Да ли вреди инвестирати у класичне аутомобиле?
Да, ако знате на шта да обратите пажњу.
Док неки људи инвестирају на берзи, други радије бирају предвидљивије инвестиције попут класичних аутомобила. Произведени пре више од 30 година, класични аутомобили постају све популарнији међу људима који траже инвестиционе прилике.
Према Матасу Бузелису, стручњаку за аутомобиле у царВертицалу, пажљиво одабрани, беспрекорни модели могу повећати своју вредност неколико пута, чак и након неколико година.
Шта се сматра класичним аутомобилом?
Да би се аутомобил сматрао класичним, требало би да је произведен пре више од 30 година. Међутим, није сваки аутомобил који је стар 30 година вредна будућа инвестиција.
Обим производње, цена и разлози производње могу објаснити зашто се неки аутомобили сматрају правим класицима, а други не.
На пример, аутомобил који је био изузетно популаран и приступачан масама вероватно неће бити врло пожељан класични аутомобил, али његова најватренија, најмоћнија или најређа верзија може постати популарна међу ентузијастима и сматрати се класиком.
На пример, Форд Sierra био је популаран аутомобил у осамдесетим и деведесетим годинама, али то није модел који би био пожељан међу колекционарима класичних возила.
Међутим, другачија је прича са Cosworth варијантом, појачаном верзијом Форд Sierre, која је била намењена тркању и имала је ограничену производњу.
Ево неколико одличних примера аутомобила различитих цена који би требало да повећају своју вредност у будућности:
Мерцедес-Бенз 500СЛ или 600СЛ (Р129 шасија) – вечан дизајн од Мерцедес-Бенза. Ови роадстери били су врло софистицирани за своје време и често их траже ентузијасти немачких аутомобила.
Ауди С2 Цоупе – опремљен чувеним 2.2-литарским, 5-цилиндричним 20-вентилским мотором, нуди обиље снаге уз задржавање препознатљивог изгледа Аудија.
Peugeot 205 ГТИ 1.9 – ово је можда и газда спортских хечбек аутомобила. Аутомобил који је веома забаван за вожњу упркос својој конзервативној снази према данашњим стандардима.
Цитроен СМ – чувени Цитроен са примесом Масератија. Веома посебан аутомобил са суспензијом која је софистициранија од оних које се налазе у данашњим луксузним аутомобилима.
Ланциа Делта Интеграле ЕВО (или ЕВО2) – изузетно скуп аутомобил који има обиље педигреа из Светског првенства у релију. Врло вредна инвестиција за сваког колекционара аутомобила.
Танка линија између инвестиције и забаве
Купци класичних аутомобила могу се поделити у две групе: оне који купују и продају аутомобиле ради профита и оне који купују таква возила ради искуства, возећи их само за ексклузивне прилике.
Возачи који размишљају о набавци класичног аутомобила често су преварени идејом да ће се и забављати возећи тај одређени аутомобил и затим га продати по високој цени.
Међутим, могу се наћи у ситуацијама где се аутомобил хаба и троши и не задржава своју вредност.
Људи који купују аутомобиле као инвестицију не возе их около како би осигурали да остану у врхунском стању и не доживе никакве кварове или несреће. Користе их само за посебне прилике, обично избегавајући екстремне временске услове.
То такође значи да такви аутомобили морају бити смештени у суву, изоловану и температурно регулисану гаражу, што захтева додатну инвестицију.
Стари аутомобили привлаче млађе возаче
Млађи и неискусни возачи често имају различите мотивације за куповину старијег аутомобила. За неке, возило је само средство за долазак од тачке А до тачке Б и нису заинтересовани за културу аутомобила. Други не верују у своје возачке способности, па бирају стари и јефтин аутомобил како би смањили финансијске губитке у случају несреће.
Међутим, постоје и млађи ентузијасти који воле да доживе праву емоцију класичних аутомобила који су можда користили њихови родитељи или баке и деке. Ти аутомобили могу бити повезани са носталгијом и враћањем вредних сећања, али се често могу приказати као веома добра инвестиција.
Беспрекорни класични аутомобили могу бити скупљи на западним тржиштима
Западноевропске земље често имају развијенију културу класичних аутомобила, док у источној Европи неки власници не знају какав драгуљ могу имати или која је стварна вредност старог Мерцедеса. Стога, ако возило има високу потражњу, добра је идеја продавати га на западним тржиштима попут Италије, Француске, Немачке, Белгије или Велике Британије.
"Култура класичних аутомобила је израженија у западним земљама, где светски познати сајмови привлаче врхунске колекционаре који излажу свој инвентар класичних аутомобила и траже пословне прилике. То такође истиче потенцијал за продају класичних возила на међународном нивоу. У данашњем повезаном свету, коришћење онлајн аукција чини овај процес лакшим него икад пре", сугерише Матас Бузелис, стручњак за аутомобиле и директор комуникација у царВертицалу.
Продавци приватних аутомобила су лакши за преговарање, али то има своје ризике
Иако купци очекују да ће наићи на ретки аутомобил чији власник не разуме његову вредност, шансе за проналажење тако добре трговине су мале.
Продавци увек знају шта продају, јер су стални професионалци у послу. Стога су стари и добро очувани аутомобили знатно скупљи када се продају преко дилерских места.
Цео процес куповине је транспарентнији када се аутомобил набавља преко дилерског места, јер они проверавају своја возила пре продаје. Куповина аутомобила од приватних продаваца има својих ризика , јер може бити тешко утврдити како је возило одржавано и вожено на први поглед.
Само аутомобили који су верни оригиналном дизајну вреде ту цену
Чак су и класици често рестаурирани и префарбани, па мало тога подсећа на њихов оригинални изглед. Да би задржао највећу вредност старог класичног возила, оно мора бити што верније оригиналу и у најбољем могућем стању.
"Нема ништа горе од поседовања возила са јефтиним поправкама, посебно када се узму у обзир аутомобили који су веома тешки и скупи за одржавање. Старији модели Мерцедес-Бенза, на пример, били су веома напредни за своје време, али су ови модели ноћна мора за поправку јер су хидрауличне контроле коришћене за практично све. Често постоји ова бескрајна рутина тражења оригиналних делова, док неки делови могу бити обновљени само од стране вештих механичара", објашњава Бузелис.
Докази о одржавању су кључни за инвеститоре
Ауто класици могу имати врло стару сервисну историју, а неки од тих записа можда никада нису дигитализовани. Дакле, једини доступни докази о добром стању су документација о одржавању.
Купци класика требало би да обрате пажњу на документацију возила, јер ови документи могу бити лажни и створити илузију да аутомобил нема недостатака. Неки историјски записи још увек могу бити дигитализовани, тако да је мудро проверити историју онлајн путем ВИН броја и видети да ли се поклапају.