"Duhovna i kulturna apokalipsa sveta u kome žive" - protesti na Bijenalu u Veneciji, a srpski paviljon veoma posećen
Kustos Hans Ulrih je takođe obišao izložbu Aleksandra Denića.
Jubilarno, 60. Bijenale u Veneciji, odvija se pritisnuto političkim i ideološkim porukama, samim tim što se i ovoga puta u jednom od prostora predstavlja i lažna država Kosovo.
Nedaleko od izraelskog (koji je zatvoren i umetnici štrajkuju) i američkog prostora ispred kojeg su se vijorili crveni papiri sa natpisom: „Ne smrti u Veneciji. Ne genocidnom paviljonu“, među stoletnim borovima koji su prigušivali buku i bes, već juče je bilo jasno da će Paviljon Srbije i delo Aleksandra Denića dobiti veliku pažnju mnogobrojnik posetilaca, medija i kritičara. Stajalo se u redu za ulazak na našu „Exposition coloniale – Kolonijalnu izložbu“. Svetski priznati umetnik Denić kaže da svojom postavkom želi da pokaže da smo svi mi mali ljudi, da smo kolonizovani velikim kapitalom, pišu Novosti
- Ništa novo, ali pre je u igri bio društveni i politički momenat u tom domenu kolonizacije. Čini mi se da se to sad potpuno izgubilo. Gledajući sa strane taj fenomen kolonijalizma, pitanje je da li se on sada manifestuje kao neka nova, hibridna vrsta jer je isključivo u službi velikog biznisa – kaže Denić.
Autor predstavlja osam objekata i svi oni su komentari na po jedno parče naših života, kao Evropljana.
- Ne mislim na politički aspekt nego geografski – dodaje Denić.
A iz našeg paviljona gosti izlaze zamišljeni. Videli su duhovnu i kulturnu apokalipsu sveta u kome žive. Sliku evropskog društva okupiranog od velikih centara moći, jedno mesto ispražnjeno od ljudi i ljudskosti, potonulo u vladavinu robnih marki i materijalizma. „Evropa trejd mark“, gajbice Koka-kole, foto automat koji neočekivano blicne na svakih nekoliko minuta, telefon čija zvonjava sablasno odjekuje, plastične stolice „Made in Kina“...
- Juče smo imali posetu najvećeg kustosa Hansa Ulriha, što mislim da je presedan i da on nikada ranije nije ušao u srpski paviljon. Uputio je iskrene komplimente. I već smo preksinoć ušli na listu paviljona koji moraju da se vide – kaže Denić.
Projekat je izveden u kontekstu onoga što je kustos ovogodišnje smotre Adrijano Pedrosa i zadao kao temu – „Stranci svuda“. Referiše na društvene pojave, socijalne nepravde, na likovno ubedljiv način, smatra komesar izložbe Jelena Medaković.
Povodom protesta ispred izraelskog i američkog paviljona, kao i političkog angažovanja na umetničkoj smotri, Medakovićeva kaže da da je to današnja neminovnost.
- Da bi dali na aktuelnosti svom radu i sami umetnici podgrevaju određene debate i političke poruke šalju, između ostalog i ovim štrajkom. Samo bih se zapitala da li je ista situacija bila pre dve godine sa Rusijom i Ukrajinom. Rusiju smo kenselovali potpuno a danas kada pričamo o Izraelu i Palestini stavljamo se na jednu stranu. Aršini su različiti i možda nas to i čini strancima svuda. Nigde niste ravnopravni, uvek neko može da vas optuži za nešto. Videla sam sa kolikim strahom naši ljudi skupljaju sve ove pamflete koji se dele i bacaju. Zaista imamo traume od devedesetih, i ljudi se plaše da se slučajno neki pamflet ne odnosi na nas – kaže Medakovićeva.
Povodom nastupa tzv. Kosova, Medakovićeva kaže da oni dugo rade na tome.
- Umetnost je i diplomatska veština kojom se oni izuzetno vešto služe, namećući i promovišući svoje pop pevače. Takođe, imaju jednu malu, ali umreženu i kompaktnu grupu vizuelnih umetnika koja kruži i iz svoje vizure komentariše i eksploatiše događaje na jedan za nas vrlo ružan i netačan način, a svet koji nije iznutra involviran, ne zna o čemu je zapravo reč. Zato je za naš najvažnija promocija Srbije,, srpskog paviljona, srpske scene i srpskih umetnika. Paviljon mora da bude stecište onih koji će razvijati strategiju promovisanja najboljih naših autora, jer mi smo relevantna snaga u umetničkim krugovima još od 19. veka – zaključuje Medakovićeva.
Srbiaj Danas/Novosti - B. Đorđević/Preneo T. M.