Да ли акумулатор БРЖЕ ПРОПАДА лети или зими? Ево како да вам ТРАЈЕ ШТО ДУЖЕ
Акумулатори се најчешће кваре зими, али испоставило се да то није због ниских температура, већ углавном због запуштености које се деси током лета.
Батерија која није припремљена за зиму, престаје да ради при првом мразу, а стручњаци објашњавају шта се догађа са акумулатором лети, и како то утиче на његов рад при ниским температурама.
Лети аутомобили често стоје на сунцу и толико се загреју да не можете ни да их пипнете. То значи да је врело не само у кабини, већ и испод хаубе.
Већина возача који имају лоша искуства са акумулаторима зими, не могу замислити да је то последња ствар која ће отказати лети. У правилу је то тачно, јер лети из акумулатора не треба "исцедити" толико енергије као на ниским температурама.
Међутим, током високих темепратура батерија губи највише потенцијалне енергије, јер се са повећањем температуре хемијске реакције које се одвијају у батерији вишеструко убрзавају што убрзава процес самопражњења - не као резултат оптерећења, већ као резултат повишене температуре.
Разлика између зиме и лета, односно ниских и високих температура, зна да буде кобна за батерију.
Хладна батерија има спорије хемијске процесе, па се чини да је слабија и често јој треба више времена да се пробуди. Међутим, захваљујући споријим хемијским процесима у унутрашњости, дуже задржава своју трајност.
Оптимална температура за батерију је отприлике 20 степени Целзијуса и са сваким смањењем од 10 степени, ти процеси се двоструко успоравају. Смањује се и њен капацитет, али само теоретски, јер ће у пракси иста батерија брзо вратити номинални капацитет на оптималној температури, истичу стручњаци.
Лети батерија брже ''stari''
При високим температурама батерија је одмах спремна за рад, капацитет јој се не смањује, а хемијски процеси убрзавају се двоструко за сваких 10 степени Целзијуса више.
Нажалост, то такође узрокује брже пропадање батерије, тачније, унутрашње решетке кородирају.
Дакле, због високих температура батерија ''stari'' брже него зими, а то се догађа пре периода јесен-зима, када је потребно што боље стање батерије.
Лако, дакле, можемо да резимирамо да се батерија зими ''квари" не зато што је исцрпљена ниским температурама, већ зато што је цело лето интензивно радила и дотрајала, а ниске температуре су је само разоткриле и ''дотукле''.
Провера једном годишње
Стање акумулатора најбоље је проверити у аутосервису или специјализованим радњама, где електричар користи професионални тестер акумулатора. Ако се ради о темељном испитивању, сервис ће задржати батерију 24х на пуњењу и тек онда обавити квалитетно испитивање, док ад хоц тестирања нису меродавна.
Оно што самостално можете да урадите, јесте да направите са обичним комерцијално доступним тестером, али он ће евентуално открити тек мање недостатаке, често и оне безазлене када тестер покаже мањи капацитет, јер се аутомобил није возио дуже времена.
Без професионалне опреме, тешко је уочити оштећење ћелија или мерити фабрички капацитет, па ако сумњате у исправност акумулатора, најбоље је да бар једном годишње посетите сервис.
Како заштитити батерију од топлоте, односно убрзаног старења?
Ако ауто паркирамо ван гараже и лети стално стоји на сунцу, а користимо га или врло ретко или врло често, али на кратким деоницама – то је најгори могући сценарио за батерију.
Стручњаци наводе да би идеално решење било извадити батерију из аутомобила по топлом времену када га не користимо. Наравно, то би било рискантно, често и превише компликовано, па би могло и да могло узрокује проблеме са аутомобилом.
Зато, једини прави начин да заштитите акумулатор јесте да га редовно пуните. Не ради се о пуњењу једном годишње пре зиме, јер тада може бити прекасно. Иако овакви процеси нису ни практични, нити свакодневни у возилима из 21. века, стручњаци предлажу регенерацију батерије бар једном годишње.
Већина јефтиних батерија које можете наћи на "афтермаркет" тржишту, које имају две или више година гаранције, захтева ''освежење'' након прве године коришћења, како би се продужио рок трајања и испунили гаранцијски услови.