10 најчешћих ГРЕШАКА при куповини ЗИМСКИХ ГУМА које праве возачи
Зима стиже, па многи возачи размишљају о куповини зимских гума.
Избор је велики, цене су шаролике, а зиме више нису оштре и снежне као што су некада биле, што може да наведе на погрешне одлуке или чак на одустанак од куповине.
Наиме, закон каже да су зимске гуме обавезне од 1. новембра до 1. априла, али само ако се на путу налази снег, лед или поледица.
- „Па то значи да могу скоро целу зиму да прођем на летњим гумама ако возим искључиво када је асфалт сув и чист!“ – помислиће неки возач жељан уштеде.
Теоретски да, али то је и прва (велика) грешка на нашој листи.
1) „Зимске гуме ми нису потребне, пошто су по закону обавезне само када на путу има снега, леда и поледице“, размишљају неки возачи
Ствари су много компликованије. Код зимских гума није реч само о дубљем профилу и другачијој шари, већ и о смеши која је прилагођена ниским температурама, што значи да се неће сувише стврднути и изгубити своје пријањајуће карактеристике.
Летњим гумама се при ниским температурама озбиљно мењају карактеристике, па ће се много лошије понашати у разним зимским условима чак и уколико имају шару која је наизглед погодна за вожњу по снегу.
Такође не заборавимо да поледица може изненада да се појави на неким деловима пута (нпр. мостови, надвожњаци...), а ту су мраз, изненадна промена временских услова, нарочито ако путујете негде даље, итд.
Неки се уздају у ланце за снег за случај изненадног снега, али ова тактика има много мањкавости. Навешћемо само неке.
Снег почне лагано да пада, довољно да летње гуме претвори у санке, али је слој снега на асфалту толико танак да ланце једноставно не смете и не можете да користите пошто они не смеју да ударају по асфалту – могу да пукну и да направе велику штету на колима. Ланци за снег су са добрим разлогом предвиђени само за коришћење по дубоком снегу.
Иначе, ланце за снег (или нека друга средства за повећање тракције) по закону морате да имате у периоду од 1. новембра до 1. априла, али само уколико идете ван насеља. Дакле, држите их у пртљажнику, а полиција има право да провери да ли их поседујете.
2) Куповина најјефтинијих гума, по принципу: Само да „презимим“
Не залећите се на најјефтиније гуме, пошто мала почетна уштеда касније лако може да се претвори у велики трошак. На тржишту данас има много произвођача и брендова, па је просечном возачу веома тешко да процени однос квалитета и цене.
Константно се појављују нека нова „имена“, за која је тешко утврдити одакле долазе, ко је прави власник (мајка-фирма), у којој земљи се производе гуме и слично. Зато није на одмет истражити пре куповине, распитати се и евентуално погледати неке тестове на специјализованим сајтовима или у часописима, мада они заиста ретко тестирају гуме из ценовног ранга који гледа просечан возач у Србији.
Углавном, када су у питању најчешће димензије, разлика у цени између најјефтинијих, тзв. буџет гума, и оних за које се може рећи да спадају у средњи или премијум сегмент, није нарочито велика.
3) Куповина половних гума
Не знате у каквом су стању и колико су километара прешле. Могу да имају скривене мане које не могу да се уоче голим оком, чак ни приликом монтаже и балансирања. Нпр. оштећена унутрашња носећа структура након ударца или пребрзог пењања на ивичњак.
Током употребе самом материјалу од којег је пнеуматик израђен мењају се карактеристике услед разних утицаја, па има мањи грип приликом кочења или скретања. Ту су и микропукотине и друга веома ситна оштећења.
Дубина шаре није показатељ пређене километраже. Газећи слој гуме троши се различитом брзином у зависности од стила и услова вожње, тежине возила, снаге мотора, временских услова, квалитета асфалта...
4) Не планирају куповину на време
Многи чекају задњи час за куповину, односно да почне снег, па се тада сусретну са разним проблемима. На пример, не могу да нађу гуме које желе или их нађу али их нема у димензији која њима треба; затим их нађу у некој продавници која је далеко, а знамо да снег аутоматски изазива ужасне саобраћајне гужве...
Чак и када купе гуме, код вулканизера је гужва, па не могу да стигну на ред да их замене, већ морају сутра поново да долазе, при чему треба имати у виду да сво то време возе по снегу на летњим гумама.
И наравно, ту је она основна дилема, коју сада треба на брзину решити - које гуме уопште купити?
5) Процењују карактеристике зимске гуме на основу изгледа шаре
Стара навика наших возача је да дођу у продавницу или код вулканизера, па визуелно, на основу изгледа шаре газећег слоја процењују која је гума боља за снег, односно за зиму. Некада давно тако смо могли да проценимо која ће гума боље да “копа” по снегу, али је технологија у међувремену знатно напредовала, па данашње зимске гуме имају знатно напреднију конструкцију газећег слоја.
Стога је паметно на време планирати куповину зимских гума, распитати се на више страна, потражити савете на форумима, погледати тестове у специјализованим часописима или на сајтовима...
6) Не виде куповину зимских гума као инвестицију, која притом штеди летње гуме
Куповина зимских гума је инвестиција из много разлога. Са њима сте безбеднији и смањујете шансу да доживите удес са последицама које из тога проистичу.
Такође смањујете могућност да у удесу оштетите или уништите ауто или останете негде заглављени, па морате да зовете помоћ. Уколико изазовете удес, чак и блажи, следеће године ће вам бити скупље обавезно осигурање.
Неки возачи, нарочито они чији аутомобили имају атрактивне алу фелне са нископрофилним гумама, зими користе посебан сет точкова и то челичне фелне са зимским гумама другачијих димензија - мање фелне и гуме вишег профила.
На тај начин не само да чувају алу фелне и летње гуме од соли и ризле који се посипају по путу, већ и од ударних рупа које се чешће појављују у зимском периоду. Притом је зимски сет точкова са „дебљим“ гумама (вишег профила) отпорнији на оштећења приликом преласка преко ударних рупа.
7) Одлажу куповину нових гума док се дубина шаре на старима не спусти на законски минимум
По закону је на зимским гумама минимална дубина шаре 4 mm. Међутим, не препоручује се чекање да се шара толико потроши, при чему треба имати у виду да није реч само о њеној дубини, већ и о томе да зимске гуме, односно материјал од којег су направљене, временом губи карактеристике неопходне за безбедну зимску вожњу.
8) Купују гуме погрешних димензија зато што су јефтиније
На једне фелне могу да се монтирају гуме различитих димензија, без обзира да ли је реч о ширини или о висини профила. Ову могућност користе неки возачи како би купили зимске гуме у димензији која је јефтниија. На тај начин и директно и посредно могу озбиљно да утичу на безбедност на путу.
Наиме, када је реч о ширини гума, постоје стандарди по питању компатибилности ширине фелне и ширине гуме. Уколико мало одступите од тих стандарда, није страшно, али ако претерате, могу да се јаве негативни ефекти у виду лошије управљивости, стабилности и удобности.
Зато саветујемо да се држите фабричких препорука, нарочито зато што ни уштеда са куповином гума других димензија није нарочито велика. Ако баш инсистирате на промени димензија гума, а не желите да мењате фелне, компатибилност различитих фелни и гума најлакше можете да проверите на овом калкулатору.
Када је реч о висини профила гуме – саветује се да разлика укупног пречника точка (спољашњи пречник гуме) не буде већа од 3%. И у овом случају овакав online калкулатор може да буде од огромне помоћи.
Зато је најбоље решење купити посебан сет мањих и ужих фелни које ћете користити зими и на њих монтирати уже гуме вишег профила тако да укупан пречник остане приближан оригиналном. На пример гуме димензија 195 65 Р15 и 205 55 Р16 су практично исте.
Тако ћете смањити трошкове на више начина – јефтиније зимске гуме, мања је могућност оштећења алу фелни, не плаћате два пута годишње вулканизера за монтажу/демонтажу.
9) Заборављају на пратеће трошкове
Поред саме цене гума, ту су трошкови монтаже и балансирања. Цена зависи од димензија точка и места где обављате монтажу, тако да могу да постоје осетне разлике у цени.
10) Купују квалитетније гуме за предње точкове, док старе и истрошене стављају позади
Задње вешање је изузетно важно за стабилност и управљивост аутомобила, чак и на сувом асфалту. Када је реч о снегу, поледици и сличним зимским условима са клизавим коловозом, негативни ефекти концепције добрих гума напред и лоших позади много лакше долазе до изражаја.
На пример, код скретања постоји већа опасност да вам „побегне“ задњи крај, да се изгуби контрола над возилом у ситуацијама када се истовремено кочи и избегава препрека на путу, па чак ни код кочења на правцу ситуација није наивна пошто због клизавог коловоза задњи точкови буквално нису у стању да контролишу задњи крај возила. Зато се саветује да квалитет зимских гума на свим точковима буде једнак.
Зимске гуме за своје возило можете погледати на сајту Интернет продаја гума који је, као и сајт Половни аутомобили, део Инфостуд групе.