Како и чиме се пере мотор, да ли постоји ризик?
У теорији, ситуација је прилично једноставна - уколико се прање моторног простора обави на исправан начин и уз заштиту осетљивих елемената, потпуно је безбедно, пише сајт Половни аутомобили.
Прање мотора је тема око које возачи углавном имају супротстављена мишљења. Једни тврде да је апсолутно безбедно, други кажу да прскање воде по моторном простору може да изазове озбиљне проблеме са електроником.
У теорији, ситуација је ипак прилично једноставна – уколико се прање моторног простора обави на исправан начин и уз заштиту осетљивих елемената, потпуно је безбедно.
Притом су осетљиви елементи и контакти фабрички солидно заштићени од утицаја воде, иначе би приликом брзе вожње по киши долазило до проблема, пошто вода у тим условима при високој брзини продире у моторни простор.
Наравно – није сваки ауто исти, па не можемо да генерализујемо. Такође не може да се посматра на исти начин улазак воде током вожње по киши и директно прскање "пушком" или цревом по отвореном моторном простору.
Како се пере мотор?
Постоје разна средства којима сами можете да оперете читав моторни простор. На пример, доступна су као спреј или пена који се напрскају по моторном простору, или течност у пластичној флашици са монтираном ручном прскалицом, а можете да купите и концентровану течност коју треба разредити и нанети на начин који вам највише одговара.
Ту су и већа паковања од 5 или 10 литара течности спремне за употребу. Цене драстично варирају у зависности од разних фактора, али рецимо да за 400 до 700 динара у просеку можете да купите неко од средстава које ће сасвим добро обавити посао.
Будите пажљиви уколико користите концентрована средства. Код њих обично постоји препоручен распон по питању разређивања, али неки возачи праве јачи раствор од препорученог сматрајући да ће тако боље опрати мотор.
Међутим, тада постоји могућност да средство буде сувише агресивно и остави флеке на неким површинама или чак оштети неке гумице или пластике.
Испирање водом пре наношења средства за прање?
Код неких (ретких) средстава у упутству пише да прво треба испрати моторни простор водом, па се затим примењује средство.
Међутим, код неких других би то можда било контрапродуктивно, пошто би вода која се задржала на неким местима или натопила нечистоћу можда ублажила деловање средства за одмашћивање...
Да не бисмо нагађали, најбоље је пратите упутство за употребу.
Корак по корак
Описаћемо уобичајен начин прања мотора у сопственој режији, тачку по тачку, а додаћемо још неке савете.
1) Заштитите све осетљиве делове кесама и лепљивом траком или стреч фолијом, како би се избегао контакт са водом. На пример, компјутер (ЕЦУ), алтернатор, разни конектори, сензори, кутија са осигурачима, релејима и слично – заштитите све што ви сами процените да би требало да се заштити.
Да, рекли смо на почетку да су компоненте у моторном простору генерално отпорне на контакт са водом, али код старијих аутомобила гумице које обезбеђују заптивеност, тј. заштиту од продора воде, можда су испуцале, скупиле се и слично, па више нису у стању да обезбеде заштиту.
Једноставно, време чини своје, а ту су и високе температуре и други негативни утицаји.
Након што завршите комплетно прање и сушење моторног простора, скидате ове кесе или фолију и те делове очистите ручно уз помоћ крпе, сунђера и неког средства које не мора да се испира (нпр. класичан шампон), већ које може да се уклони чистом влажном крпом.
2) Акумулатор – или скините кабл са "минус" клеме и облепите крај кабла и акумулатор кесом/фолијом - или једноставно извадите акумулатор из аутомобила – што је сигурно, сигурно је...
Истина, многи перу моторни простор само са откаченим каблом са клеме, без икакве заштите. Неки уопште не дирају акумулатор – нити скидају кабл, нити стављају било какву заштиту на акумулатор и ауто после прања нормално ради.
Наш савет је да не ризикујете и да или откачите кабл и све добро заштитите или потпуно извадите акумулатор.
Уколико скидате кабл или вадите акумулатор код савременијег аутомобила, прочитајте упутство за аутомобил – део који се односи на замену акумулатора.
Наиме, с обзиром да је дошло прекида у напајању електричном енергијом, неки системи могу да се "поремете". Чак и код старијих аутомобила можда ћете морати да унесете код за радио.
Код одређених аутомобила зато треба обавити нека подешавања, као нпр. "средити" меморију код ел. подесивих седишта и ретровизора, обавити иницијализацију управљача, итд.
У неким случајевима могу да се упале одређене лампице упозорења или обавештења – требало би временом саме да се угасе, али ако до тога не дође, погледајте упутство или идите у сервис.
3) Нанесите средство за прање. Добро напрскајте читав моторни простор, а можете и доњи део хаубе уколико је замашћен.
Пре тога пажљиво прочитајте упуство, пошто могу да постоје озбиљне разлике у коришћењу различитих средстава.
На пример, нека средства треба оставити да делују само минут или два, друга 3 до 5, а трећа десетак минута.
Ако средство за прање оставите прекратко да делује, можда нећете добити жељени резултат. Ако га оставите предуго, може да остави флеке или чак евентуално оштети нешто од гуме или пластике.
Иако то ни једном упутству не пише, неретко ћете чути савет од ентузијаста или у објашњењима на интернету, да је корисно да помогнете средству за прање уз помоће неке четке, како би боље растворило масне нечистоће.
Пажња - обавезно користите заштитне наочаре, пошто средства за прање мотора могу да буду врло незгодна уколико дођу у контакт са очима.
4) Испирање моторног простора - уколико имате двориште, обично баштенско црево ће бити довољно за испирање.
Немојте да користите сувише јак млаз воде. Довољно је да вода иде у довољној количини да обави испирање. То можете да дозирате и прстом на врху црева, а можете и да набавите прскалицу која се монтира на црево.
Уколико сте средство за прање напрскали и на хаубу, испирање започните одатле. У случају да имате уређај за прање под притиском или читаву операцију обављате у самоуслужној перионици, будите веома пажљиви.
Вода под сувише јаким притиском може да продре чак и у оне делове који су заптивени. Стога држите "пушку" на већој даљини и избегавајте да дуго прскате у осетљива места.
5) Након испирања осушите мотор. Идеално је уколико имате компресор са којим можете да издувате воду из свих рупица, канала и других места у којима се вода задржала.
Ако немате компресор, можете да се послужите усисивачем који има могућност дувања прикључивањем црева на издувни прикључак. Неће да буде ефикасан као компресор, али у доброј мери може да обави посао.
Такође можете да користите крпе и сунђере да би сте уклонили накупљену воду.
6) Постоје такође разна средства којима се након прања мотора третирају пластичне и гумене површине, како из естетских разлога, тако и због својства да успоравају поновно накупљање нечистоће и олакшавају уклањање нечистоћа приликом следећег прања.
Доњи део хаубе
Хаубу са доње стране такође можете да испрскате истим средством којим перете мотор, али ако се ту налази текстилна облога која служи као звучна изолација, процените у каквом је стању и од каквог је материјала, па у складу с тим њу можете посебно да обрадите.
Мотор се пере када је хладан
Уколико је мотор сувише врео, средство за чишћење може пребрзо да се осуши и тако нећете добити прави ефекат растварања масноћа.
Средство једноставно неће имати довољно времена да одреагује са масним нечистоћама које треба да уклони, при чему могу да остану и флеке на појединим површинама.
Зато, уколико сте возили ауто (достигао је радну температуру), оставите га неко време да се охлади (нпр. пар сати). Не мора да буде потпуно хладан – уосталом, то зависи и од спољашње температуре.
Осим тога, ни испирање врелог мотора хладном водом није "здраво".
Импровизација – "стара школа"
Неки возачи за чишћење мотора користе спреј за одмашћивање, тј. чишћење дискова кочница.
Овај спреј има такве карактеристике да може да се користи за читав низ ствари – врло ефикасно уклања масноће и то практично без потребе за испирањем или брисањем, при чему брзо испарава и оставља суву и чисту површину.
Поред уља и масти, уклања и разне друге супстанце и нечистоће
Да ли осим естетике постоји практичан разлог за прање мотора?
Постоји – уколико негде цури уље или нека друга течност, а мотор и читав моторни простор су прљави, може да буде тешко да се нађе "извор".
Зато можете да оперете моторни простор како бисте лакше нашли шта и где тачно цури и у којој мери.