Evo kada će smartfoni najzad imati baterije koje ne crkavaju za dan!
Ovo svi žele!
U poslednjih 20 godina, naši mobilni uređaji postali su nešto bez čega više gotovo da i ne možemo da zamislimo život. U poslednjih desetak godina, prevalili su dalek put od "onog uređaja sa kojeg zovemo, šaljemo SMS-ove i igramo Zmiju" do univerzalnih uređaja koji objedinjuju više manje sve elektroničke naprave koje su nam potrebne.
Ipak, postoji jedna stvar koja deluje, ne samo kao da nije napredovala već nazadovala. Naravno, reč je o baterijama, a ovisno o uređaju koji imate i koliko ga koristite, napustiti kuću na duže od jednog dana i ne poneti punjač je nešto što nam izaziva teskobu. Naravno, svima nam je jasno da snažniji uređaji podrazumevaju i veću potrošnju, ali ponekad se čini kao da je već odavno trebalo imati baterije koje mogu da podnesu dva-tri dana aktivnog rada.
PLATIO JE PATIKE 87.000 DINARA, DOBIO PAPUČE: Nemojte da vas zavara internet prodaja na OVOM sajtu
U čemu je problem?
Kao prvo, tu su hemijski procesi i izazovi povezani sa komercijalizacijom novih dizajna baterija. Kao što piše "Wired", postalo je izuzetno teško, čak i u slučaju eksperimenata koji obećaju, da pronađu izlaz iz laboratorija i nađu se u uređajima koje imamo.
No, dobra vest je da ljudi pokušavaju, a istraživanja sprovedena u poslednjih nekoliko godina pokazala su raznorazne načine na koji litijske baterije (kakve su u uređaju koji imate) postaju kvalitetnije, ali i sigurnije za korištenje. Nažalost, ove tehnologije još nisu dostupne prosečnom korisniku, ali ne možemo da dočekamo dan da se napokon pojave.
A baterije su daleko kompleksnija priča nego što mnogi misle. Neki će reći "nek' bude deblja, ali nek' traje" i veruju da tu priča staje, ali naravno, to nije ni blizu istine. Većina prenosnih uređaja koristi litijum jonske baterije jer se litijum jon smatra jednom od najlakših i najdelotvornijih materija, a prednost ovakve vrste baterije vrlo je velika gustina energije koja je skoro dvostruko veća od obične NiMH baterije, ali postoiji problem - ograničenost. Uz sve to, ponekad su i opasne jer ako nešto pođe po krivu sa separatorima, a elektrode dođu u kontakt jedna s drugom, baterija počinje da se zagreva, a tekući elektroliti su jako zapaljivi. Zbog toga ponekad čitamo priče o baterijama koje su eksplodirale.
Alternativni materijali
Trenutno se radi na nekim rešenjima i pojavljuju se alternativni materijali koji povećavaju delotvornost i termalnu stabilnost baterija. Na primer, silikonske nanočestice koriste se umesto uobičajenog ugljeničkog grafita ili se pak koriste čvrsti elektroliti umesto tečnih.
Tehnički podaci na stranu, Žene Berdičevski, izvršni direktor kompanije Sila Nanotehnologies, poručuje da će se njihova prva baterija na tržištu pojaviti početkom iduće godine. Kad se pojavi, očekuju da će pokazati 20-postotno poboljšanje u odnosu na tradicionalne litijum-jonske baterije.
Na istom su zadatku i kompanije kao što su Argonne, Sandia i Lawrence Berkeley National Labs, a Berdichevsky tvrdi da njihovo istraživanje razlikuje po tome što veruju da su rešili problem "ekspanzije" karakterističan za silikon koji ima tendenciju rasti i tako postepeno uništavati bateriju svakim punjenjem. A ovaj problem je nešto na čemu kompanija radi već sedam godina jer razviti kvalitetnu bateriju znači izbeći situaciju u kojoj poboljšate jednu stvar na štetu druge.
Tu su još i litijum-metalne baterije koje su nakon niza problema koja se izazvale kasnih osamdesetih, povučene iz upotrebe. No, stara tehnologija i nova rešenja dovela su do situacije u kojima doživljavaju novi procvat, a u auto industriji u njih polažu velike nade jer ako sve pođe po planu, do 2022. mogle bi da poboljšaju baterije za 50 posto. No, problemi s takvim baterijama i dalje postoje, a neki smatraju da bi se mogli načekati pre nego što se pojave na tržištu.
Tu su i tzv. "solid-state baterije" ili baterija s krutim elektrolitom koje nude mnoge prednosti u odnosu na sadašnje litijum-jonske baterije. Ukratko, podnose više temperature pa to podrazumijeva i veći kapacitet. Nažalost, ni te baterije neće skoro na tržište. Tojota je prošle godine priznala da imaju problem s takvim baterijama, a istog su mišljenja i u Nisanu.
Sve u svemu, budućnost barem narednih nekoliko godina ne deluje sjajno, ali dobro je znati da naučnici naporno rade na tome da to promene. Do onda, ostaje nam da čekamo. I ne zaboravljamo punjače.