Како да свој мотоцикл конзервирате пред зиму?
Први корак при одлагању мотоцикла је целокупно прање...
У периоду године смо када многи власници одлажу своје двоточкаше да презиме до пролећа. У овом тексту, писаћемо шта је потребно и како да „испратите“ свог љубимца у удобан зимски сан.
Поред конкректних савета, скренућемо пажњу и на неколико честих радњи којим власници праве више штете него користи.
Одлагање мотоцикла током зиме, није исто што и конзервирање возила. Период зимовања мотоцикла је заправо кратак. Конзервирање се ради у случајевима када се возило не користи дужи временски период, као што су на пример војна возила у резерви. У случају мотоцикала, одлагање можемо посматрати као благу верзију правог процеса конзервирања, пишу Половни аутомобили.
Прање, заштита лака и пластичних делова
Први корак при одлагању мотоцикла је целокупно прање. Већина мотоциклиста ће из ентузијазма свакако то урадити што је подржано конкретним бенефитима, које наводимо у наставку.
Током вожње, на мотоцикл се лепи разна органска и неорганска прљавштина. Често и корозивна. Што је прљавштина дуже залепљена, касније се теже уклања. Катран, асфалт, течности које цуре из других возила су контаминације које доводе до тога да мотоцикл не изгледа „свеже“.
Птичији измет је корозиван и познато је да нагриза лак. Поред тога, прљав мотоцикл није добро покривати. Зато што покривка или цирада клизи по прљавим деловима који „шмирглају“ финиш. Поготово бокове репа и резервоара.
Залепљени инсекти, што дуже стоје теже их је уклонити. Током прања, никако не утрљавајте остатке инсеката или још горе да користите абразивна средства и крпе. Оштетићете лак који је на мотоциклима готово увек у танким слојевима.
Након прања, добро исушите мотоцикл. Ако сте у могућности, добро је да напрскате средство за заштиту спољашних пластика које нису лакиране. На пример, носач таблице, мат црне пластике око инструмент табле, итд. На лакиране површине, било би феноманално нанети восак или бар брзи восак у спреју.
Подмазивање ланца
Опрати мотоцикл, а не опрати ланац је као да велики део посла нисте урадили. Ланац који се сија је увек био показатељ доброг одржавања. Зашто морамо да перемо ланац?
На ланцу се због спреја, хвата буквално свака прљавштина коју можете да замислите. Прљавштина доводи до убрзаног хабања склопа, ствара се већи отпор при окретању, карике ланца кородирају и временом, због оштећења заптивки, запекну.
Око прања ланца нема пуно мудрости. Као средство за прање користимо петролеј, ланац трљамо четкицом за зубе и када га потпуно очистимо, исушимо га крпом и подмажемо.
Добар савет: Не морате да користите скупе спрејеве за ланац. Довољно је да ланац подмажете мењачким уљем, САЕ90. Литар овог уља је неколико пута јефтинији од спреја за ланац, а трајаће вам годинама.
Акумулатор на топлом
Акумулатор је један од делова мотоцикла који треба да буде што мањи, како би се уштедело на тежини и што лакше „упаковао“ у већ тесан простор у раму мотоцикла. Мањи акумулатори су „нежнији“ па се неретко деси да током зиме, због температуре у потпуности откажу или се значајно оштете.
Да на пролеће не буде изненађења, акумулатор треба демонтирати са мотоцикла и одложити на собној температури. Ако имате среће да је то топла гаража, акумулатор не одлажите директно на бетон. Исто тако, не одлажите акумулатор поред грејног тела или на местима која су доступна деци.
Добар савет: Најбоље што можете да урадите за акумулатор је да га прикачите на паметан пуњач. Такви пуњачи имају наменске режиме рада како би одржавали акумулатор исправним током периода некоришћења.
Гуме напумпане и одигнуте
Како би избегли деформације и оштећења структуре гуме, иста мора да буде напумпана препорученим притиском. Ако имате могућности, није лоше да мотоцикл поставите на штендере како би растеретили гуме.
Уколико то није могуће, довољно је да буду напумпане. Не морате нужно да окрећете точкове током зиме.
Добар савет: Уколико мотоцикл поседује централни штендер, искориситите га уместо бочног ослонца. Парчетом летвице или нечем сличним, можете одигнути за пар центиметара предњи точак и растеретите тежину са гума и ослањања.
Резервоар до чепа и ново уље
Метални резервоар, током некоришћења мотоцикла увек треба бити напуњен до чепа. Зато што унутрашњост резервоара који није уроњена у гориво кородира услед влажности ваздуха. Наравно, резервоар неће кородирати за пар месеци, али дугорочна небрига ће сигурно довести до корозије која се касније јако тешко санира.
Корозија ће касније доспети у систем за напајање горивом. То значи квар пумпе за гориво, блокирање дизни или инџектора.
Зашто заменити уље у агрегату пред зиму?
Сврха моторног уља поред подмазивања и хлађења јесте и чишћење унутрашњости агрегата. Током сагоревања смеше бензина и ваздуха остаје гареж и један мали део несагорелог бензина. Остатке сагоревање чине сумпорна и сумпораста киселина која је јако корозивна.
Уље чисти, односно скупља те остатке. Чак иако сте прешли малу километражу ове сезоне, углавном локално, то не значи да је уље и даље добро. Хладни стартови и кратке вожње су те које стварају највише гарежи и кондензацију влаге у агрегату.
Кондезација, ствара микро галванску корозију између две површине метала. На пример, карика и цилиндра.
Синтетичка естарска уља су јако добра заштита од корозије. Зато што су честице естра поларне, те се „лепе“ за метал стварајући „дебљи“ слој уљног филма.
Добар савет: Период одлагања мотоцикла током зиме је кратак. Не морате да користите средства за стабилизацију октанске вредности или посебна горива ако је период некоришћења краћи од шест месеци.
Покривање
Мотоцикл треба да се покрије како би га заштитили од прашине. Као што смо на почетку текста поменули, покрива се чист мотоцикл.
Како греше мотоциклисти када покривају мотоцикл?
Покривка којом се покрива мотоцикл, треба да буде паропропусна. То је веома битно како се влага не би задржавала унутар покривке. Ово је изузетно битно за мотоцикле који су одложени напољу или испод терасе, тенде и сл. Влага је велики непријатељ свих возила.
Покривка, односно цирада, мора да буде добро фиксирана како је ветар не би одувао.
Стартовање
Када одложите мотоцикл да презими, нема паљења до пролећа. Односно, нема стартовања ако се мотоцикл неће возити. Ово је генерално правило, али током зиме је строго правило.
Многи мисле да чине добро мотору, да проврти уље, подмаже се и сл. Заправо, чините штету. Напињете без разлога акумулатор и стартер.
Хладни стартови највише штете агрегату, много више него константна вожња стотинама километара. Ствара се велика кондензација која касније не може да се исуши (отуда бели дим из ауспуха).
Никаквог бенефита од зимског паљења нема, па се суздржите стартовања до пролећа.