SENZACIJE (RE-KONSTRUISANE): Program 17. Beogradskog festivala igre
U septembru i novembru 2020.
Umesto u svom prolećnom terminu, 17. Beogradski festival igre će se pod sloganom senzacije (re-konstruisane), održati u septembru i novembru, 2020. Shodno međunarodnim merama u sprečavanju virusa Covid 19, zabrani skupova i uvođenju vanrednog stanja na teritoriji Republike Srbije, Beogradski festival igre se našao u situaciji da nekoliko dana pre početka svog glavnog programa, sva planirana gostovanja odloži. Rekonstruisana verzija festivalskog programa je uspela da zadrži svoje najveće senzacije, a festival će imati važan zadatak u obnovi dobre energije, pozitivnih misli i vraćanja osmeha na naša lica. Novi kalendar je drugačiji, a nastao je kroz dirljivu sinergiju umetnika i organizatora, i zahvaljujući beskrajnim naporima svih naših saradnika. Podeljen u dva dela, festival će trajati od 11 – 30 septembra, i od 2-8 novembra u Beogradu i Novom Sadu.
Beograd je zahvaljujući ovom festivalu postao važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove u oblasti umetničke igre i pozorišta, mesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja. Otkrivajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je na putu do sedamnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno preko 400 koreografskih ostvarenja, dok poslednje edicije prati oko 23.000 gledalaca i 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Manifestacija pruža nemerljivu podršku svim zainteresovanim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umetničkih oblasti, kako u Srbiji, tako i u regionu. Pored dragocenih informacija i znanja, stipendija i angažmana, uspešne produkcije sa srpskim igračima potpisuju upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio.
Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, Grada Beograda, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica. Za realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu AP Vojvodine i Gradom Novim Sadom. Osam godina zaredom, Beogradski festival igre realizuje svoje edukativne programe u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji. Kao kompanija koja u svim segmentima podržava izuzetnost i stremljenje vrhunskim rezultatima, NIS ove godine ima čast da podrži Beogradski festival igre, manifestaciju koja presudno doprinosi promociji umetnosti u Srbiji, afirmaciji mladih umetnika i popularizaciji naše zemlje u svetu, donoseći joj istaknuto mesto na svetskoj kulturnoj sceni. Visa sa ponosom podržava festival i kao pokrovitelj manifestacije, svim ljubiteljima igre omogućava značajan popust pri on-line kupovini ulaznica. Erste banka kao višegodišnji partner Festivala nastoji da vrhunsku umetnost učini dostupnom najširoj publici u Srbiji. Pored toga, podržava promociju manifestacije u susednim zemljama, sa idejom da Festival postane i regionalni doživljaj. Kompanija Nestlé Adriatic sa robnom markom Nescafe prepoznaje ovu manifestaciju kao partnera sa kojim deli posvećenost promociji zdravog života. Novi prijatelj Festivala je Telekom Srbija, dok su tradicionalni prijatelji Fondacija Hemofarm, DDOR Novi Sad, Schweppes, Pošta Srbije, Heineken, Vahali Production Services, Advokatska kancelarija Bojović Drašković Popović i partneri, Telegroup, Lasta, dm drogerie markt, BIG Shopping Center... Zvanično vozilo Festivala je Renault. Manifestaciju su podržali i hoteli Metropol Palace, Mama’shelter, Crowne Plaza,
Mercure Excelsior, Nota i Planeta Inn.
RE-KONSTRUISANI PROGRAM
11. septembar, 20h|Opera Madlenianum | La Veronal, Barselona
Zamislite mesto o kome svi pričaju. Svet koji je nastao kao rezultat naših dugogodišnjih napora. Bića slična ljudskim, ali savršeno dizajnirana... Sintetički krajolik i tehnološka dostignuća, bez strasti… Sadašnjost kakvu živimo tera nas da zamislimo budućnost bez osećanja i želje za razumevanjem sopstvenog života. “Pasionarija” Markosa Moroa i njegove trupe La Veronal, otvara pitanja (ne)ljudskih emocija ka kojima svet stremi i nametnutom bljesku ideje o napretku. O putovanju od savremene planete, do planete bespomoćnih odraslih ljudi.
15. septembar, 20h| Opera Madlenianum | Kompanija Ervea Kubija, Kan
Komad za 15 izuzetnih muških igrača u koreografiji Ervea Kubija utemeljen je na priči o mediteranskom zalivu. Ko su bili Varvari Severa, misteriozni ljudi sa mora pominjani u Bibliji i na drevnim spomenicima? Ko su bili Varvari Istoka, Persijanci, Jonjani i Vavilonci, arapski Muslimani? Iz koje nepoznate, zaboravljene ili prerađene istorije smo ih nasledili? “Varvarske noći” su o lepoti! Onoj koja iznad ratova govori o jedinstvu. O Mediteranu kao sinonimu svetlosti. O istoriji koja je vekovni svedok kultura čije su razlike spajale, umesto da razdvoje. Alžirci, Španci, Francuzi, Grci... Ili, samo ljudi Mediterana. Osećaj pripadanja drevniji je od nacionalnog koncepta.
19. septembar, 20h| Beogradsko dramsko pozorište
20. septembar, 20h| Srpsko narodno pozorište
Un Poyo Rojo, Buenos Ajres
Komad koji su kritičari opisali kao “najbolju od najbolje fizičke komedije”, zavredeo je i nagradu publike prethodnog Bijenala igre u Veneciji. Zanimljiv spoj umetničke igre, sporta, nesvakidašnjeg humora, akrobatike i seksualnosti, čini predstavu “Un Poyo Rojo” po kojoj je mlada argentinska trupa dobila i svoje ime. Komad koristi govor tela za istraživanje granica savremenog izraza, kroz naizgled običan pokret, a zatim i neverovatne naknadne interpretacije u formi provokacije ili poziva da se dobro i iskreno nasmejemo.
21. septembar, 20h|Beogradsko dramsko pozorište | Voetvolk, Antverpen
Govor može biti moćno oružje. Tokom vekova on je oduševljavao nebrojane mase i terao ljude na akciju, u cilju boljih ili gorih rešenja. Isključivo snagom reči, pokrenute su revolucije i započeli ratovi. Ali govor ne samo da oduševljava slušaoce, već često i samog govornika vodi u trans… U komadu “Biće sve gore i gore i gore, prijatelju”, slavna igračica Lizbet Gruve svojom igrom prenosi trans jedne političke besede. Na početku je reč
smirena i prijateljska, ali iz želje govornika za ubeđivanjem, raste očaj koji otkriva nasilje… Lizbet Gruve je svetskoj publici poznata kao muza Jana Fabra, igračica za koju su kreirani neki od njegovih najboljih radova.
22. septembar, 20h|Opera Madlenianum
23. septembar, 20h|Srpsko narodno pozorište
Balet Hrvatskog narodnog kazališta, Rijeka
Istražujući bogat i složen tovar nasleđa, Maša Kolar inspiraciju traži u tradiciji i folkloru regiona – od istorijskih spisa, usmene i pisane književnosti, muzike i plesova, izrade nošnji, do najsitnijih detalja. U strukturi i ritmu paške čipke leži bogat izvor inspiracije, polazna tačka za koreografsku strukturu i oblikovanje njenih glavnih elemenata poput prostornih puteva, rečnika i odnosa među izvođačima. Kroz temu čipke susreću se naše vreme i naša prošlost.
24. septembar, 20h|Narodno pozorište
Balet Narodnog pozorišta, Beograd
Predstava “Jedan” inspirisana je filmom “Jastog” savremenog grčkog reditelja Jorgosa Lantimosa. Reč je o crnohumornoj i satiričnoj priči koja prati jednog muškarca u distopijskom društvu u kome je neprihvatljivo biti sam, bez emotivnog partnera. Pritisak okoline, kojem je pojedinac izložen, nadjačava se sa pritiscima koje on sam sebi nameće.
26. septembar, 20.30h| Opera Madlenianum | Kompanija Olivijea Diboa, Pariz
Više od decenije Olivije Diboa potresa francusku scenu svojim radikalnim koreografskim postavkama. Dvanaest godina nakon što je publici prikazao svoje prvo koreografsko delo, on donosi intimni autobiografski solo koji istražuje domete pamćenja i sposobnost tela da priča o svojoj umetnosti. Diboa, koji je 2011. godine proglašen jednim od 25 najboljih igrača na svetu, nastupao je i sarađivao sa izuzetnim umetnicima i predstavio svoj rad na najvećim svetskim scenama. U ovom komadu, on je sam na sceni, kao žrtva pristanka na igru koja podseća na
sudsko saslušanje. Inspirisana drevnom “Knjigom mrtvih”, predstava narasta kroz bezbroj fragmenata nezaboravne igre, u potrazi za samim umetnikom.
27. septembar, 20h| Opera Madlenianum | Kompanija Silvije Gribaudi, Venecija
Neoklasična skulptura “Tri gracije”, koju je Antonio Kanova stvarao između 1812. i 1817. godine, postala je univerzalna oznaka lepote, proporcija i mere, ali i inspiracija za ovaj komad. Između stvarnosti i fikcije, “Gracije” koračaju kroz vreme, prateći partiture Vivaldijeve i Štrausove muzike, elektronski zvuk Matmosa i hipnotičke eksperimente Kudlama, vodeći gledaoca putem koji ne razjašnjava, već dodatno komplikuje odnos i prirodu ovih likova. “Gracije” istražuju sve što je površno u današnjem društvu, insistirajući na suštini, do korena. “Gracije" nude koncept gracioznosti koji će svakoga nasmejati. “Šta je lepota? Da li lepota podrazumeva radost, sjaj i prosperitet? Ovo je skulpturalni, pop komad koji istražuje različite nijanse konkretne i drske lepote, one koja može poništiti estetske standarde.” (Danza e Danza)
30. septembar, 20h| Opera Madlenianum |Alesandro Šjaroni, Ankona
“Avgust” je komad koji je Alesandru Šjaroniju doneo Zlatnog lava u Veneciji, 2019. godine. To je priča o potrebi da se bude voljen, bezuslovno. Počast figuri Avgusta: klovna koji uvek pravi nevolje, budale kojoj je sve smešno, dok zapravo sebi nanosi bol. Ali “avgust” takođe znači carski, kraljevski, i ime je prvog rimskog cara. Fizička i vokalna vežba kroz koju je interpretatorima omogućeno da se izraze, isključivo kroz smeh, vodi do gorkog kraja. Smehom se predstavlja radost, euforija, patnja, bes, strah… Izvođači “Avgusta” se neprekidno smeju, ne dajući publici i sebi samima priliku da razumeju razlog.
2. novembar, 20h|Pozorište Atelje 212| Kompanija Lije Rodrigeš, Rio de Žaneiro
Jedan od najhrabrijih glasova savremene igre, je svakako glas Lije Rodrigeš iz Rio de Žaneira, i njene trupe sastavljene od igrača koje poput bisera skuplja u jezivom crnilu brazilskih favela. ”Furija” otkriva svet koji ne bi trebalo da postoji. Komad odvaja publiku od udobnosti neznanja koje licemerno maskira nepovratne štete ropstva i kolonijalizma, štete iz koje je nastao život od kojeg ustuknemo, okrenuvši pogled. Neverovatni izvođači nam otvaraju oči i pokazuju da nas odsustvo besa može poništiti. Došlo je vreme da se probudi bes, furija rezistentne snage, furija strasti za životom i stvaranjem!
3. novembar, 20h|Sava Centar |Drezden Frankfurt kompanija igre
Otvaranje festivala donosi premijerne postavke. Inspirisan vrhunskim igračima Drezden Frankfurt kompanije igre, ali i umetnicima koje je upoznao u Beogradu, Jakopo Godani priprema spektakl za pamćenje. Godani je peti laureat Nagrade Jovan Ćirilov, i to za koreografski triptih izveden u okviru prethodnog festivala.
5. novembar, 20h|Sava Centar | Ballet Jazz Montreal
Sa odobrenjem Leonarda Koena, pod umetničkom direkcijom Luja Robiteja i u snažnoj i hrabroj dramaturgiji Erika Žana, ovo je omaž slavnom pesniku i kantautoru, koji evocira životne cikluse kroz pet sezona, kako je opisano u Koenovoj muzici i pesmama. Tri međunarodno priznata koreografa bila su zadužena da osmisle pokret na muziku legendarnih pesama: Andonis Fonjadakis, Anabel Lopez Očoa i Isan Rustem. Njihov moćan i celovit koreografski svet, obasjava Koenov jedinstven rad, i oživljava ga zahvaljujući 14 izuzetnih igrača trupe Ballet Jazz Montreal. Okružen timom slavnih dizajnera, “Dance Me” kombinuje scenski, vizuelni, muzički, dramaturški i koreografski izraz, a sjajna predstava ima ekskluzivna petogodišnja izvođačka prava.
6. novembar, 20h|Pozorište Atelje 212 |Kompanija 111, Tuluz
Slavna Šantala Šivalingapa je svoju igru utemeljila na prikazima i filozofiji Šive, boginje stvaranja i uništenja. Pepeo kojim prekriva telo i uz pomoć koga kreira neverovatne scenske prizore, predstavlja deo životnog ciklusa koji počinje iz ništavila. Crtež nastao od praha posutog po zemlji, biće uništen sa prvim vetrom... Koreograf Orelijen Bori koristi magičnu telesnu geometriju indijske igračice, koja je rezultat Kučipudi pokreta ponovljenih bezbroj puta. “Igra Šivalingape je klatno između hinduističke mistike i kvantne fizike, baš kao i njen život između Madrasa i Pariza” (Le Monde).
7. novembar, 20h|Beogradsko dramsko pozorište | Kompanija Inbal Pinto, Tel Aviv
“Fuga” je zajednički rad koreografkinje Inbal Pinto i kompozitorke Maje Belsicman, pokušaj rekonstrukcije prethodnih života, prohujalih događaja, izumrlih svetova i nestalih likova. Praznina koja ostaje za njima je ispunjena isprekidanim mislima i krugovima jeke koja na tren oživljava zaboravljena, ali neizbrisiva iskustva. „Rukopis Inbal Pinto je posebnog senzibiliteta, topline i likovnosti, pa ostavlja publiku nepodeljenom, jer se
jednostavno mora voleti“ (New York Times).
7. novembar, 20h|Srpsko narodno pozorište
8. novembar, 20h|Jugoslovensko dramsko pozorište
Zvezde Njujork siti baleta
Najlepši komadi Robinsa, Balanšina, Koborga i Vildona u izvođenju prvaka i solista čuvene trupe. Umesto
prethodnice Beogradskog festivala igre, izuzetni igrači sa scene Metropoliten Opere, nastupiće na samom kraju.