ВЕРОВАТНО НЕ ЗНАТЕ: Ево шта су ЕСП и АСР и зашто су важни за Ваш аутомобил
Добро је знати.
Многи ће рећи како су данашњи аутомобили изгубили механичке чари, већ су само огромни компјутери на точковима. Иако је то тачно, електроника нам је донела и неке фантастичне ствари, као што је ЕСП, а ви ћете сазнати шта је ЕСП заправо и зашто је важан, пише МД ауто делови.
ПРОВЕРИТЕ НА ВРЕМЕ: Истрошени амортизери могу бити јако опасни, ЕВО НА ШТА ОБРАТИТИ ПОСЕБНУ ПАЖЊУ (ВИДЕО)
ОПАСНО ПО ЖИВОТ: Ево како да повратите контролу над својим возилом
TOYOTA СЕ ХИТНО ОГЛАСИЛА: Ови старији модели имају квар које МОЖЕ ДА УБИЈЕ ВОЗАЧА!
Да би један аутомобил био сматран "добрим" постоје разни критеријуми које мора да испуни, квалитет, цена, потрошња, брзина… Међутим, често се иза бројева заборавља важна ствар – безбедност.
Аутомобили су знатно напредовали у смислу структуралног дизајна. Када то кажемо, не мислимо само у поређењу данашњих возила са аутомобилима почетком 20. века. Велике промене остварене су и у претходних 20 година, а једна од највећих је имплементација ЕСП.
Шта је ЕСП?
Просто речено ЕСП је систем који је задужен за одржавање стабилности возила.
ЕСП је скраћено од Елецтрониц Stability Programme, како је назвао Ауди.
Као што је случај са силним скраћеницама код дизел мотора, остали произвођачи су одлучили да њихов систем мора имати своје име. Па је тако код Форда познат као Адванцетрац; Генерал Моторс га је крстио СтабилиТрак; док се Porsche одлучио да чак и име бренда стоји у називу – Porsche Управа за стабилност.
Назовимо га како год, његова улога је иста у свим возилима. Електронска контрола стабилности вас чува од удеса умањујући ризик од проклизавања и губљења контроле због заношења аутомобила.
Како то ради?
За исправно функционисање система је задужена гомила сензора. Када дође до губитка контроле над возилом на сцену ступа ЕСП који помоћу компјутера у милисекунди израчунава оптималну путању возила и активира кочнице на појединачном точку како би вратио возило на израчунату путању.
ЕСП се активира када изгубите контролу над аутомобилом, а то се најчешће дешава у следећим ситуацијама:
- Подуправљање – код уласка у кривину са неприлагођеном брзином задњи део аутомобила се заноси, компјутер то препознаје и активира кочницу задњег левог точка, чиме се возило враћа на жељењу путању.
- Preupravlljanje – нагло скретање изазива окретање задњих точкова у страну, компјутерски се активира кочница предњег левог точка, што даје возачу више времена да реагује и промени правац.
ЕСП ради на било којој површини, на сувим путевима или чак замрзнутим језерима. Реагује и исправља проклизавање много брже и ефикасније него што би то пошло за руком возачу, често пре него што он уопште може да региструје непосредни губитак контроле.
Како је ЕСП добијао на популарности, постојала је забринутост да би ЕСЦ возачима "изазвао" лажни осећај сигурности и изазвао неодговорну вожњу која није у складу са њиховим возачким способностима.
Из тог разлога, ЕСП системи обично упозоравају возача када су активирани, тако да је возач свестан да је у ситуацији која потенцијално превазилази његово способости.
У већини аутомобила са овим системо активира се лампица на командој табли и / или сигнал упозорења.
Сви произвођачи наглашавају како ЕСП није магично решење које омогућава возачу да вози брже него што је предвиђено. Систем функционише у оквиру ограничења, не доводи до бржих кругова на стази и неће функционисати подједнако на свим површинама.
Шта је АСР
ЕСП је кровни систем који у својим подсистемима обично садржи АБС и АСР.
Регулација против клизања мотора или АСР (Antriebsschlupfregelung) је секундарна сигурносна функција која функционише у склопу са АБС-ом, на аутомобилима, камионима и спортским возилима.
Такође је позната и под називом систем контроле проклизавања, или ТЦС (трацтион цонтрол system), АСР помаже точковима приликом губитка вучне силе помоћу електро-хидрауличног система који контролише мотор и кочнице у неповољним условима на путу или у случају прекомерне брзине.
АСР је уграђен у већини аутомобила и мотоцикала од око 1992. године. За његово порекло заслужан је Porsche, који је почетком 1930-их година развио ограничени диференцијал клизања (ЛСД) који омогућава да се један точак окреће брже од осталих како би се побољшало пријањање.
АСР је уско повезан са АБС-ом, који је потекао из опреме за слетање авиона ради скраћивања дистанце током слетања.
ЕСП и АСР су стандард код модерних кочионих система. Повећавају безбедност, али не заборавите да ни данас ниједан систем не може да замени возача.