Ево када ће смартфони најзад имати батерије које не цркавају за дан!
Ово сви желе!
У последњих 20 година, наши мобилни уређаји постали су нешто без чега више готово да и не можемо да замислимо живот. У последњих десетак година, превалили су далек пут од "оног уређаја са којег зовемо, шаљемо СМС-ове и играмо Змију" до универзалних уређаја који обједињују више мање све електроничке направе које су нам потребне.
Ипак, постоји једна ствар која делује, не само као да није напредовала већ назадовала. Наравно, реч је о батеријама, а овисно о уређају који имате и колико га користите, напустити кућу на дуже од једног дана и не понети пуњач је нешто што нам изазива тескобу. Наравно, свима нам је јасно да снажнији уређаји подразумевају и већу потрошњу, али понекад се чини као да је већ одавно требало имати батерије које могу да поднесу два-три дана активног рада.
ПЛАТИО ЈЕ ПАТИКЕ 87.000 ДИНАРА, ДОБИО ПАПУЧЕ: Немојте да вас завара интернет продаја на ОВОМ сајту
У чему је проблем?
Као прво, ту су хемијски процеси и изазови повезани са комерцијализацијом нових дизајна батерија. Као што пише "Wired", постало је изузетно тешко, чак и у случају експеримената који обећају, да пронађу излаз из лабораторија и нађу се у уређајима које имамо.
Но, добра вест је да људи покушавају, а истраживања спроведена у последњих неколико година показала су разноразне начине на који литијске батерије (какве су у уређају који имате) постају квалитетније, али и сигурније за кориштење. Нажалост, ове технологије још нису доступне просечном кориснику, али не можемо да дочекамо дан да се напокон појаве.
А батерије су далеко комплекснија прича него што многи мисле. Неки ће рећи "нек' буде дебља, али нек' траје" и верују да ту прича стаје, али наравно, то није ни близу истине. Већина преносних уређаја користи литијум јонске батерије јер се литијум јон сматра једном од најлакших и најделотворнијих материја, а предност овакве врсте батерије врло је велика густина енергије која је скоро двоструко већа од обичне НиМХ батерије, али постоији проблем - ограниченост. Уз све то, понекад су и опасне јер ако нешто пође по криву са сепараторима, а електроде дођу у контакт једна с другом, батерија почиње да се загрева, а текући електролити су јако запаљиви. Због тога понекад читамо приче о батеријама које су експлодирале.
Алтернативни материјали
Тренутно се ради на неким решењима и појављују се алтернативни материјали који повећавају делотворност и термалну стабилност батерија. На пример, силиконске наночестице користе се уместо уобичајеног угљеничког графита или се пак користе чврсти електролити уместо течних.
Технички подаци на страну, Жене Бердичевски, извршни директор компаније Сила Нанотехнологиес, поручује да ће се њихова прва батерија на тржишту појавити почетком идуће године. Кад се појави, очекују да ће показати 20-постотно побољшање у односу на традиционалне литијум-јонске батерије.
На истом су задатку и компаније као што су Argonne, Сандиа и Lawrence Berkeley Натионал Лабс, а Berdichevsky тврди да њихово истраживање разликује по томе што верују да су решили проблем "експанзије" карактеристичан за силикон који има тенденцију расти и тако постепено уништавати батерију сваким пуњењем. А овај проблем је нешто на чему компанија ради већ седам година јер развити квалитетну батерију значи избећи ситуацију у којој побољшате једну ствар на штету друге.
Ту су још и литијум-металне батерије које су након низа проблема која се изазвале касних осамдесетих, повучене из употребе. Но, стара технологија и нова решења довела су до ситуације у којима доживљавају нови процват, а у ауто индустрији у њих полажу велике наде јер ако све пође по плану, до 2022. могле би да побољшају батерије за 50 посто. Но, проблеми с таквим батеријама и даље постоје, а неки сматрају да би се могли начекати пре него што се појаве на тржишту.
Ту су и тзв. "солид-стате батерије" или батерија с крутим електролитом које нуде многе предности у односу на садашње литијум-јонске батерије. Укратко, подносе више температуре па то подразумијева и већи капацитет. Нажалост, ни те батерије неће скоро на тржиште. Тојота је прошле године признала да имају проблем с таквим батеријама, а истог су мишљења и у Нисану.
Све у свему, будућност барем наредних неколико година не делује сјајно, али добро је знати да научници напорно раде на томе да то промене. До онда, остаје нам да чекамо. И не заборављамо пуњаче.