li postoji veza između početne faze nasilja koja počinje sa ruganjem od strane jednog učenika, i njegove eskalacije gde zatvaranje učenika u frižider izvršava grupa učenika?
Odgovori na ova pitanja sugerišu da odgovornost za navedeno delo snose svi, učenici koji su počinili nasilje, nastavnici i roditelji.
O nasilju ne treba ćutati
Moguća rešenja kada vršnjačko nasilje dobije ove razmere jesu razgovor sa svakim učenikom pojedinačno, a zatim i razgovor sa svim učesnicima grupno. Razgovor o posledicama koje imaju naša ponašanja (kako za nas, tako I za druge ljude) može biti dobra osnova na kojoj razvijamo svest učenika o odgovornosti za sopstvene postupke. Šta bi bilo da su učenici sedeli još koji minut na frižideru? Šta bi bilo da učenik nije rekao majci šta se dogodilo u školi? - neka su pitanja o kojima treba razgovarati i na taj način ohrabiriti učenike da o nasilju ne treba ćutati. Nakon razgovora sa učenicima - učesnicima nasilne situacije, trebalo bi razgovarati sa svim učenicima tog odeljenja.
ŠERUJ DALJE! #DrugNijeMeta ŠERUJ DALJE! #StopVršnjackomNasilju