Каиш или ланац? Шта је боље за мотор и на шта треба припазити кад купујете половњак?
Пуцање ланца/каиша може да доведе до великих оштећења у мотору.
Приликом куповине половног возила свакако је битно информисати се о интервалима замене зупчастог каиша или ланца. Ако није наведено да су претходно замењени сви потребни делови, а било је већ потребно заменити их, штете настале отказивањем каиша могу бити вишеструко веће од замене тог дела.
Дакле, укратко, зупчасти каиш или ланац спаја брегасту осовину (код неких мотора и водену пумпу) и радилицу мотора. Пуцање ланца/каиша може да доведе до великих оштећења у мотору (пуцања вентила, оштећења клипњача…), пише сајт Automobili.ba.
Које су карактеристике ланца, а које каиша?
Ланац
Претежно ланчани преносници немају одређени интервал замене по пређеним километрима од стране произвођача и код редовне замине одговарајућег моторног уља и филтера није их потребно мењати до неког већег отварања или сервиса мотора од 200.000 км до 300.000 км.
Тада је препорука да се замени ланац, ако је већ због неке неисправности отворен мотор. Углавном, овај тип преносника је првобитно замишљен да може издржати колико ће трајати и мотор. Звучи идеално, али нажалост често није тако.
Поједини произвођачи су код новијих генерација мотора смањили димензије ланца како би олакшали поједине масе у покрету и добили боље карактеристике мотора, али нажалост тиме су се приближили и ранијем отказивању ланца.
Поједине моторе потребно је комплетно извадити из возила како би се заменили ланац мотора и сви потребни пропратни резервни делови, па приликом куповине половњака и то треба имати у виду и распитати се у овлашћеном сервису о типу мотора који се налази у аутомобилу који намеравате да купите.
Каиш
Са друге стране, каиш је ограничен на временски период замене, најчешће између 5 до најдуже 10 година, у зависности од тога шта је произвођач прописао, а потреба замене каиша према пређеним километрима је такође различито дефинисана код сваког произвођача или генерације мотора.
Замене су у широким распонима од 60.000 до 240.000 км код одређених нових генерација мотора па је обавезно консултовати се са сервисом око тога када је потребно заменити зупчасти каиш за ваш мотор.
Углавном, ако се на мотору мења зупчасти каиш у просеку на сваких 200.000 км или 10 година врло вероватно ће то бити повољније и поузданије решење од ланчаног преносника за који можете чути од сервиса да је склон пуцању, а произвођач му чак и не одреди потребан интервал замене већ само потребну контролу у сервису приликом редовног сервисирања возила.
Сервис вас може информисати да долази до пуцања ланца између 120.000 км до 200.000 км и да је препорука да се замени, а цена трошка замене и резервних делова може бити и до три пута већа него замена зупчастог каиша.
Важно је знати да ако дође до непланираног квара на систему, поправка возила може у зависности од доступности резервних делова потрајати од 15 до 30 радних дана па је добро на време проверити да ли је систем преноса у мотору правилно и на време одржаван у складу са упутствима произвођача или према препорукама сервиса.