RADI SE NA TOME: Uskoro će baterije trajati mnogo duže
Jake baterije mogu biti ključ razvoja...
Kada je profesor Akira Jošino razvio novu bateriju za tehnologiju u svojoj laboratoriji početkom 1980-ih godina, nije mislio da će imati veliki značaj. Kreirao je kako bi se koristila za videokamere od osam milimetara.
Ovih dana bliži smo stvaranju litijum-jonske baterije koja će služiti za punjenje mobilnih i druge elektronike, od električne četkice do električnih skutera. Za svoj uspeh Jošino je nagrađen Nobelovom nagradom u oblasti hemije.
Uprkos napretku, čak i najnaprednije litijum-jonske baterije mogu pohraniti samo delić struje slične težini benzina ili mlaznog goriva, a to ograničava ambicije za još manje i lakše uređaje i ambicioznije projekte kao što je avion s električnim pogonom.
-Baterije moraju napredovati, ima dosta zanimljivih pristupa, a SSD baterija je, mislim, obećavajuća", rekao je Jošino.
SSD baterija može pohraniti 50 puta više energije od litijum-jonske, tvrdi izvršni direktor kompanije Solid Power Douglas Campell. One su stabilnije, a u ovim baterijama je gel unutra, a elektrolit može sagoreti. U 2016. godini Samsung je povukao 2,5 miliona uređaja Galaxy Note 7 nakon što su se zapalile zbog litijum-jonske baterije. SSD baterije menjaju taj gel manje zapaljivim krutim polimerom ili keramikom.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2014/11/25/facebook-naocare.jpg?itok=lDGYBP0S)
KAD NE RADE FEJS I INSTAGRAM: Ljudi se žale na Tviteru
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/11/11/call_of_duty_modern_warfare.jpg?itok=LrLroYd2)
GEJMERI TRLJAJU RUKE: Ovo je 10 najiščekivanijih igara u 2020
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/367958/robot.jpg?itok=-Ap6slf3)
NEMOGUĆE: OVAJ virtuelni model ima više pratilaca nego BEOGRAD stanovnika
Ali baterije koje je razvila Cambpellova firma još uvijek zahtevaju litijum u svojoj metalnoj formi i to je problem jer je to teški metal s kojim se treba raditi. Drugi problem je što se litijum još ne pravi na industrijskom nivou pa bi njegovo prikupljanje u dovoljnim količinama moglo biti otežano.
Uprkos tim brigama, ostvaren je napredak SSD baterijama u istraživanju i razvoju tehnike masovne proizvodnje. Profesor Jošino smatra kako je potrebno još 10 godina da SSD baterija bude konkurentna litijum-jonskoj u ceni.
Ali rad na ovim baterijama ne prestaje. Kalifornijska kompanija Sila Nanotechnlogies razvija litijum-jonske baterije koje mogu potencijalno poboljšati gustoću energije za 40 posto. To čini zamenom grafitnih anoda (dela akumulatora u kojem je protok struje) sa silikonom.
Bolja gustoća baterije mogla bi da napravi razliku u načinu na koji živimo. Avioni ispuste 500 miliona tona CO2 u atmosferu svake godine. S boljim baterijama avioni bi mogli da koriste čistu energiju, a na putu smo te revolucije.
Kanadska kompanija Harbour Air u martu bi trebala da postane prva električna avionska kompanija na svetu.