ДА ЛИ ЈЕ КУПОВИНА НА ТЕМУ ПРЕВАРА? Страхиња је купио 5 артикла за 2.500 динара, а једна ствар га шокирала
Јесте ли и ви наручивали са Тему-а? Страхиња јесте и ево шта му се није допало из целокупног искуства куповине са ове кинеске апликације
Минђуше за 100, алат за 300, купаћи за свега 500 динара - толико сада коштају ствари на Тему-у, кинеској апликацији за онлајн трговину коју сада користе сви у свету и у Европи.
Тему припада кинеској компанији PDD Холдингс и први пут је лансиран у Сједињеним Америчким Државама крајем 2022. године. Постао је познат по својим јефтиним производима, огромној маркетиншкој машинерији и искуству online куповине. У принципу, Тему је гигантска кинеска платформа и апликација за шопинг, а слоган им је "Купуј као милијардер".
На овој апликацији продавци наводе свој асортиман, али Тему управља готово свим осталим: постављањем цена, корисничким услугама, бављењем царином и руковањем плаћањима и враћањима. Ниске цене производа су оно што их одликује, а Тему је могуће поручити и из Србије. и Срби то, свакако, масовно користе.
Јефтине цене, константне акције, куповини, непрестано појављивање на мрежама узеле су данак, па готово да неће пронаћи човека који и сам није поручио или не познаје некога ко је поручио.
Тако је Страхиња Ј. из места у околини Београда одлучио да ће са Тему-а наручити неколико потребних ствари. Продужеци за електрични шрафцигер, апарат за скидање ситних длака, трака за фитнес, стона лампа, мигавци за аутомобил коштали су га укупно нешто мање од 2.500 динара.
Куповину је обавио на једноставан начин, користећи своју кредитну картицу, слично као са свим осталим онлајн продавницама. Након наруџбине стигао му је мејл у ком се наводи када може да очекује свој пакет. Први датум временског оквира био је тек недељу дана од момента поруџбине, а пакет не да је стигао у временском оквиру који је наведен, него је стигао прве недеље. Свеукупно, на пакет је чекао две недеље.
Као позитивну страну, истакао је чињеницу да је све стигло одједном, у истом пакету, што није случај са Алиекспресом (конкурент Тему-а) као и да наша Пошта дистрибуира пакете, што значи да ако нисте на адреси у траженом моменту, свој пакет можете преузети у најближој пословници Поште. Такође, постоји опција да пребаците да вам поруџбина стигне на пакетомат који вам одговара, што преузимање чини још једноставнијим.
Када пошиљка са Тему стигне у Србију, царинска служба процењује њену вредност и утврђује да ли је потребно платити царину и ПДВ. Уколико је то неопходно, добићете обавештење о износу царинских дажбина које треба платити пре него што пошиљка буде достављена. Плаћање се обавља приликом преузимања пошиљке, најчешће путем поштанске службе која врши доставу.
На пример, ако наручите производ вредан 100 евра са Тему, рачуница би била следећа:
Вредност робе: 100 евра
Царина (нпр. 10%): 10 евра
ПДВ (20% на 110 евра): 22 евра
Укупни додатни трошкови: 32 евра
Дакле, укупна цена коју ћете платити за наруџбину од 100 евра биће 132 евра.
Тему под "будним оком" ЕУ
Власник Тему-а најбогатији Кинез
Колин Хуанг, оснивач кинеске групе PDD Холдингс, која је власник популарне дисконтне платформе за е-трговину Тему, најбогатија је особа у Кини по ранг листи милијардера коју је објавила агенција Блумберг.
Богатство Колина Хуанга (44) процењено је на 48,6 милијарди долара (44,5 милијарди евра), према Блумберговој ранг-листи. Он је најбогатији човек у Кини и заузима 25. место у свету. Хуанг, некада запослен у Гуглу, сада је испред краља минералне воде Жонга Шаншана, који је 2021. године постао најбогатија особа у Кини, захваљујући свом свеприсутном бренду "Нонгфу Спринг".
Иначе, Тему је од маја под "будним оком" Европске уније.
Како су објаснили тада у Европској комисији, на контролу овог онлајн продавца су се одлучили јер је целокупни концепт и пословна политика ове компаније пуна "манипулативних техника које терају потрошаче да троше више од планираног". Укратко, Тему крши нови закон Европске уније о онлајн садржају и Закон о дигиталним услугама, због чега ће бити под контролом, наводе.
Моник Гојен, директорка Европске потрошачке организације (БЕУЦ), рекла је тада да Тему можда осваја Европу, али да ће се суочити и са низом нелегалних пракси које игноришу интересе потрошача и против којих власти морају да се обрачунају.
"Интернет тржиште препуно је манипулативних техника које су осмишљене како би потрошаче терале на троше више новца на овој платформи. На пример, потрошачи добијају разне скупље верзије производа пошто кликну на одређени артикал или морају да прођу бројне препреке да би затворили свој рачун, јер не знају ни од кога купују ту робу. Овај недостатак следљивости спречава потрошаче да донесу разумну одлуку или да знају да ли је производ у складу са безбедносним правилима ЕУ", рекла је она и додала:
"Производи који се продају на тржишту, онлајн или офлајн, било да су европски, амерички или кинески, морају бити безбедни и у складу са прописима који су овде на снази", рекла је Гојенова.
Различите организације су до сада доводиле у питање законитост и безбедност производа који се продају на овој платформи. Италијанска потрошачка група и члан БЕУЦ-а "Алтроконзумо" открила је да су у октобру прошле године пронашли чак девет од 13 тестираних козметичких производа који су купљени на овој платформи са неодговарајућим декларацијама. Немачка потрошачка организација је изразила сумњу да ова компанија манипулише са лажним рецензијама, чиме доводи потрошаче у заблуду.
(Еспресо/ЈА/ЕУправо зато/Пренео М.И.)