DA LI JE KUPOVINA NA TEMU PREVARA? Strahinja je kupio 5 artikla za 2.500 dinara, a jedna stvar ga šokirala
Jeste li i vi naručivali sa Temu-a? Strahinja jeste i evo šta mu se nije dopalo iz celokupnog iskustva kupovine sa ove kineske aplikacije
Minđuše za 100, alat za 300, kupaći za svega 500 dinara - toliko sada koštaju stvari na Temu-u, kineskoj aplikaciji za onlajn trgovinu koju sada koriste svi u svetu i u Evropi.
Temu pripada kineskoj kompaniji PDD Holdings i prvi put je lansiran u Sjedinjenim Američkim Državama krajem 2022. godine. Postao je poznat po svojim jeftinim proizvodima, ogromnoj marketinškoj mašineriji i iskustvu online kupovine. U principu, Temu je gigantska kineska platforma i aplikacija za šoping, a slogan im je "Kupuj kao milijarder".
Na ovoj aplikaciji prodavci navode svoj asortiman, ali Temu upravlja gotovo svim ostalim: postavljanjem cena, korisničkim uslugama, bavljenjem carinom i rukovanjem plaćanjima i vraćanjima. Niske cene proizvoda su ono što ih odlikuje, a Temu je moguće poručiti i iz Srbije. i Srbi to, svakako, masovno koriste.
Jeftine cene, konstantne akcije, kupovini, neprestano pojavljivanje na mrežama uzele su danak, pa gotovo da neće pronaći čoveka koji i sam nije poručio ili ne poznaje nekoga ko je poručio.
Tako je Strahinja J. iz mesta u okolini Beograda odlučio da će sa Temu-a naručiti nekoliko potrebnih stvari. Produžeci za električni šrafciger, aparat za skidanje sitnih dlaka, traka za fitnes, stona lampa, migavci za automobil koštali su ga ukupno nešto manje od 2.500 dinara.
Kupovinu je obavio na jednostavan način, koristeći svoju kreditnu karticu, slično kao sa svim ostalim onlajn prodavnicama. Nakon narudžbine stigao mu je mejl u kom se navodi kada može da očekuje svoj paket. Prvi datum vremenskog okvira bio je tek nedelju dana od momenta porudžbine, a paket ne da je stigao u vremenskom okviru koji je naveden, nego je stigao prve nedelje. Sveukupno, na paket je čekao dve nedelje.
Kao pozitivnu stranu, istakao je činjenicu da je sve stiglo odjednom, u istom paketu, što nije slučaj sa Aliekspresom (konkurent Temu-a) kao i da naša Pošta distribuira pakete, što znači da ako niste na adresi u traženom momentu, svoj paket možete preuzeti u najbližoj poslovnici Pošte. Takođe, postoji opcija da prebacite da vam porudžbina stigne na paketomat koji vam odgovara, što preuzimanje čini još jednostavnijim.
Kada pošiljka sa Temu stigne u Srbiju, carinska služba procenjuje njenu vrednost i utvrđuje da li je potrebno platiti carinu i PDV. Ukoliko je to neophodno, dobićete obaveštenje o iznosu carinskih dažbina koje treba platiti pre nego što pošiljka bude dostavljena. Plaćanje se obavlja prilikom preuzimanja pošiljke, najčešće putem poštanske službe koja vrši dostavu.
Na primer, ako naručite proizvod vredan 100 evra sa Temu, računica bi bila sledeća:
Vrednost robe: 100 evra
Carina (npr. 10%): 10 evra
PDV (20% na 110 evra): 22 evra
Ukupni dodatni troškovi: 32 evra
Dakle, ukupna cena koju ćete platiti za narudžbinu od 100 evra biće 132 evra.
Temu pod "budnim okom" EU
Vlasnik Temu-a najbogatiji Kinez
Kolin Huang, osnivač kineske grupe PDD Holdings, koja je vlasnik popularne diskontne platforme za e-trgovinu Temu, najbogatija je osoba u Kini po rang listi milijardera koju je objavila agencija Blumberg.
Bogatstvo Kolina Huanga (44) procenjeno je na 48,6 milijardi dolara (44,5 milijardi evra), prema Blumbergovoj rang-listi. On je najbogatiji čovek u Kini i zauzima 25. mesto u svetu. Huang, nekada zaposlen u Guglu, sada je ispred kralja mineralne vode Žonga Šanšana, koji je 2021. godine postao najbogatija osoba u Kini, zahvaljujući svom sveprisutnom brendu "Nongfu Spring".
Inače, Temu je od maja pod "budnim okom" Evropske unije.
Kako su objasnili tada u Evropskoj komisiji, na kontrolu ovog onlajn prodavca su se odlučili jer je celokupni koncept i poslovna politika ove kompanije puna "manipulativnih tehnika koje teraju potrošače da troše više od planiranog". Ukratko, Temu krši novi zakon Evropske unije o onlajn sadržaju i Zakon o digitalnim uslugama, zbog čega će biti pod kontrolom, navode.
Monik Gojen, direktorka Evropske potrošačke organizacije (BEUC), rekla je tada da Temu možda osvaja Evropu, ali da će se suočiti i sa nizom nelegalnih praksi koje ignorišu interese potrošača i protiv kojih vlasti moraju da se obračunaju.
"Internet tržište prepuno je manipulativnih tehnika koje su osmišljene kako bi potrošače terale na troše više novca na ovoj platformi. Na primer, potrošači dobijaju razne skuplje verzije proizvoda pošto kliknu na određeni artikal ili moraju da prođu brojne prepreke da bi zatvorili svoj račun, jer ne znaju ni od koga kupuju tu robu. Ovaj nedostatak sledljivosti sprečava potrošače da donesu razumnu odluku ili da znaju da li je proizvod u skladu sa bezbednosnim pravilima EU", rekla je ona i dodala:
"Proizvodi koji se prodaju na tržištu, onlajn ili oflajn, bilo da su evropski, američki ili kineski, moraju biti bezbedni i u skladu sa propisima koji su ovde na snazi", rekla je Gojenova.
Različite organizacije su do sada dovodile u pitanje zakonitost i bezbednost proizvoda koji se prodaju na ovoj platformi. Italijanska potrošačka grupa i član BEUC-a "Altrokonzumo" otkrila je da su u oktobru prošle godine pronašli čak devet od 13 testiranih kozmetičkih proizvoda koji su kupljeni na ovoj platformi sa neodgovarajućim deklaracijama. Nemačka potrošačka organizacija je izrazila sumnju da ova kompanija manipuliše sa lažnim recenzijama, čime dovodi potrošače u zabludu.
(Espreso/JA/EUpravo zato/Preneo M.I.)