ВЕЧИТА ДИЛЕМА: Предњи или задњи погон - Ево шта је боље у смислу безбедности
Лако ћете се одлучити.
Полемика око тога да ли је бољи предњи или задњи погон не престаје. Возачи су подељени по том питању, а скоро сви заборављају да прво треба дефинисати шта то уопште значи "бољи". Бољи у чему или по чему?
НИЈЕ ПАМЕТНО ДА ВАМ АУТОМОБИЛ ПРЕКО ЗИМЕ СТОЈИ НА ПАРКИНГУ: Ево шта се прво квари ако га месецима не возите
НЕВЕРОВАТНО ПРАВИЛО: Ако овде возите у јакни спремите новчаник - КАЗНЕ СУ ОГРОМНЕ
ВОЗАЧИ, ПАЗИТЕ: Почиње контрола просечне брзине и на магистралама - КАЗНЕ СУ ПАПРЕНЕ
Генерално и најуопштеније речено - предњи погон је бољи за мање и слабије аутомобиле, док је задњи погон бољи за веће и снажније лимузине, нарочито оне са спортским "педигреом".
Дакле, ако су само возне карактеристике у питању, задњи погон је убедљиви победник. Али ако желимо да направимо ауто у којем ће путнички и пртљажни простор били максимално искоришћени у односу на димензије возила, онда је предњи погон бољи избор.
Сада нам је безбедност на првом месту, пошто смо приметили да много млађих возача пита да ли је паметно да као први ауто купе неки старији BMW. Чули су много прича о томе како се BMW-u изузетно лако и изненада занесе задњи крај у кривини.
То јесте тачно - али само када су у питању старије генерације без електронских система као што су АСР (или ТЦС - контрола тракције или контрола проклизавања погонских точкова) или ЕСП (електронска контрола стабилности).
Притом наглашавамо - та велика заношења задњег краја буквално никада се не дешавају приликом нормалне вожње по сувом асфалту. Проблем настаје углавном када се за воланом нађе неискусан или сувише самоуверен возач, при чему се вози брзо, нарочито ако је асфалт клизав због кише, снега или леда.
Незнање и неискуство су можда чак и главни фактори. На првом месту, треба знати да се у кривини (или кроз кривину) не додаје гас. То се не ради ни са аутом са предњим погоном.
Старији ауто без икакве "електронике" може да се занесе и на правцу ако се нпр. вози по снегу и оштро се дода гас. Велику улогу наравно играју и гуме - што су гуме квалитетније и новије, мања је шанса да ће доћи до губитка контроле.
Такође, што већа снага мотора - лакше ће точкови да се заврте у празно... Али сада говоримо углавном о возилима снаге до 80 kW или 109 КС, колико је ограничење за оне са пробном возачком дозволом.
Коначан одговор
Наш савет је да ако сте почетник са скромним буџетом, тј. тек купујете свој први ауто и тражите нешто за 1.500-2.500 евра, али желите да имате нешто спортски и атрактивно, да ипак узмете неки ауто са предњим погоном.
Ако сте почетник, имате још много времена да купите озбиљнији ауто са задњом вучом, при чему ћете вожњом аута са предњом вучом стећи драгоцено искуство - предња вуча "опрашта" многе грешке које задња уме озбиљно да "казни".
Наравно, улетите ли агресивно и пребрзо у кривину са аутом са предњим погоном, закони физике ће се потрудити да наставите право уместо да скренете.
Углавном, да не бисте током прве две-три године уништили свој обожавани BMW, купите нешто из Голф класе, осим уколико нисте сигурни да сте довољно смирени и стабилни да вас адреналин на клизавом путу не одвуче у страну.
Истина, на сувом асфалту, па још у комбинацији са слабим мотором, ауто са задњом вучом је сасвим безбедан. Задњи точкови гурају возило, предњи га усмеравају, па не долази до негативног утицаја једне функције на другу.
Електронски системи
Старији аутомобили са задњим погоном без система као што су АСР и ЕСП потпуно су друга прича у односу на новије са напредним електронским системима за контролу стабилности.
Стога код овог питања - да ли је безбеднији предњи или задњи погон - увек треба имати у виду које и какве аутомобиле поредимо. Возити по снегу и леду BMW Е36 из 1997. и неку новију "јединицу" или "тројку" сличне снаге представља небо и земљу.
ЕСП ће спречити проклизавање задњих (погонских) точкова, заношење и прелазак у другу траку или излетање с пута. Наравно, ЕСП не може много да помогне ако идете сувише брзо, ако имате лоше гуме, ако је подлога (асфалт или снег) сувише клизава.