Да ли коришћење темпомата може да буде опасно?
Темпомат (или "контрола крстарења") може да повећа ризик од саобраћајне незгоде, иако спречава прекорачење ограничења брзине
Данас говоримо о старом, "примитивном" темпомату. Савремени адаптивни темпомати који прате кретање других возила и могу сами да успоравају и коче, сасвим су друга прича – њима се сада не бавимо, пише сајт Половни аутомобили.
Предности темпомата су углавном јасне. Не морате да држите ногу на папучици гаса бесконачно дуго на ауто-путу, па можете да се протегнете и промените позицију седења без утицаја на папучицу гаса, не морате да бринете о ограничењу брзине и слично.
Наравно, морате да пратите саобраћајне знакове и да успорите када је то потребно.
Зашто би неко уопште помислио да је темпомат "опасан"?
Један од главних проблема је кашњење приликом кочења у случају потребе за изненадним/оштрим кочењем. До кашњења долази из два разлога:
1) Другачији положај стопала у односу на папучицу кочнице
2) Пад концентрације
Како долази до кашњења због другачијег положаја стопала?
Тако што десно стопало није на папучици гаса и не може у делићу секунде рефлексно да се пребаци на папучицу кочнице.
Међутим, многи возачи тврде да им „погађање“ папучице кочнице у критичним ситуацијама не представља никакав проблем. Стога смо покушали да утврдимо где просечан возач држи десно стопало када користи темпомат.
Код већине једноставно нема правила – померају десну ногу у зависности од дужине вожње, умора, утрнулости ноге, као и од врсте возила.
Да ли темпомат заиста изазива пад концентрације?
Многи тврде да коришћење темпомата и пад концентрације не могу да се доводе у везу, пошто темпомат само одржава брзину, док возач и даље мора да буде концентрисан на друга возила, кривине, итд. На пример, ако сте у десној траци на ауто-путу, морате да пазите на камионе и аутобусе који се крећу спорије од вас.
Међутим, 2013. године у Француској је обављено тестирање чији су резултати показали да темпомат утиче на брзину реакције возача. Уместо правих аутомобила коришћен је симулатор, а возачима су, између осталог, праћени покрети очију и мождана активност.
Показало се да спорије реагују приликом кочења у различитим ситуацијама, да претицање обављају мањим брзинама, да ређе коригују путању, тј. позицију у својој траци, итд. Такође је примећено да им се успоравају покрети очију и мождана активност.
Професор Андре Дуфоур, који је водио истраживање, рекао је да није против темпомата, али сматра да би возачи требало да буду пажљивији када га користе.
Закључак
Темпомат је дефинитивно користан, мада има одређених мана, нарочито у непредвиђеним ситуацијама и при лошим временским условима.
Каква су ваша искуства? Да ли и колико често користите темпомат, у којим ситуацијама, да ли сте приметили да вам успорава реакције? Сматрате ли да је тестирање у Француској релевантно, пошто су возачи користили симулатор уместо вожње правог аутомобила?