Sedam srpskih filmova u domaćem takmičarskom programu 14. Beldocsa
Pored ovih sedam dugometražnih dokumentaraca takmičarskog programa, u drugim programskim celinama 14. Beldocsa biće prikazano još nekoliko kratkih i dugometražnih dokumentarnih filmova srpskih autora ili koprodukcija u kojima je značajno učešće srpske kinematografije
Četrnaesti međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, koji će biti održan od 9. do 16. septembra, predstaviće u srpskom takmičarskom programu sedam najnovijih dugometražnih dokumentarnih filmova domaćih autora. Oni će se takmičiti za festivalska priznanja: za najbolji film domaćeg takmičarskog programa (u iznosu od 2.000 evra u dinarskoj protivvrednosti), za najbolju fotografiju (500 evra) i za najbolju montažu (500 evra), a pokrovitelj ovih nagrada je Filmski centar Srbije.
Nakon svetske premijere na jubilarnom 50. festivalu u Roterdamu i učešću na prestižnim festivalima dokumentarnog filma širom sveta, srpsku premijeru u domaćem takmičarskom programu Beldocsa imaće film Marte Popivode “Pejzaži otpora”. Reč je o svojevrsnom putovanju kroz sećanja antifašističke borkinje Sonje (97), jedne od prvih partizanki u Srbiji, koja je bila i među vođama pokreta otpora u Aušvicu. Sonja ispreda priču pejzažima njene revolucionarne mladosti - šumama i planinama Srbije i blatnjavim terenom Aušvica - zabeleženih onako kako izgledaju danas, kao i njenim malim stanom u centru Beogradu gde živi sa mužem i mačkom.
Odmah posle svetske premijere u takmičarskom programu “East of the West” prestižnog festivala u Karlovim Varima, na Beldocs stižu “Koreni” Tee Lukač, duboko intiman film budući da je sniman u rediteljkinom rodnom mestu Dvoru na Uni, koji je napustila sa šest godina zbog rata. Međutim, “Koreni” nisu film o ratu već o pričama koje se bore da ne budu zaboravljene. Ovaj dokumentarac čine priče koje nosi sedam različitih grupa putnika, simbolično uređene tako da prate životni ciklus, od detinjstva do starosti i finalnog odsustva. Tu su i priče o ekološkim problemima, očuvanju tradicije i gledanju unazad na život uoči njegovog kraja.
“Sent Kler Cemin, Psiha” Svetlane Cemin predstavlja intimni portret vajara postmoderniste Senta Klera Cemina i dubok odraz na stvaranje njegovog remek-dela “Psiha”. Ovaj obzervacioni dokumentarni film snimljen je u periodu od pet godina i odražava proces stvaranja “Psihe” od početne faze, u njegovom studiju u Bruklinu, preko završnih radova u Kini i posete Brazilu odakle potiče, do krajnjeg odredišta u Klivlendu u Ohaju.
U filmu “Telenovela, sivo u koloru” reditelj Filip Martinović, rođen u Beogradu a odrastao u Barseloni, postavlja sebi jedno, na prvi pogled, jednostavno pitanje - odakle sam? U potrazi za odgovorima, zajedno sa Etiopljankom Ašom, čija je prošlost još komplikovanija od njegove, odlutaće na daleka mesta na kojima im se priviđaju scene iz španskih serija.
U filmu “Ptica”, mladi srpsko-američki reditelj Oliver Ćirić prati život Martija, uličnog zabavljača u Bostonu i pita se: “Da li je klovn danas mrtav?” Autor u svom debitantskom dugometražnom dokumentarnom filmu istražuje da li svrha klovna kao izvođača odumire i bledi, i to ne samo zbog pandemije korona virusa, već kao grana umetnosti uopšte, i na tom putu stvara osećajan portret potpune predanosti jednom danas zanemarenom umeću.
U filmu “Zemlja” reditelj Marko Šipka slika Smiljku, staricu koja živi sama na rubu šume, okružena napuštenim, polurazrušenim kućama, nemim ostacima rata, koja se bori da živi od zemlje i u skladu sa okruženjem. Ovaj opservacioni dokumentarac prati Smiljkinu dnevnu rutinu, naglašavajući specifičnu, sporu prolaznost vremena, duboku povezanost s prirodom i radost i slobodu koju donosi samodovoljnost.
Iz prestižnog programa Burning Lights festivala Visions du reel u Nionu dolazi nam blagii duhoviti igrano-dokumentarni film “Dida” bračno-rediteljskog para Korine Švingruber Ilić i Nikole Ilića. Ovaj film prati Nikolu koji je napustio Srbiju da bi sledio svoje srce u Švajcarskoj, pa od tada njegov život dele dve zemlje i tri žene: njegova majka, baka i supruga. Kako njegova baka počne da se sa sve više teškoća stara o njegovoj majci, odgovornost pada na Nikolu.
Pored ovih sedam dugometražnih dokumentaraca takmičarskog programa, u drugim programskim celinama 14. Beldocsa biće prikazano još nekoliko kratkih i dugometražnih dokumentarnih filmova srpskih autora ili koprodukcija u kojima je značajno učešće srpske kinematografije. U programu “Povetarac” publiku očekuje kratki srpski dokumentarni film “Posedim i poćutim ni o čemu” Nikole Stojanovića, u programu “Naslovna strana” film “Pomirenje” Marije Zidar, realizovan u koprodukciji Slovenije, Srbije, Crne Gore i Kosova*, a u programu “Pejzaž” srpski film “Prokop” Danila Stanimirovića. U selekciji “Specijalne projekcije” biće prikazani britansko-slovenačko-hrvatsko-bosanskohercegovačko-srpsko-severnomakedonska koprodukcija “Sava” Metjua Somervila, srpsko-hrvatsko-bosanskohercegovačko-poljsko-američka koprodukcija “Veštičji kotao” Branislava Jankića i, na otvaranju Beldocsa, već najavljeni film “Fejt i Branko“ u režiji Ketrin Hart.
Tokom ovogodišnjeg Beldocsa biće prikazano 100 filmova u ustaljenim festivalskim programima: Međunarodni takmičarski program, Vatromet, Meteori, Povetarac, Naslovna strana, Udarni termin i drugim. U istim terminima biće održan i Beldocs Industry uz podršku EU kroz program Kreativna Evropa i podprogram MEDIA: Beldocs VR/AR Academy, Beldocs in Progress, Serbian Docs in Progress, Documentaries for Kids & Youth i Beldocs Market.
*Kosovo – sve reference na Kosovo, bilo da se radi o teritoriji, institucijama ili stanovništvu, u ovom tekstu se u potpunosti odnose na razumevanje u skladu sa rezolucijom 1244 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija i bez uticaja na status Kosova.