Кад гума превари брзиномер: Колико аутомобил "калира" када му ставите веће точкове?
Уколико на свој аутомобил ставите точкове већих или мањих димензија, можете да пореметите читав низ ствари...
Када аутомобил изађе из фабрике, његов брзиномер је калибрисан према димензијама његових точкова. Уколико ставите веће или мање точкове, можете да пореметите читав низ ствари - од брзине која се приказује на инструмент табли, преко пређене километраже, до рада разних електронских система за помоћ у вожњи. пишу Половни аутомобили.
Погледајмо зашто се то дешава.
Како се мери брзина аутомобила?
Постоји неколико начина, али сви се своде на мерење брзине окретања точкова. Код савремених аутомобила мерење брзине окретања обавља се обично уз помоћ сензора АБС-а. Код старијих сензор може да буде на диференцијалу. Такође диференцијал може једном сајлом која се врти да буде повезан са брзиномером.
У сваком случају, директно или индиректно - мери се брзина окретања точкова.
Зато је важан обим точка, односно гуме. Што је спољашњи обим гуме већи, точак ће једним пуним обртајем да пређе већи пут.
Ако је обим точка 1 метар - када се једном окрене, прећи ће пут од једног метра. Обим 2 метра - једним окретањем прећи ће 2 метра.
Брзиномер је калибрисан према том обиму. Стога, када систем региструје да се точак у вожњи окренуо 100 пута, узеће његов обим и помножити га са 100.
Узмимо као пример гуму димензија 195/65 Р15. Она има обим од око 2 метра. Када се тај точак током вожње окрене 100 пута, то значи да је прешао 200 метара. Затим нас интересује за које време је прешао тих 200 метара.
Ако их је прешао за 10 секунди, то значи да се кретао брзином од 20 метара у секунди или 72 км/х.
А шта када ставимо мање или веће точкове?
Да прво разјаснимо – када кажемо мање точкове, ту мислимо на точкове који имају мањи пречник и у складу с тим мањи обим. Исто важи и за веће точкове.
Дакле, није ствар само у стављању мањих или већих фелни - укупан пречник и обим точка зависе од димензија гуме, односно спољашњег пречника и обима.
То значи да не можете да поставите питање у стилу: „Ако ставим 17-ице уместо 16-ица, за колико ће да лаже брзиномер?“
Можете на исти ауто да ставите фелне од 15, 16, 17 и 18 инча (цоли), али ако у складу са повећањем пречника фелни на њих монтирате гуме нижег профила, можете да задржите исти или врло приближан укупан пречник и обим точка, тако да неће бити (озбиљнијег) утицаја на брзиномер.
На пример, можете уместо гума из горњег примера да ставите фелне 17-ице са гумама 225/45 Р17 и добићете готово исти обим и пречник - заокружићемо обим на 2 метра. То значи да ако уместо фелни 15-ица са гумама 195/65 Р15 ставите 17-ице са гумама 225/45 Р17, неће бити никакве разлике у мерењу брзине, пошто имају готово исти обим.
Многе возаче, чак и оне искусније, збуњује читава прича око означавања фелни, гума и њихових димензија и компатибилности. Није ни чудо - има ту неких нелогичности, које су условљене историјским развојем и означавањем...
Возачи из разних разлога стављају точкове, тј. комбинацију фелни и гума у димензијама које нису предвиђене од стране произвођача аутомобила.
Међутим, неретко возачи монтирају комбинацију фелни и гума таквих димензија да се пречник и обим точка значајно разликују од оригиналних мера. Можда имају мањи пречник и обим, можда већи – нећемо сада улазити у разлоге или предности и мане.
Нас интересује - колико ће та промена димензија утицати на брзиномер?
Одговор можемо да добијемо уз помоћ online калкулатора.
Калкулатор - колико ће промена димензија "варати" брзиномер
На сајту Internet-prodaja-guma.com постоји калкулатор у који унесете оригиналне димензије гума и димензије оних гума које сте већ ставили или тек планирате. Само кликните на линк: КАЛКУЛАТОР димензија гума.
Коришћење калкулатора је изузетно лако. Ваш једини задатак је да унесете димензије гума - аутоматски добијате информације као што су:
- Разлика у пречнику (у цм и у %)
- Разлика у обиму (у цм и у %)
- Стварну брзину аутомобила када брзиномер показује 100 км/х
- Брзину коју показује брзиномер када се ауто стварно креће 100 км/х
- Промену клиренса (висина возила од тла).
Имајте у виду да сви подаци које добијете неће бити 100% прецизни из више разлога. На пример, ни на једном аутомобилу брзиномер није 100% тачан. Увек постоји одређено одступање.
По европским прописима, брзиномер не сме да приказује брзину мању од стварне брзине. Сме да приказује већу брзину, а максимална разлика је одређена комбинацијом процента стварне брзине и фиксним делом (у км/х) без обзира на стварну брзину.
Тако нпр. ако казаљку брзиномера држите тачно на 100 км/х, ви се у ствари крећете 95 км/х. Разлике могу да буду веће или мање, у зависности од разних фактора, као што су прецизност читавог система за мерење и приказивање брзине, димензија гума, истрошености гума, притиска у гумама (притисак утиче на то колико ће гума да "легне" на месту контакта са асфалтом)...
Закључак
Саветујемо да обавезно упоредите гуме преко калкулатора ако стављате нове димензије - тако ћете знати приближно колико брзиномер може да вас "превари".